Vraagje: het sealen van plastic

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Niek, 19 sep 2002.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik ben na de crash van de vorige weer een nieuwe Rogallo aan het maken.
    Dit is zo'n vliegend driehoekszeil met mannetje en motor eronder.

    Voor de vorige had ik blauwe solarfilm vastgelijmd op vuren stukjes gebruikt. Nu wou ik 2 mm koolstofstok gebruiken voor wat meer stevigheid. Ook wou ik wat lichter zeil gebruiken zoals PEHD plastic [grote bartsmit of wibra boodschappen tas]
    Voordeel: gelijk al mooi plaatje (clown) op het zeil en goedkoop.
    Maar dit spul is niet of nauwelijks te lijmen aan zichzelf of op de dunne koolstof stokjes.

    Nou zat ik te denken aan het sealen van plastic, zoals ze plastic zakjes dicht branden.
    Daarmee zou ik hoesjes in het midden aan de rand van het zeil kunnen maken waar ik de stokjes weer in kan steken.

    Iemand enige ervaring met dat plastic sealing?
    Kan dit met rand van een hete strijkbout, of soldeerbout, of heb ik daar een seal apparaat voor nodig zoals ook wel eens te zien bij TelSell oid?
     
  2. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    iets mis met breed doorzichtig tape??

    Sealen gaat alleen netjes als je de temperatuur zeer nauwkeurig kunt regelen. Ik heb wel eens iets geprobeerd met een lichtdimmer in combinatie met een 25 watt soldeerbout. Hoewel het best redelijk lukte om het meteriaal aan alkaar te smelten was het resultaat nooit echt overweldigend. de marge tussen net niet heet genoeg (los te trekken) en te heet (ter plaatse dunner waardoor het vlak er naast scheurt) is maar heel smal......
    In mijn ogen is sealen vooral bruikbaar voor het verpakken van bijvoorbeeld levensmiddelen waarbij het materiaal niet echt wordt belast.
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Gewicht?

    Is wel snel te bouwen met inderdaad gewoon een paar stukken tape.
    Zal vanavond eens kijken.
     
  4. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Ken je dat brede doorzichtige inpak-tape dat ik o.a. bij de Gemini's gebruikte voor scharnieren?? Dat spul bedoel ik. Kost bijna niets bij een bouwmarkt :lol:
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Alternatieve Rogallo:

    [​IMG]
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    8)
    Niek,
    Ik zie dat je ook in Soesterberg bent geweest. Prachtig al die strips, ik heb er een hele reeks van gefotografeerd, misschien wel leuk voor een poster in het clubhuis of zo. (natuurlijk met bronvermelding!)

    Ernst Grundmann.
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Zo'n plastic zak is volgens mij prima te lijmen met Bison kit.. 2 kanten aanbrengen.. 20 minuten wachten en beide kanten op elkaar drukken...
     

Deel Deze Pagina