vragen voor project met mallen etc.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door melvin_rs, 17 mrt 2008.

  1. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    ook in de rondingen zou het goed moeten blijven zitten, het is wonderbaarlijk hoe dat goed gaat, ik weet niet zeker of het hier blijft zitten, maar ik denk het wel( en skiff weet het vast zeker ;) )
    als je de klei goed aanbrengt zal het geen problemen geven, en anders alleen in de deelrand, waarin toch niets gelamineerd wordt.

    de rand die je op je plug zet verwijder je gewoon, dus er komt geen 3,6 mm tussen, het gaat zo:
    rand naast de helft neerzetten, zodat je met de binnenste rand op de helt van de plug zit. daar lamineer je alles tegen aan. daarna haal je de rand weg, en laat je de halve deelmal zitten, welke in principe de andere rand is, waar je tegen aan lamineerd. zo krijg je een goede sluiting tussen de 2 mallen.
     
  2. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    ach zo dus eigelijk hoeft de deelplaat alleen voor 1 helf er te zitten dan haal je de deelplaat weg en laat ik de ene halfe mal nog gewoon om de vorm zitten en dan kan ik beginnen met de andere kant en dan is er ook niet die 3.6mm :pdus het maakt ook niet echt veel uit of de plaat dikker is :bday:
     
  3. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik zou zelfs 12 of 18mm spaanplaat nemen. Heeft meer body dan triplex, en is direct glad afgewerkt. Dit moet je pasmaken om de rondingen van de plug. Dat lukt nooit 100%, de foutjes plamuur je vol met de plasticine.

    Ik kan eigenlijk alleen PU lak aanraden voor de plug.

    De eerste malhelft NOOIT verwijderen voor je de tweede helft hebt gemaakt. Dat komt nooit meer goed. (je hebt altijd wel wat vervorming)

    Mat met hars plakt, en valt niet zomaar naar beneden.

    Over de lossingsmiddelen die je hebt uitgekozen: Ik zou toch kijken of ik een potje goede was kan vinden. Ik kan de PVA echt niet aanraden hiervoor.
     
  4. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    nog vraagje die PU lak wat is dat voor soort lak ik werk zelf bij gamma als part-time weet wel wat van verf maar zie PU dus alleen bij acryl jij verteld beter niet. waar kan ik PU hale en is het duur? tis toevallig geen jachtlak?

    en die klei ik ben bij speelgoed zaak geweest die had klei die na uurtje keihard werd dus niet goed ljikt me watn moet nog weer weg gehaald worden later en kinderklei alleen te kleine hoeveelheden deze was in verschillende kleuren. die je telkens weer kunt gebruiken? dat misschien?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    PU lak is het bekend als DD lak.
    Te koop in de watersportwinkels.

    Als afdichting (klei) zou je ook kaarsvet kunnen gebruiken.
    Als je dat enigszins warm houdt kan je dat ook prima kneden en werkt ook lossend.


    GJ
     
  6. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    morgen maar eens een bezoekje aan de verfwinkel dan
     
  7. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Als je toch bij de Gamma zit, prima voor de "klei", want ik heb de beste resultaten met "sanitair mastiek". Een enigzins plakkerige syntetische stopverf die altijd zacht blijft. Hier in B in plastiek dozen van 1kg.
     
  8. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    van alabastine of gamma :p

    kijk ik daar morge ook direct ff naar
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Of je belt Hobbyin even en vraagt ze een pot G4 op te sturen.. kost je 11 euro voor 1kg, excl verzendkosten. G4 = PU lak.
     
  10. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    sorry hoor maar wat is dan het voordeel als je PU(dd) lak gebruikt in plaats van gewoon therpentine?
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die laatste vraag is me niet duidelijk. PU = poly-urethaan = lak/hars, terpentine is verdunner.

    G4 verdun je met spiritus.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2008
  12. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    ze hebben het hele tijd over PU (DD) lak wat is hier het voordeel van tegenover lak op therpentine basis of zie ik dat nou verkeerd :roll:? weet niet echt veel van lakken
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aha, da's duidelijker. G4 bijvoorbeeld wordt heel hard. Is wel een beetje gelig.
     
  14. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Het voordeel is dat 2K PU lak (G4 is 1K) bestand is tegen styreen. (moet het wel een week de kans hebben gehad om uit te harden).

    Derhalve kan je af met het aanbrengen van een was, en kan je de PVA achterwege laten.

    Lak op acryl of terpentinebasis kan aangetast worden, of de mal bijt zich vast in de plug...
     
  15. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    nu heb ik dus gezien dat PU primer en lak zeker niet aan de goedkope kant zijn voor mij beetje te duur.
    maar wat als ik de mono nu gewoon kaal laat dus gewoon alleen plamuur.
    en gewone lak is niet bestand tegen styreen maar wat gebeurd er dan? lost dit op? want opzich hoeft er nog geen lak op.

    gr melvin
     
  16. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    je eidproduckt uit de mal erft alles, tot de glans toe, van de plug, wat je nu hebt. het is dus de moeite waard om deze zo strak mogelijk af te werken, dan hoef je niets meer te doen als je product uit de mal komt.
    zoals eerder vermeld kan de hars zich in de plug vast gaan zetten, als je acryllak gebruikt.
    dan maak je dus geen mal, maar verstevig je de boel ;)
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Plamuur is poreus, gaat dus niet werken.
    Enige waar ik van kan garanderen dat het 100% zeker werkt is DD lak.
    Dus 2 componenten, ook niet de G4.

    2 komponenten autolak wil ook nog wel eens loslaten van de ondergrond, DD lak is zo hard en sterk dat dat altijd goed gaat.

    Ik heb al tientallen mallen gemaakt, DD lak is voor een beginner het beste, niet bezuinigen, kost je even 20 euro maar dan heb je ook geen gezeur achteraf.

    GJ
     
  18. melvin_rs

    melvin_rs Guest

    ik hoor nou net van iemand dat ik anders dikke laag PVA kan gebruiken in plaats van lak?
    PVA was toch ook als beschermlaag of wordt de plamuur dan poreus?

    en weet iemand anders goedkoop adresje voor PU/DD primer en PU/DD lak?

    gr melvin
     
  19. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ja, dikke laag PVA kan ook. Maar dan is het ook niet goedkoop meer, heb je kwaststrepen of andere oppervlakte ellende, en hoogglans kan je wel vergeten.

    DD lak bij de botenboer, of bij Polyservice, Harjon of Epifanes.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Melvin, je kan het goed doen en anders moet je het niet doen.
    Er wordt op dit forum ook een hoop onzin geschreven.
    Voor jou is dat moeilijk uit te filteren.

    Zoek wat mensen die echt ervaring hebben met goede mallen en mooie modellen.

    Als duits geen probleem is dan moet je ook even op RC-Network.de kijken.

    En dan specifiek hier:
    GFK, CFK, AFK & sonstige Kunststoffe - RC-Network

    Zoek naar wat berichten van:

    Daniel Lesky (ontwerpt en produceert carbon vliegtuigen)
    Plinse (ontwerpt en bouwt uit mallen)
    Detlef (bouwt mallen en levert kunstharsen)
    M.Koch (ontwerpt en bouwt uit mallen)

    In Nederland is Ruud Zandvliet altijd behulpzaam.
    www.composite-models.nl

    Dit zijn mensen die aantoonbare ervaring hebben en je geen onzin vertellen.


    Grts Gert-Jan
     

Deel Deze Pagina