hallo, ben vandaag begonnen met de bouw van een vv dlg van 1 meter. de vleugel zal bestaan uit een massieve balsa d-doos met aan de boven en onderkant een capstrip als ligger. De rest van de vleugel zal gebouwd zijn met balsa ribben waarover ik ook capstrips zal lijmen. voor de romp had ik bedacht om een taps lopende koolstof pook te nemen die doorloopt tot helemaal vooraan. dit is de complete romp, hier komt verder geen balsa meer op (hooguit klein steuntje voor vleugel met schroeven). Het lood om de boel uit te balanceren zal voor in de koolstof buis komen. Op deze manier wil ik een mooi strak model krijgen met zo min mogelijk uitstekende dingen. Op het moment heb ik het kielvlak al af, deze heb ik aan de onderkant gelamineerd met glas en ik heb de voorlijst voorzien van een kevlar draadje. Ik heb ook al de d-doos constructie af en heb er in de lengte aan de boven en onderkant een capstrip op gelijmt deze heb ik verzonken zodat hij niet uitsteekt. Volgende keer als ik weer heb gebouwd zal ik hier ff een update plaatsen. gr kevin
inmiddels heb ik een vleugel helft excl. bekeding bijna af. ik zal deze of volgende week wat foto's maken. kevin
inmiddels heb ik een vleugel helft excl. bekeding bijna af. ik zal deze of volgende week wat foto's maken. ik had alleen nog ene vraagje over de verdraaiingen, weet iemand daari ets van af vor deze klasse? kevin
Kevin, Ik zou alleen washout (ca 3 mm) bij de tippen toepassen of helemaal geen verdraaiing. Cheers Bart
maar het is vrije vlucht, het vliegt maar een kant rondjes op, en moet dus ook termieken. dan kom je tog niet ver met in beide tippen de zelfde verdraaiing? kevin
Ik ben geen expert in het bereiken van maximale prestaties bij vrije vlucht modellen, maar mijn A1 zwevers en mijn diesel-sportmodelletjes hebben altijd een even grote wash aan beide tips, en mijn Prima wakefield heeft zelfs geen enkele verdraaiing (of was dat nu alleen voor de binnenpanelen?). De bochten stel ik bij deze modellen altijd in met het bochtenroertje, niet met tipverdraaiing.
de bocht stel je inderdaad gewoon in met je richtingsroer, maar het termieken van je model, dus krappere rondjes vliegen in termiek doe je door middle van de verdraaiingen. ik heb ook ene prima gehad maar die had wel degelijk verdraiingen in de veugels (ik weet alleen niet zo wat dat was kevin
Ik doe in principe hetzelfde met mijn A-2s: tippen washout (6 mm) en de bocht sturen met het richtingsroer. Ik heb echter wel verdraaing in mijn middendeel: 0.75 mm washout rechtervleugel en 0.75 mm washin linkervleugel. Mijn A-2s vliegen linksom. Deze verdraaing bevordert het thermiek / centreer gedrag van mijn A-2s. Ik heb nog geen ervaring met DLG VV, maar ik vraag mij af of een dergelijke verdraaing geen nadelig effect zou kunnen hebben op de lancering i.e. ik zou het niet doen....maar er mee experimenteren kan natuurlijk nooit kwaad. Cheers Bart
hi Kevin, Hou de verdraaiing in eerste instantie symmetrisch. De reden hiervoor is dat de hogere snelheid tijdens de worp zich extreem snel zal laten voelen wanneer je a-symmetrische verdraaiingen toepast. Daarna kun je verdraaiingen gebruiken voor het trimmen (van vooral de worp) Thermiekgevoeligheid zou ik in eerste instantie nietr al te veel aan denken................. Arno
Ik ben afgelopen weekend begonnen met de bouw van mijn eerste vrije vlucht DLG. Hier is het eerste resultaat; de vleugel: 8) Spanwijdte = ongeveer 1m Koorde op de wortel = 103 mm Koorde op de tip = 50mm Gewicht = 45 gr (1x gespanlakt) Nu nog wachten op de Skyshark pookjes en dan kan ik met de romp beginnen.
heey allemaal, ik heb nog steeds geen foto's, ik vergeet steeds m'n camera. wel ben ik al weer wat gevorderd met de bouw. ik heb nu een vleugel helft af en de staart is ook bijna klaar. ik ben een beetje afgeweken vna mijn orginele plan: de vleugel krijgt een 5 voudige v stelling zo als die te zien is op de foto van maaske. Dit bevorderd de stabiliteit en hierdoor zal hij tijdens het stijgen beter vlak draaiien. Ook komt er een v staart op met een klein kielvlak aan de onderkant. de afmetingen van de vleugel zijn trouwens 1 meter, bij de wortel 15cm koorde en bij de tip 10cm ik zal proberen aankomende vrijdag een camera mee te nemen naar onze club. kevin
V-staart op een DLG??? Lijkt me niet handig.. je zegt wel dat er een klein kielvlak onder komt, dus meer een Y-staart??? Je moet evenveel oppervlak boven als onder de staart hebben. Door de grote krachten die er bij lanceren op komen zal anders de staart behoorlijk verdraaien, wat het rechtdoorvliegen uiteraard niet echt ten goede komt :roll: Daarom zie je in principe ook GEEN DLG's met een V-Staart. Vleugel van 1 meter . cool, als je dan ff een dummyzender in je hand houd en niks zegt, dan kan je met de RC-DLG's meedoen bij de micro's . Kijken of iemand het merkt!
Hey Sietse! Het wordt inderdaad een Y-staart die we gaan toepassen op deze vrije vlucht DLG's. En inderdaad, als je rechtdoor wilt lanceren, dan is een V-staart mogelijk niet zo handig ivm torsie van de staartboom. Maar ik wil mijn model juist niet rechtdoor lanceren! De overgang van stijgvlucht naar zweefvlucht moet zo smooth mogelijk verlopen. Als je dus rechtdoor lanceert, dan krijg je gegarandeerd een stall aan het einde van je stijgvlucht. Beter is het dus om een soort van spiraal lancering omhoog te krijgen, waarbij het model bovenin omrolt naar zijn zweefvlucht. Ik ben rechtshandig, dus ik lanceer mijn model in een linker spiraal bocht omhoog. Bovenin, als de snelheid eruit is, rolt het model om en gaat vervolgens in een rechter bocht verder vliegen. Dit principe wordt bij "gewone" vrije vlucht HLG's precies zo toegepast (alleen dan de bochten andersom). Ik moet zeggen, dat het voor mij ook nieuw is, dit VV-DLG (met VV-HLG heb ik al jaren lange ervaring). Maar de grote jongens uit GB, USA en Australie zijn er al langer mee bezig. En zij vliegen allemaal met een Y-staart. En da's niet voor niets Het V-vormige stabilo staat zelfs een beetje scheef op de romp om zo, denk ik, een beetje een rol-beweging te introduceren tijdens de lancering, terwijl dit in de zweef fase als een soort tilt van je stabilo gaat functioneren. (correct me if I'm wrong :!: ) Als ik mijn VV-kistje aan het vliegen krijg, dan ga ik hier zeker eens mee vliegen op een RC-DLG dag. Jammer genoeg kan ik niet binnen landen als het een beetje waait
mhh, das een hele interessante idd zeg... Niet aan gedacht. Ik ging er gewoon van uit dat je hem recht zou gooien . Stoer idee wat best kan werken idd. Ben benieuwd Bij "echte" DLG moet je idd weer in het startvak landen.... word met wat wind al snel lastig :roll: (ook voor diegene MET rc trouwens :lol: )
Ja, vertel mij wat! :lol: Ik weet precies wat je bedoelt! Ik vlieg ook pas sinds een half jaartje met radio besturing. RC-DLG is ofantastisch mooi, maar in de basis ben ik een echte VV-er, dus moet er ook een VV-DLG komen 8) Ik zal jullie allemaal op de hoogte houden van de vorderingen van mijn model en ook van het invliegen.