vraag

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door jorick, 1 nov 2009.

  1. jorick

    jorick Guest

    ik ben de laatste tijd bezig fles schieten
    ik doe het nu nog steeds met een kurk en fietspomp
    mijn vraag is hoe bouwen jullie van die lanceer standaarts
     
  2. jeroentje217

    jeroentje217 Guest


    je moet dat doen inplaats van met een kurk een aansluiting van een tuinslang (dan kan je ze lanceren wanneer je wil en kan je meer druk zetten ) en in plaats van de fietspomp een compressor aansluiten dus gewoon 1 kant van de aansluiting van de tuinslang aan fles vastmaken en de andere kant van die aansluiting aan een darm voor ve compressor dan schieten ze heel ver en zeker zo veel mogenlijk bar op de fles zetten
     
  3. jorick

    jorick Guest

    heeft iemand daar een paar duidelijke foto's van
    ?
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    effe googlen op modelraketen, dan kon je op het duitse raketten forum terecht. ik heb op lanceerdagen cola flessen meer dan 100 meter hoog zien komen met alleen een fiets pomp om er druk op te zetten. bij meer dan 18 bar gaan de meeste kapot. dus een compressor is niet persee noodzakelijk. Scheeld je wel een hoop zweet op je rug ;-)
     
  5. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
  6. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    zelf heb ik dit ook een aantal jaren gedaan en nu we een zoontje hebben gaat ik het ook zeker weer eens oppakken.
    Het systeem dat ik altijd gebruikte was dit:

    lanceerinrichting01
    Dit is de "tie-wrap methode" waar de fles over een dikwandige metalen buis geschoven wordt en op zijn plek wordt gehouden door 3 (liefst meer) tie-wraps en een pvc ring, wanneer de fles onder druk staat en de pvc ring naar beneden word getrokken (dmv een lang touw) zullen de tie-wraps onmiddelijk naar buiten buigen en de fles los laten.
    Een goed passende, dikwandige buis vinden kan even lastig zijn, ik heb van mijn buurman eens een stuk hydraulic leiding gehad en dat paste als een l*l in een weduwevrouw maar ook een stuk verwarmingsbuis werkt prima. Je moet wel goed kijken dat je dikwandige buis neemt want je moet er een groef in maken waar een O-ring in kan om de fles af te sluiten, zodat hij niet lekt tijdens het op druk brengen.
    [​IMG]
    Neem een goede fietspomp (dus niet zo'n huis tuin en keuken ding) die van mij kostte ongeveer €25 dacht ik, maar die heeft het jaren lang goed gedaan en om een goede 10 bar in zo'n fles te krijgen moet je wel een degelijke fietspomp hebben.
    Bij de gamma had ik zo'n oranje gekrulde luchtslang gehaald, daar zit zo'n mooie snelkoppeling op die je vervolgens dmv een standaard aansluitpunt (ook bij de gamma) aansluit op je lanceerplatform.
    Op 1 of andere manier heb ik die slang aan de fietspomp weten te maken zonder dat het ging lekken, werkte echt perfect.
    Met dit systeem zijn vluchten van 100 meter hoog zeker geen uitzondering, mits je een goed ontworpen raket hebt natuurlijk.
     
  7. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Zorg ervoor dat de slang tussen de pomp (fietspomp, compressor, persluchtfles, etc) zo lang mogelijk is, voor je eigen veiligheid.
    Ondanks dat sommige PET-flessen pas bij 18-20 bar uit elkaar klappen, kan dit ook bij een veel lagere druk gebeuren. De flessen zijn recycle flessen en daarbij onstaat over de tijd krasje, haarscheurtjes, etc.

    Veel succes,
    Bas
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.977
    Locatie:
    Rottevalle
    helemaal mee eens Bas,

    Veiligheid voor alles ;-)
     
  9. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Oja, nog even het volgende:
    Bij de Doe-het-zelf zaak, kun je ook mooie compressor slang kopen. Deze is dun en heeft een gevlochten wand. De dunne diameter, zorgt ervoor dat je minder lucht nodig hebt. De gevlochten wand, zorgt ervoor dat je geen verlies van druk hebt in de slang.

    Succes,
    Bas
     
  10. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    die bedoel ik dus ja:)
     
  11. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    Hier is er 1

    [​IMG]
     
  12. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2009

Deel Deze Pagina