Vulmiddel voor balsa

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door arthurw, 19 mei 2003.

  1. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Om een klein kiertje of spleetje dicht te krijgen meng ik meestal balsa schuurstof met wat witte houtlijm. Dit werkt wel, maar omdat de lijm harder is dan het omringende balsahout is dit moeilijk glad te schuren.

    Wat gebruiken jullie als vulmiddel? Microballoons? Of bestaat er een soort balsa Gupa? :wink:

    Het gaat bij mij in dit specifieke geval om de romp van een kleine ASK 18 die in 2 helften gebouwd is. Omdat daar bij de beplanking geen recht plankje bij komt kijken, wil een klein kiertje nog wel eens optreden. En omdat ik straks met tissue ga bespannen wil ik graag een mooie en perfect aansluitende houtstructuur hebben.

    Arthur
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
     
  3. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik had iets van Robbe, kosten 7 euro.
    Werkt goed, schuren iets moeilijker maar wel glad.

    Groeten Laurens
     
  4. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ok, lijkt me handig spul eens op letten als ik weer in een modelbouwzaak ben.

    Maar wat ik ook zoek zijn tips in de trant van 'schuurstof + microballoons + beetje houtlijm + beetje spuug' tot een papje roeren. :wink: Of koopt iedereen z'n vulmiddel kant en klaar?

    Arthur
     
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Bij mij was het een stukje pakken, 2 tot 4 % verharder erbij, die dr overigens bij zit, verspreiden met een soort "iets" wat erbij zit en klaar is Laurens.

    Groeten Laurens
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    De meeste mensen kopen gewoon vulmiddel in de winkel aangezien dit toch lichter is dan houtlijm & houtvezel...

    @ Laurens

    Verharder? Ik ken het alleen als 1 component in een potje.. Het droogt doordat het vocht eruit trekt. Overigens.. Als het goedje in je potje aan het uitdrogen is... Gewoon een klein beetje water erbij.. :)
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    alleen kleine putjes ed. kan je "vullen" met een beetje spuug, het balsa zet daardoor wat uit en vult zichzelf
     
  8. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Vulmiddel Balsa

    Een goed (en goedkoop +/-€ 5 voor 400ml) balsa vulmiddel is POLYFILLA SUPERLIGHT .
    Smeert als "boter" kan geschuurd worden zonder moeite!
    Is in zowat elke"Doe het zelf Zaak" te verkrijgen.


    Groeten uit Antwerpen,


    Paul Siemons
     

Deel Deze Pagina