Waar zitten die kokams toch ...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door mestdaght, 16 feb 2016.

  1. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    Weet er iemand een paar webshops waar je nog kokams vindt.
    Of een lijst van lipo's waar op staat welke lipo merk onder het fancy krimpkousje zit ?

    waarom ? Ik gooi regelmatig lipo's weg omdat ze bol staan , of omdat de punch eruit is.
    Ik zet geen streepjes na een vlucht, maar heb de indruk dat sommige lipo's geen 20 ladingen halen.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Als je LiPo's nog geen 20 keer geladen en ontladen kunnen worden doe je echt iets fout. Trek je ze misschien te ver leeg? leg je ze leeg weg? Trek je er (te) veel stroom uit? Laad je ze (te) snel? Worden de accu's erg warm (te veel stroom)?
    Kijk daar eens goed naar want normaal gesproken zou je de accu echt wel een paar honderd keer moeten kunnen laden en ontladen.
     
  3. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    het is makkelijk gezegd ik doe niets fout.....
    ik vlieg tot +-7 volt. tussen 7~8 minuten dus dat is ook niet boven 10C=6minuten. Dus een 20C lipo moet dat aankunnen.
    Maar sommige packs gaan nu al 3 jaar mee. Andere gebruikt in hetzelfde vliegtuig ( hype swift ) van de 6 packs heb ik er al 2 weggegooid.
    Op het eerste zicht geen misbruiken.

    Voor mijn graupner junior kocht ik 2 flightpowers eon lite 2200mAh 25C Deze zijn +-20 keer gebruikt.
    één van de 2 cellen kakt in na één minuut.
    Mijn auto lipo's LRP 5900...worden veeel meer gebruikt, komen tussen handwarm en 40° uit de auto na een heat van 6~7 minuten. De eerste heb ik pas na 5jr weggegooid.
    Helaas weet je van LRP ook niet wat er in zit van fabrikaat. Een beetje transparantie zou het ooh zo makkelijk maken.

    TM
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Je zegt heel veel over het gebruik van je lipo's, maar toch ok weer niks waar we iets mee kunnen.

    Je mag een lipo leeg trekken tot 3 volt onbelast per cel. Onder last soms wel verder omdat hij als de belasting eraf is snel weer boven die 3 volt per cel komt.

    Ik raad je aan om eens de stroom te meten en dan te kijken of je wel de juiste c waarde lipo hebt. De amperetjes bepalen hoelang en hoe goed een lipo het doet. Die flightpowers die je opnoemt mag je met maximaal 55 ampère belasten. En ik vermoed dat je daar boven zit anders kan ik niet verklaren dat ze minder lang mee gaan. Maar denk ook aan de temperatuur, die lage buitentemperaturen zijn ook niet goed voor alle accu's, of het nu een nicad, lood of lipo is ze kakken allemaal in met die lage temperaturen van de winter.
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Een paar tips om lang plezier te hebben van je LiPo's:
    -Bewaar ze op storage stand, dwz zo rond de 3.8V per Cel.
    -Bewaar ze koel
    -Laad ze alleen als je ze ook echt gaat gebruiken, leg ze vooral niet vol weg, ze "vreten" zichzelf op als je dat doet, vooral in een warme omgeving.
    -Warm je LiPo's voor als het koud is. Een steenkoude LiPo zwaar gaan belasten kan hem in één keer om zeep helpen.
    -Probeer zo'n 20% rest capaciteit erin te houden aan het einde van je vlucht.
    -Controleer de temperatuur direct na gebruik. Is de LiPo warmer dan 40 graden dan wordt hij erg zwaar belast en kun je misschien beter een LiPo met hogere C rating of hogere capaciteit gebruiken voor die toepassing.
    -Laad en ontlaad nieuwe lipo's een paar keer op je lader en gebruik ze de eerste paar keer heel voorzichtig, niet veel vol gas en vooral niet te ver leegvliegen. Probeer dat een keer of 5 vol te houden.
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2016
  6. Sjefman

    Sjefman

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    56
    3,8V bedoelen we hier? Ook afhankelijk van de fabrikant van je lader. Bij mij zet hij de lipo's op 3,85v.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wat hier allemaal geschreven wordt is natuurlijk interessant maar geen antwoord op de vragen in de openingspost. Niemand die daar het antwoord op heeft?
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Bedankt, aangepast.
     
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    In de reguliere sites van rc producten zie ik die naam (Kokam) zelden of nooit meer maar het product bestaat nog wel onder die naam maar word onder een andere naam verkocht.
    http://www.cleancarb.com/index.php?option=com_content&view=category&id=38&layout=blog&Itemid=57

    De onderste vraag lijkt me afdoende beantwoordt.;)
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2016
  11. mestdaght

    mestdaght

    Lid geworden:
    17 jan 2005
    Berichten:
    1.120
    Locatie:
    Ekeren
    De 2 bovenstaande site ken ik al. Maar mss is het aanbod beperkt.
    Ik had gehoopt dat er ondertussen meer fabrikanten kokams "openlijk" gebuikten.
    een beetje naar het voorbeeld van deze autopacks. Ik had er zo'n 2 en ééntje daarvan doet het nog steeds.
    http://www.rcmart.com/team-orion-ori14009-lipo-battery-carbon-race-spec-3800-slpb-p-26699.html

    Hoewel ik nu op zoek ben naar 4s packs voor een heli wil ik toch minstens één setje kokams de kans geven.
    Mss op intermodellbau....
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is hierboven al vaker gezegd, als je accu's bol worden doe je iets verkeerd in het gebruik of opslag.
    Ik heb een Kokam 4000 pakket ook een keer binnen 30 seconden om zeep geholpen door ze niet op te warmen voor gebruik.
    De andere pakketten die ik had hebben het jaren gedaan, omdat ik die wel opgewarmd had.
    Sterker nog, ik heb hier nog een Kokam 3200 van ruim 6 jaar oud, altijd belast met >100C en het pakket is nog prima op spanning en niet bol.
    Zelfde geldt ook voor wat andere (Dymond en Fullymax) pakketten.

    Maar als je toch per se Kokam wilt kan je ze hier kopen:

    Schubeler gebruikt Kokams.
    http://www.schuebeler-jets.de/akkus/hdhe.html

    cnc-modellbau is wel een goed bedrijf en heeft alle soorten Kokams nog in huis.
    http://www.cnc-modellsport.de/index.php?cPath=41_80&osCsid=8662cde6562a0afb521ab53063784cd4

    Zeller Modellbau heeft nog wat.
    https://zeller-modellbau.com/catalogsearch/result/?q=kokam

    En anders Kokam zelf:
    http://image.webco.kr/?page_id=1041

    Maar... je betaald veel meer voor een cel die minder is dan de gemiddelde Turnigy cel.

    Gert-Jan
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2016
  13. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Je hebt dus ervaring met Kokams maar raadt je ze nu aan of af.:confused:
    Ik begrijp dat ze in ieder geval veel duurder zijn dan vergelijkbare reguliere andere merken en zeker niet beter.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zei al:

    Ik zou ze nu dus niet meer aanraden.
    Toen wij ze gebruikten was er niets anders dan Kokam, tenminste, niets goeds.
    We moesten dus wel aan de Kokam.
    Daarna heb ik van alles gebruikt, Hacker, Dymond, Fullymax en eigenlijk bestaan er geen slechte cellen meer maar alleen slechte gebruikers.

    Minimaal 1 uur vantevoren opwarmen tot zo'n 35 graden.
    Niet onder de 2,9 Volt per cel belast gebruiken.
    Na gebruik gewoon op kamertemperatuur wegleggen op 3,7 tot 3,85 Volt per cel.
    Bij mij liggen ze gewoon met z'n allen in de kast in een plastic tas, geen moeilijk gedoe met brandvrije koffers
    Dan gaat elke cel zeker 500 laadcycli mee, ook al belast je ze kortstondig met pieken van 80C of meer.

    Zo liggen ze nu al ruim een jaar en geen 1 is bol.

    [​IMG]

    GJ
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Oke dan zijn we het eens.
    Ik gebruik vooral kleinere Nanotechs en die bevallen prima.
    Er zijn ook wat betere maar die zijn weer duurder.;)
     

Deel Deze Pagina