Vragen over eigenbouw 3D printer, wellicht later bouwverslag

Discussie in '3D Printen' gestart door HugoW, 3 feb 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    ik wil een een 3D printer bouwen en bij gebrek aan tijd en geld gaat dat in kleine stapjes. Ik bouw van binnen naar buiten om het zo maar te zeggen, dus ik begin met een extruder / hotend combi, daar bouw ik nu een slede voor, dan maak ik de dwars assen met sledes daarvoor, etc, zodat ik zeker weet dat ik goed uitkom met de buitenmaten. Zoiets moet het worden:

    [​IMG]

    Niet erg origineel, maar ja. Ik heb heel veel vragen, de meeste kan ik al googlend vinden, maar nu heb ik er eentje waar ik graag hulp bij vraag. Ik gebruik NEMA 17 motoren, zoals iedereen, maar die vind ik in verschillende 'diktes'. Ik neem aan dat de dikkere, die ook duurder zijn, sterker zijn. Wat heb ik nodig? De hot-end / extruder combi kwam al met motor:

    [​IMG]

    Maar ik heb er dus nog twee voor de z-as, en twee voor x en y nodig. Voor de z-as denk ik dat ze met z'n tweeën weinig te doen hebben, dus zijn deze wel genoeg:
    17HS2408
    Of is dat te licht?

    En welke zou ik nodig hebben voor de x en y assen?

    Dank,

    Hugo
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Het hotend met motor zou ik niet doen. Beter is een hotend zonde motor en de aanvoer van het filament via een Bowden systeem.
    Dat geeft veel mooiere prints. Maak je hotend zo licht mogelijk.
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Daar zijn de meningen over verdeeld. Veel mensen zijn van mening dat direct drive hotends nauwkeuriger zijn dan hotends met een bowden systeem. Dat je meer massa moet verplaatsen is waar, maar dat kub je oplossen door minder snel te printen.

    Voor wat betreft de motoren, zoiets is prima: https://reprapworld.com/?products_details&products_id=94&cPath=1614
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank, Micropuller, voor de link. Handige shop lijkt me zo.

    Ik heb redelijk bewust gekozen voor de direct drive. Ik heb van beide systemen voor- en nadelen gelezen. Het meer massa verplaatsen wil ik oplossen door niet de standaard Arduino Mega met PCB met alles erop en eraan te gaan gebruiken. Ik wil vijf stepper motor drivers maken of kopen voor hogere voltages (24V) en hogere stromen. Die wil ik met z'n vijven, twee voor de Z as parallel uiteraard, door Mach3 laten aansturen. Wat ik dan mis is aansturing van de temperatuur, dat wil ik apart via een eigenbouw regeling (Adruino Uno) laten lopen. Door die zwaardere drivers en voeding kan je veel meer massa goed verplaatsen en waarschijnlijk ook sneller. Tot zover de theorie...

    Hugo
     
    bobt vindt dit leuk.
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dat kan en is ook al eerder gedaan. Of het veel voordelen heeft om Mach3 te gebruiken weet ik niet. Het wordt volgens mij vooral gedaan door mensen die een CNC machine hebben en deze als 3d printer willen gebruiken.
    Je kunt trouwens ook externe stepperdrives aansluiten op een RAMPS (of een ander 3d print board), zolang deze werken op 5V stuurspanning. Gewoon de step en dir pin en de massa aansluiten op de externe drive.
    Ik heb hier toevallig net een testopstelling staan, met een printje dat het mogelijk maakt om m.b.v. een dmx signaal een stappenmotor aan te sturen. Dit printje maakt gebruik van een Pololu A4988 en stuurt normaal gesproken een Nema 17 aan. Ik heb er nu een Nema 23 met bijbehorende drive en een 24V voeding op aangesloten. Werkt prima.
     
  6. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dat is uiteraard ook een optie, NEMA 23s en een extern bordje met losse stepper drivers. Ik ben niet met Mach3 getrouwd, maar ik heb er wel veel ervaring mee. Een losse besturing met een memorycard is wel handiger omdat mijn PC op de slaapkamer staat, daar printen is niet ideaal. Mischien dat ik zelf een RAMPS (net even gegoogled wat dat precies is, ik snap het nu) maak, met zwaardere drivers erop. Leuke puzzel.

    Hugo
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Mijn printer print veel beter met de bowden na de ombouw.
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dat kan zeker, er zijn vele factoren die dat beïnvloeden. Ik maak overigens van de spoel naar de drive ook een bowden kabel, geen fluctuerende spanning op het filament. Dat is namelijk één van de grote invloeden, die op die manier bij de direct drive ook goed weg te nemen is.

    Hugo
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Laatst bewerkt: 3 feb 2017
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Het grote voordeel van het hebben van zieke kinderen is dat je 's nachts wakker kan liggen en nadenken. Zo heb ik besloten dat ik wel bij de NEMA17 motoren blijf. De y-as (tafel) heeft geen last van de meebewegende extruder, de z-as krijgt 2 motoren, dus alleen de x-as zou er last van hebben. Ik heb deze besturingset gevonden:

    [​IMG]

    Daar moet je nog van die minuscule stepper drivers bij kopen om in te pluggen, maar daar kan ik dus ook andere grotere drivers op aansluiten. De besturing krijgt 12V, die gebruik ik ook voor de diverse fans en het hot-end, maar de stepper drivers ga ik van 24V voorzien. Door die op 24V in plaats van 12V te laten lopen heb ik bij gelijke maximum stroom al dubbel vermogen. Dat moet genoeg zijn om ook de x-as geen last te laten hebben van de meelopende extruder. En ik kan ook best in stroom omhoog met die zwaardere stepper driver. Het enige dat ik nog niet weet is of de LCD uit die set ook een SD card reader in zich (achter zich) heeft. De meeste hebben dat wel, maar hier staat het niet bij en de verkoper, die ik een tijdje geleden al deze vraag stelde, reageert niet. Nouja, ik denk dat dit setje vandaag maar besteld gaat worden, als hij dan in huis ik puzzel ik ermee verder. Ik weet niet eens of de firmware er al opstaat, ik gok van wel maar je weet het niet... Ali heeft me al veel goeds gebracht voor weinig, maar informatie is tot nu toe altijd schaars gebleken.

    Hugo
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Mijn zelfbouwprinter (een MendelMax) is voorzien van een Taurino en werkt volledig op 24V. Voordeel: bed warmt veel sneller op (extruder ook, maar dat gaat op 12V ook best vlot)
    Firmware zal er denk ik niet op staan, maar is gratis te downloaden (Marlin). Denk er wel om dat je alle instellingen zelf zult moeten uitvogelen als je zelf een printer gaat ontwerpen.
    Die goedkope setjes kunnen prima werken, maar ik heb ook een hoop uitgefikte bordjes gezien in de loop der tijd. De electronica zo inbouwen dat je de boel een beetje in de gaten kunt houden kan verstandig zijn.
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De Sd kaart houder zit er zeker in.
    Mijn Nema motoren had ik besteld via e/bay.com. Kreeg van de verkoper een bericht dat ik beter op ebay.de kon bestellen.
    Hierdoor hoefde ik geen invoerrechten te betalen en binnen 2 dagen in huis.
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb het setje uit post 10 besteld. Ik denk dat die ook wel, met enige aanpassing, op 24V te gebruiken is, zolang ik het vermogen maar niet door het board laat lopen maar via aparte stepper drivers. Het board heeft een 5V converter die waarschijnlijk ook op 24V wel werkt, wellicht dat enkele condensatoren aangepast moeten worden, maar verder lijkt het me goed te doen. Al hoewel, misschien heb ik toch 12V nodig voor de fans hier en daar.

    Hugo
     
  14. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Wil je nu externe stepperdrivers, of toch de standaard Pololu-style drivers? Als je voor dat laatste gaat, vergeet dan de DRV8825. Deze maken een hoop lawaai en lopen de kans op stappenverlies, wat je terug ziet in je prints. Als je iets beters wilt dan de standaard A4988's, kun je beter voor TMC2100's gaan.
     
  16. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hmmmm, ik weet niet wat ik wil. Althans, ik weet wel dat ik graag meer microsteps wil dan 16, en 24V. Ik kan dus of betere Polou-stijl drivers zoeken en het board converteren naar 24V, of het board 12V houden en externe drivers erop zetten. Gezien de prijs van de TMC2100 denk ik nu meer aan dat laatste, dat scheelt ook hobbyen aan het board. Dat die vijf drivers dan nogal wat meer ruimte innemen boeit me niet zo. Eén van de eerste dingen die ik graag zou willen printen wordt een behuizing voor de electronica van de printer, een goede oefening en ik kan het zo 3D tekenen als ik zelf wil. Meteen met een goede fan en luchtstroming, goede kabelgeleiding, etc, erin. Dat lijkt me nou juist zo leuk van 3D printen, zelf tekenen en dan een paar uur later van de printer pakken.

    [EDIT] ik wil graag, waarom is niet direct uit te leggen, naar 10 micrometer of minder per step. Ik lees net dat ik dat met 16 microsteps en 16T tandwielen op de motor daar ook kom. Ik heb 20T tandwielen, maar 16T wieltjes zijn zo besteld... Mijn ervaring met CNC machines is wel dat meer microsteps een rustiger machine oplevert. [/EDIT]

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2017
  17. HPI/Serpent driver

    HPI/Serpent driver

    Lid geworden:
    17 dec 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Oss
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Over de DRV8825 stepperdriver:

     
  19. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    TMC2100 werkt bij mij heel prettig op 24V. Lekker stil en de printkwaliteit is erg fraai. Ik heb de 8825 en 4988 ook getest en de laatste deed het ook goed, maar gaf wat vreemde atrifacts op de prints. De 8825 maakte vreselijk veel herrie omdat de motoren niet mooi wilde draaien ermee. Op een eerdere printer op 12V werkte de 8825 wel prima.
     
  20. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Hier exact dezelfde ervaringen.
     

Deel Deze Pagina