Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Indoorvlieger, 20 okt 2011.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zwaailicht in de mast ging uit na het plaatsen van de opbouw.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    En zonder zwaailicht maakt de schipper van de "Henriëtte" geen ruimte meer! Had het kunnen weten. Zo heb ik me jaren geleden suf gezocht waarom dat zodra er een servo werd aangstuurd de boel er mee nokte. Bleek de -draad tussen de ontvangeraccu en de aan/uitschakelaar voor 95% "opgevreten". Zette je de boel aan dan was er net genoeg stroom om de ontvanger te laten werken. Zodra er een beetje vermogen werd gevraagd kakte de spanning in en was het einde verhaal. Ernst Grundmann heeft wel eens uitgelegd waarom juist de -draad kapot gaat. Vandaar mijn interesse. Regelaars met BEC voorkomen dit fenomeen m.b.t. de ontvangeraccuvoeding, maar is er ook ervaring dat dit met de vaaraccukabel gebeurt? Die zijn wel een stuk dikker, maar toch! Kwestie van tijd? Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2017
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Mijn ervaring is dat de kabeltjes stuk gaan door de stekkers meermaals in en uit te steken .
    Onbewust trekt men al eens aan de draden en een soldering of de draad juist naast de soldering(door de verwarming bij het solderen word dit een zwakke plek) kan het dan al eens voor bezien houden of op de plaats waar de draad geplooid is aan een stekker kan dit ook gebeuren .
    Groetjes
    Ronny
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronny, Mijn ervaring is dat draden afbreken net naast de soldeerverbinding. Door het solderen komt er een "hard" gedeelte in de draad en is er iets nodig om de draad pas iets verderop te laten buigen. Niet te vaak losmaken dus!
    Maar dat is een heel ander fenomeen dan dat ik beschreef, waarbij het koper in de draad geheel oploste en zwart kleurde. Gr. Klaas.
     
  5. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Dat zou volgens mij ook van het solderen kunnen komen .
    Het zogezegde soldeervet dat het koper aantast vlak naast de soldering .
    Groetjes
    Ronny
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronny, Het gebeurt specifiek aan de - draad. Is ook wel een verklaring voor, maar ik weet het niet meer. Ernst Grundmann heeft er ooit iets over geschreven, maar kan het niet terug vinden. Heeft niets met solderen te maken. Gr. Klaas.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Bedankt voor het zoeken en mooi dat je het hebt gevonden. Had ik intussen tijd om de laatste foto's bij het bouwverslag van mijn coastertje terug te zetten. Al dat foto ge-emmer. Word je niet echt vrolijk van. Van naar buiten kijken op het moment ook niet. Jij hebt nu voor een paar jaar ketelwater zeker? Gr. Klaas.
     
  9. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Een heel aannemelijke uitleg van Ernst .
    Electrolyse kan heel wat schade aanbrengen , ook aan funderingen van bruggen en grote constructie's .
    Groetjes
    Ronny
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zo je het al gebruikt, zorg er dan voor dat het zuurvrij is. Ik heb het nog nooit gebruikt:
    Veel connectorsoldertips en -video's:
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger voor elektro!!! - MBF
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2017
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Voor elektrobedrading gewoon harskern-soldeer gebruiken.
    Mocht je voor ander zacht-soldeerwerk wel S39 gebruiken (=geweldige spul) laat het daarna in warm water weken en borstel het af met een tandenborstel, spoel goed na en je hebt echt geen last van verder wegrotten van materialen.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij bedrading trekt S39 in de litzedraadjes (capillaire werking). Moeilijk uit te spoelen.
    Ik heb mijn bericht verduidelijkt, "grote bagger voor elektro".
     
  13. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Ai! Gebruik inderdaad altijd S39!
    Maak het wel steeds schoon met een nat doekje, maar bij gevlochten kabel werkt dat niet.
    Hoe dan te solderen? Want zonder S39 ging het echt niet.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Harskernsoldeer kopen mischien?
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb mijn elektronica nooit anders dan met harskern gesoldeerd. Eind 70-er jaren ook wel de printjes na het solderen met een soort lak ingespoten. Mooi spul, want je kon er gewoon weer aan solderen. Een motorregelaartje zag er aan de printzijde na 35 jaar nog als nieuw uit.
    Dus dat werkte wel. Nu rendeert het amper nog om zelf regelaars samen te stellen en ben ik ook 2x zo oud als toen. S-39 is zoals Harm stelt goed spul, maar je moet het gesoldeerde goed schoon kunnen maken. S-39 betekende, een paar jaar na het gebruik daarvan bij een reparatie, het einde voor mijn blikken baggerbak. Nieuw, van binnenuit, helemaal gesoldeerd met harskern, maar na een ongelukje een lek tussen vlak en zijkant. Dacht slim te zijn door de naad in te smeren met S-39 en daarna van buiten af weer dicht te solderen, Prima gelukt, maar toen ik na een aantal jaren het ding weer wilde laten varen zat het aan de buitenkant helemaal onder de grijze pikkels. Het leek net schimmel. Probeerde het weg te krabben, maar ging dwars door de huid. De zijkanten helemaal aangevreten, waarschijnlijk door neergeslagen zoutzuurdampen. Even knap balen en het ding bij het groot vuil gezet. Was nog niet terug van de straatkant, of een mevrouw vroeg of ze het ding mee mocht nemen voor haar zoon. Wel verteld dat het een vreemd model "duikboot" was. Maar haar zoon zou er een polyester huid omheen leggen zei ze. Uit het oog verloren. Meestal is als het tin niet wil vloeien de temperatuur te laag en daarmee de capaciteit van de soldeerbout te klein. Of, wat ook veel voorkomt, de tip van de bout vuil, waardoor geen optimale warmteoverdracht. Maar een echte soldeercrack ben ik ook weer niet. Gr. Klaas.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Vanavond met de Wasserschutzpolizei 47 van Krick op patrouille gegaan. In tegenstelling tot vandaag overdag was het nu windstil en een ideale temperatuur aan de rand van het vaarwater, dus... Boordlichten en (af en toe) de schijnwerper aan geeft toch een ander gezicht dan overdag. De vissen vonden het in ieder geval wel interessant: als ik de lichten aandeed was er plotseling veel meer gespetter rond het (stilliggende) model dan zonder lichten. Ook de vleermuizen vonden het wel spannend: een aantal maakten een paar mooie scheervluchten over dat rare ding in het water. Misschien omdat de boordlichten ook muggen aantrokken.

    Zonder flits:
    P1450978.JPG

    En met flits:
    P1450983.JPG
    Karl voorop en blonde Heidi achterop:
    P1450986.JPG

    Met de zoekschijnwerper aan:
    P1450998.JPG
     
  17. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Mooie foto's
    Groetjes
    Ronny
     
  18. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Romantiek bij de Polizei?!
    (Zullen wij samen de "nachwacht" doen?)
     
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mooie foto's Roel.
    Zowel met als zonder de flitser en het is weer eens wat anders.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hebben ze ruzie of zo?
     

Deel Deze Pagina