Vraag over Pitts S2B, Jamara.

http://
Vandaag alweer een vliegertje erbij gehaald.
De zoveelste in de rij die mogelijk geen buitenlucht gaat aanschouwen.
Spw: 800 mm.

http://
Gebruiks aanwijzing genoeg, buiten een 3 boekjes in Eng. Fr. Duits met de nodige foto's en beschrijving, is er ook nog een cd meegeleverd.
Eveneens in de drie talen bewerkt, tevens zijn hier de beschrijvingen en plan te vinden van de overige toestellen uit deze serie van Jamara.

http://
Inhoud lijkt mij wel compakt, alles mooi lazer gesneden, kan gewoon uitgedrukt worden uit de beplanking.

http://
Ook de onderdeeltjes zien er behoorlijk uit.

Daarom mijn vraag?, is deze al eens door iemand op dit forum gebouwd en wat zijn de ervaringen met dit toestel.
Indien mogelijk, mag je hier je setup plaatsen dat je hiervoor hebt gebruikt.

Met dank.
Johan.
 
Ik heb er eentje gemaakt een tijdje geleden. Is erg makkelijk te bouwen, eigenlijk een beetje te makkelijk ;) was daarom ook af in notime. weekje of zo.

let wel, de handleiding is heel erg slecht, het is meer een puzzel dan een bouwkit ;)

Hij vliegt wel goed, wel oppassen dat je de aileron uitslag niet te groot maakt, gaat vreemd vliegen op lage snelheden, en heel vreemd stallen..

ik gebruik:
3536 910kv brushless
zo uit mijn hoofd een 11x7 E prop
2200 mah 3S lipo (moet bijna helemaal in de neus)
4 9gram servo's

vliegt prima met deze setup!

pitts.jpg
 
Bedankt Kay.

Hier kan ik al wat mee.

http://
Kit is inderdaad een grote puzzel in 3d, maar puzzelen doe ik ook graag.

Mag ik jouw foto gebruiken op andere fora?
Grtjs.
Johan.
 
ja prima hoor! Het is overigens wel makkelijk om een beter batterijenluikje te maken. Die er standaard in zit is verschrikkelijk onhandig en klein.

Na een flinke crash(mijn fout) heb ik daar gelijk maar wat aan gedaan.

oei:
20120506134206.jpg


originele batterijenvakje verlengt in de neus met triplex, daaroverheen klitteband (niet op de foto) waar de lipo's op vast plakken.
20120506191732.jpg


Werkt nu goed! Neus was overigens zeer makkelijk te repareren, dankzij de tekening!

Succes met je bouw
 
Bedankt voor de tip Kay.

Kan ik meteen rekening mee houden.

http://
Inmiddels de onderdeeltjes wat gesorteerd, maakt het eenvoudiger om wat te zoeken.

http://
Maar meteen een aanvang genomen, de te verlijmen deeltjes kras ik eerst met een hobbymesje wat blank voor een betere lijmverbinding.
Gebruik geen ca, maar de iets zwaardere houtlijm, veronderstel dat door de iets langere droogtijd deze ook de gelegenheid heeft om een beetje in het hout te dringen, maar dat kan ook wishful thinking zijn van mij.

Johan.
 
Hehe!, wat een puzzel.

Inderdaad een onhandige handleiding, na nog eens de cd herbekeken te hebben, merk ik dat de eerste spant al verkeerd om staat, maar dit heeft merkbaar geen invloed op de verdere bouw.
Dus alles maar in zijn geheel gelaten en de andere spant ook maar verkeerd om verlijmd.

http://
Hebt ge dit reeds als resultaat, nu de rest nog.

Johan.
 
inderdaad ;) Heb ik ook gedaan, maar let wel op om eerst de spanten in de staart te monteren! Ook het gedeelte in de staart waar de servo's in geplaatst moeten worden niet vergeten ;)
 
Zo dus.

http://
Toch erg he!, het vrouwtje ziet graag tweedekkers en zit mij kontinu achter de veren.
Vloog vroeger met de Twinny van Svenson en wil perce deze af zien.

Nog wat vorderingen hier bij plaatsen, wil geen ander draadje verdringen, jullie lezen het zo ook wel.

http://


http://

http://

http://
Op de laatste foto, de outrunner die er moet in komen, moet nog wel wat aan de spanten aangepast worden, daarom zijn de twee voorsten nog niet gelijmt.

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Vleugels.

Rare jongens bij Jamara, nog niet een stukje hardhout of triplex gevonden.

http://
De vleugel is ook al als een puzzel, hoofdligger uit twee delen, eerst alles op de onderste helft verlijmen en dan alles afsluiten met de bovenste helft.
Zeker geen brute kracht gebruiken, het breekt simpelweg bij de minste druk.

http://
Denk dat de stevigheid van het geheel van het oracover zal moeten komen.

@ Kay, heb jij nog iets speciaals gedaan aan de struts?
Lijkt mij allemaal zo broos.

Johan.
 
Hoi Johan,

Nee niks aan gedaan, maar heb je de shear webs er al tussen de ribben geplaatst?

Vind de vleugels uiteindelijk best stevig hoor! Eenmaal bespannen met oracover, en beide vleugels aan mekaar verbinden gaan ze nergens meer heen. Wat ik wel fragil vind is de romp zelf, en de verbinding voor het landingsgestel. Zou deze wel wat steviger maken!
 
Hoi Kay.

Zover ben ik nog niet, wat de zwakte van de romp betreft had ik ook zo het idee om hier en daar wat te verstevigen.
De spant achter de frontspant gaat de drager voor de motor worden, of ik moet mij een motor aanschaffen die je vooraan tegen de frontspant kan vastzetten.
Een paar grammen meer zal wel niet zulks verschil uitmaken in de neus.
Eerst maar eens verder met de vleugels.

Johan.
 
Verder met de bouw van de vleugels.

Dacht eerst dat ik een leuke kit had om te bouwen, is dit rotbalsa.

http://
Er is niet een rib bij die nog niet hersteld is, bij het insteken van een kopspeld breekt er wel het een en ander.
Daarom maar een beetje van taktiek veranderen, eerst de ribben in zijn geheel instrijken met witte houtlijm en laten drogen, dan pas verlijmen op hoop om zo meer stevigheid te bekomen.
Een ding is zeker.
Van Jamara komt hier niets meer over de vloer, na de duurbetaalde FW 190 van mijn zoon en deze kit met rottig balsa, is dit het laatste.

http://
Dan toch een half vleugeltje klaar voor verdere beplanking, heb inmiddels ook eens mijn mening gestuurd over deze kit naar Jamara, benieuwd of ik antwoord ga krijgen.

Mits dit toch niet zo de belangstelling heeft als andere draadjes, nog een paar foto's van de vorderingen bijvoegen.

http://
Tweede helft samengelijmd.

http://
Ben benieuwd wat er nog allemaal gaat breken bij het in vorm schaven en schuren?

Johan.
 
Laatst bewerkt:
Geduld is een mooie zaak.

http://
Na veel afbreken en terug herlijmen lijkt het erop dat de onderste vleugel toch vorm begint te krijgen, zal mogelijk alleen maar bedoeld zijn om alles met ca lijm te lijmen, met houtlijm en vastspelden van de onderdelen ontstaat er veel ellende.
Het word uiteindelijk wel stevig, heb nu een houtlijmfilmpje met balsa ertussen, is weer eens wat anders.

Johan.
 
...
Mits dit toch niet zo de belangstelling heeft als andere draadjes, nog een paar foto's van de vorderingen bijvoegen.
...

Er is misschien weinig antwoorden of inbreng van andere forum lezers, maar dat wil niet zeggen dat er geen belangstelling is. Ik volg dit met interesse. Ga zeker door met hoe je bezig bent. Leuke foto's en commentaar. Ik blijf het zeker volgen. Ik kan alleen geen hulp bieden met ervaring en setup voor dit model.
 
Hoi DSTE.

Bedankt voor je opmerking.
Bedoelde niets verkeerd, maar als er nog geen reactie is geweest plaats ik gewoon foto's bij op hetzelfde geschreven stukje, een draadje word wel eens meer als een keer bekeken door de zelfde mensen, zo laat ik hen weten dat er wat bijgeplaatst is.

Nu we toch zover zijn nog maar eventjes een foto erbij.

http://
Na alles nog eens goed bekeken te hebben, merk ik dat dit plaatje balsa eigenlijk aan de onderzijde van de bovenvleugel hoord, was bedoeld om de struts op de romp aan de bovenvleugel te bevestigen.
Dus maar een nieuw snijden als ik aan de bovenvleugel begin.
Verloren is het niet, moest toch gaatjes maken om de servo stekkertjes door te steken.;)

Johan.
 
Haha die gaatjes :D
Ik heb alles geplakt met een groene houtlijm. Die meer in het hout zuigt. Werkt perfect! Constructielijm zou je ook kunnen gebruiken. Dan komt het echt nooit meer los. Of dikke ca, dan kan hij morgen nog af zijn haha!

Ziet er verder goed uit! Ben benieuwd hoe je de 4 ailerons gaat aansturen!
 
De ailerons komen in de aangepaste manier als deze van de ultimate

http://
Met platliggende horentjes en verbingingsstang tussen bijde ailerons.

http://
Dit systeem maakt een goede fijnafstelling mogrlijk tussen de ailerons.

johan.
 
Ondervleugel klaar op ailerons en sevo's na.

http://
Kan er voorzichtig met het schaafwerk begonnen worden om het meeste balsa al ruw weg te halen, nadien met een schuurtje nog passend schuren.

http://
Het begin aan de bovenvleugel, eerst maar de juiste pijlstelling aanbrengen, nadien de zijribben recht plaatsen en op het plaatje lijmen.
Alles diend weer losliggend geplaatst te worden, heb geen goesting om eerst een ganse stelling te maken, dit bij gebrek aan een plaat piepschuim doe ik het maar zo.
De ondervleugel is mij zo ook gelukt en staat niet getordeerd.

Johan.
 
Back
Top