Waar moet ik rekening mee houden als ik een nieuwe accu wil kopen voor mijn rc boot?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Daniël-, 11 mei 2018.

  1. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Dank heren :thumbsup:
    Heb door de horrorverhalen een beetje schrik voor de Lipo dus ik vraag liever door totdat ik het begrijp.

    Daar staat:
    2 keer 4,235=8,47. Vandaar dat ik aan dat getal kwam. Als dat link is dan kan er wellicht aan die sticky die 8,4V toegevoegd worden?

    Ik stel voor de 2S 1000 mAH dus gewoon 8,4V en 1A in en voor voor opslag (volgens RC Point) 3,85V.
    Ontladen kon ik volgens hem beter met 500mA doen. Klopt dat?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ken de lader die je hebt gekocht niet. Maar over het algemeen geldt dat je nooit spanningen hoeft in te stellen. Je kiest het laadprogramma, dan moet je vaak het aantal in serie geschakelde cellen invoeren en klaar. De lader doet de rest. Maak alleen bij het aantal cellen geen fouten, want dan kan het mis gaan.

    Een 1000 mAh accu met 1 ampère (1000 mA) laden is heel normaal. De accu is dan in iets meer dan 1 uur vol.

    Afhankelijk van de accu die je hebt gekocht zou een hogere laadstroom mogelijk moeten zijn. Op de Li-Po of in de handleiding van de Li-Po staan waarschijnlijk twee C waarden, Bij voorbeeld 5 C en 20 C. Die getallen geven de maximale laad- en ontlaadstromen aan in relatie tot de capaciteit van de Li-Po.

    Je Li-Po heeft een capaciteit van 1000 mAh. Dat is gelijk aan 1 Ah. In dit voorbeeld zou de maximale ontlaadstroom 1 x 20 = 20 ampère zijn en de maximale laadstroom 1 x 5 = 5 ampère. Of je lader dit kan hangt af van de laad- en ontlaadvermogens van je lader.

    Ontladen met 500 mA is niet verkeerd. De lader moet de ontladen energie uit de Li-Po omzetten in warmte en de warmtedissipatie van de lader is beperkt.

    Om problemen te voorkomen zorgt de lader er voor dat de maximale laadspanning 4,2 volt per cel is Dat is iets onder het toegestane maximum en is altijd een veilige eindspanning.
     
  3. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Dat stelt gerust :cool:

    Opslaan met 3,85V klopt ook?
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Daar is geen absolute waarde voor. Dus iets rond de 3,8 volt is prima.

    En nu gauw gaan laden en varen...
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die 4,235volt is een absolute maximum spanning. Voor de veiligheid, vanwege meetfouten, en invloed van temperatuur, houden de laders 4,2volt aan.
     
  6. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Duidelijk zo, dank.

    Varen ga ik pas als ik de Hobbyking bestelling binnen heb met o.a. de programmeer kaart.
    Want nu krijg ik de motor niet stil met de zender.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    ESC's zijn altijd ook in te stellen via de zender. In de handleiding van de ESC staat ongetwijfeld hoe dat in z'n werk gaat. Is wat lastiger dan met een programmeerkaart maar is zeker te doen. Het inleren door de ESC van de stickeindstanden zal altijd via de zender moeten.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Om verkeerde instelling in zender uit te sluiten kun je een servo op de regelaaruitgang van de ontvanger aansluiten. Beweegt servo met stuurknuppel zoals je zou verwachten?

    Steek de regelaar even op andere ontvangeruitgang, anders werkt het niet, want geen (BEC) spanning op ontvanger.

    In de ontvanger zijn alle plussen van de stekers rechtsstreeks met elkaar verbonden. Hetzelfde geldt voor alle minnen. Daardoor maakt het voor de voeding van de ontvanger niets uit waar de je voedingssteker in stopt. Een ontvanger accu hoeft daardoor ook niet persé op de BAT aansluiting.
    Nooit meerdere regelaars met BEC op ontvanger aansluiten. Altijd alle BECs op één na uitschakelen door de plus-pen te verwijderen. BEC ook niet met een ontvangeraccu combineren. Meerder kapiteins op een schip die allemaal de baas willen spelen over de spanning, rijden elkaar in de wielen.

    Better not cut the red wire, you may need it again in another plane.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Ik heb maar 1 regelaar.

    De stekkertjes aan de ontvanger heb ik nog niet verwisseld maar wel omgedraaid.
    Dan werkt er niks.
    Ik kan morgen eens proberen om het te verwisselen.
    Ik wacht toch op de programmeerkaart.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wat ga je verwisselen???
     
  11. RcRemco

    RcRemco

    Lid geworden:
    14 apr 2016
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Noord Limburg
    Ik zal dat in mijn eigen topic posten, misschien toch wat overzichtelijker.
     

Deel Deze Pagina