Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
    Kijk de ware aard van BlikvanBoven komt naar boven... Had ik al eens niet iets in die richting geschreven?

    Het feit dat je dit ook nog "liked" geeft mij genoeg reden je als verdacht persoon te zien in dit forum, "kijk eens overheid wat ze schrijven..."
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    BlikvanBoven vindt dit leuk.
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb ik al een keer gedaan Blik, die stond op de mark in Delft te vliegen, maar het was een Fransman, en was niet onder de indruk van mijn comentaar.
    Ik spreek ook geen woord frans dus vandaar. Maar je hebt helemaal gelijk.
    Uiteindelijk zal het verboden worden denk ik. Maar wordt er wel onderscheid gemaakt tussen een Calmato en een Phantom.
     
  3. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat het uiteindelijk allemaal goed gaat komen @Rhelie De beleidsmakers zijn zich bewust van het feit dat we een en ander niet meer kunnen tegenhouden. Nog sterker, we werken aan 'eenvoudigere' wetgeving waarin zaken helder en begrijpelijk zijn waardoor het gebruik ervan ook 'logischer' gaat worden.
    Ook de handhaving gaat steeds meer de goede kant op. Over de hoogte van de boetes verschil ik hier en daar nog van mening met de handhaver maar we zien dat er steeds vaker wordt opgetreden.

    Bewustwording is waar het allemaal om draait.
     
    Tasz vindt dit leuk.
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Dan moeten we hier op het forum maar alvast beginnen.
    Deze tekst pluk ik uit een Q500 topic:
    Ook heb ik hem gelijk aan de computer gehangen om de maximale hoogte en afstand te vergroten, ik heb de maximale hoogte op 300 meter en de maximale afstand op 750 meter geprogrammeerd en dat werkt prima,
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    En wat is daar mis mee ? Mijn auto haalt met gemak 180 km/h maar ik houd mij aan de regels. Anders wordt het duur.
     
  6. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Oeps...
    betrapt. Val ik toch door de mand.
     
    Schiksie vindt dit leuk.
  7. Stealth

    Stealth

    Lid geworden:
    25 apr 2012
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Omgeving Schiphol :-)
    Als het teruggebracht wordt naar een modelbouwvliegveld dan heb je geen handhaving meer nodig. Voorts is de regelgeving onduidelijk. Neem bijvoorbeeld artikel 2 onder e van de regelgeving modelvliegen.

    Citaat:
    "de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;"

    Is het vliegen bibeko in een 30km-zone veiliger???? Alsof daar geen aaneengesloten bebouwing is!

    Er zijn mooie gebieden genoeg buiten de bebouwde kom om te hobby-en en vaak nog storingsvrij ook.;)
     
  8. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe zegt men het ook al weer?
    O ja... 'Je lult als een kip zonder kop'

    Je suggereert nu dat het in België allemaal geregeld is en dat we in Nederland alles maar blijven uitstellen...

    In België was het tot nu toe helemaal NIET geregeld. Daar waar we in Nederland al sinds Juli 2013 een 1e stap naar Wet- & Regelgeving gemaakt hebben bleef het in België uit. Gevolg is geweest dat de hele markt daar een dikke 2 jaar aan de grond gestaan heeft en dus niets heeft kunnen verdienen. Weg investering dus... Dus tja, wat is er nu beter, iedereen aan de grond zoals in België was en dan 2 jaar discussiëren of, zoals we het in Nederland doen, een en ander in fases implementeren waardoor de markt in ieder geval onder voorwaarden verder kan?

    Ik ben blij dat je schrijft:
    "...denk dat de bij u reeds bekende clubjes zo lopen te lobbyen dat het steeds weer vertraagd..."

    Want inderdaad. Jij DENKT dat dat de oorzaak is. Wat jij NIET weet is dat de feiten anders liggen en dat de kamer, op verzoek van de diverse fracties, het debat heeft uitgesteld tot na het zomerreces (nu gepland eind Sept) waardoor 1 Oktober door eigen toedoen en dus NIET door de door jouw oneerbiedig bestempelde 'clubjes' vertraagd is.

    Vwb de EU regelgeving.
    Zoals het er nu uit ziet zal er medio 2017 regelgeving komen binnen Europa. De EASA is druk aan het lobbyen om ook beleidsmaker te mogen zijn voor de rubriek 0 tot 150Kg. Als dat doorgaat dan gaat de luchtvaart er heel anders uitzien en zal er een realistische plaats komen voor UAS systemen in het luchtruim.

    Groet Norbert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Ik snap niet waarom men in deze discussie het zo verschrikkelijk nodig vind "hokjes" aan te maken binnen de modelbouw. Het gaat constant over "die FPV-er", "die oude balsa bouwer", "dat schuimpje" en "dat clubje".

    Uiteindelijk treft de regelgeving iedereen en moeten we er gezamenlijk wat van maken. Wildvliegers én clubvliegers, houtbouw én schuimpje, DLG-er én quadcopter. Het interesseert niet wat de initiatie was, het balletje is al lang aan het rollen - veel beter is er nu samen iets van te maken.

    Her en der verliest men de objectiviteit en wordt er met zure pruimen gegooid. Even je berichtje nalezen voor je op "reageren" drukt.
     
  11. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
    @Norbert, ik weet dat het moeilijk is maar met je reactie moet je iets meer terug in de tijd gaan... Ik ben het met je eens dat 2 jaar niets doen (aan de grond staan) niet goed is, en dat de kamer de boel heeft uitgesteld, die moeten uiteindelijk eerst 6 weken met reces... Maar de clubjes zijn het niet eens met de volgens mij aankomende 50M, nou geloof me hobbyisten, fotografen, etc. zitten prima op die hoogte (mag ook 90 zijn), voor de rest zullen de diverse luchtlagen verkocht worden aan echt commerciële partijen, denk aan de frequentie veiligen... Daar kan de overheid veel, heel veel geld mee verdienen... Daarom zal het uitkomen onder de 100M geloof me nu maar...

    P.S. Volgen mij weet ik meer dan jij...;-)))))
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
  13. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Als de EASA zijn wensen binnen de EU erdoor gaat krijgen gaan er 3 categorieën komen: Open - Specific - Certified. Met name de Open categorie gaat een zeer brede categorie worden verdeeld in 3 subcategorieën: tot 1Kg (volledig vrij), tot 4Kg vrij op basis van beperkte kennis van luchtvaart, tot 25Kg vrij op basis van kennis van de luchtvaart. Er zullen bij de 4 en 25Kg wel gebiedsbeperkingen komen alsmede hoogte beperkingen (50m) tenzij je je aanvullend laat opleiden.
    Daarnaast wil EASA een helder onderscheidt tussen de 'drone' vlieger en de bestaande modelbouw in de vorm van vleugeltoestellen en heli's. Deze laatste (en reeds lang bestaande tak) wil men meer ruimte geven...

    Meer info: http://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/A-NPA 2015-10.pdf

    P.s. De EASA zal naar verwachting medio 2017 officieel voet aan de grond gaan krijgen.
     
  14. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
    Dat laatste klinkt goed, niet de vleugeltoestellen en heli's vergeten, maar er zijn ook serieuze drone vliegers... Jammer dat die dan weer "gediscrimineerd" worden... Toch begrijp ik die kilo's niet helemaal, die FPV machientjes zitten onder de 1Kg, ik hoef niet te vertellen wat die allemaal kunnen... (Ja ik weet dat het niet mag...)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Hoera, maar???
    Ik bemoei me vanuit de ''bestaande modelbouw'' met de huidige regelgeving en heb het EASA proposal nog slechts vluchtig doorgenomen.
    Alleen: waaruit blijkt jouw dat dat in de praktijk dan ook gebeurt: voorlopig kan ik daar weinig over vinden?
    (maar inderdaad, ik moet nog close lezen)

    Even vanuit die ''bestaande of klassieke'' modelvliegerij:
    Daar is de stemming nu juist dat door de overmatige aandacht voor de nieuwe categorie ''drone'' vliegers ''wij'' tussen wal en schip vallen en daar nu al, door de Nederlandse provisorise regelgeving serieuze gevolgen van ondervinden.
    Bij ons is de stemming nu juist dat dit ons aangedaan wordt door ''de drone vliegers'' dus van daaruit iets over 'discriminatie' te vernemen is een beetje apart: wat wordt daarmee bedoeld?
    Is het niet vreemd dat je vind dat '' de serieuze drone vlieger'' nu al bijna een bedreigde subcategorie is?
    En wat doet de ''serieuze'' dronevlieger bijvoorbeeld aan het feit dat alle verkooppunten vrolijk deze dingen over de toonbank staan te schuiven met de mededeling dat nu en in de toekomstige regelgeving ''alles'' vrij is en betreffende drone makkelijk tot 2000mtr kan bijvoorbeeld?
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    rob als je zo denkt wat er allemaal wel niet kan met een fpv racertje dan krijg je niks dichtgespijkert.

    met ieder willekeurig rc ding kan je probleemloos bakken ellende veroorzaken....
     
  17. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
    Even voor alle duidelijkheid, ik ben voor het behoud van de bestaande modelbouw, prachtig is het, mooie hobby! De serieuze drone vlieger heeft ook last van die gekken die maar doen wat ze willen en niet verantwoord is. We kunnen dan niet zeggen de vleugels en heli's wel de drones niet...

    Op zich denk ik dat het beste is registratie, brevet, verplicht verzekerd. Ga je de fout in dan ben je je brevet kwijt (net als je rijbewijs).

    Daarnaast duidelijkheid, niet van die ambtelijke taal (durf duidelijke taal te vragen(notabene van de overheid zelf), zie ook de discussie "boven aaneengesloten bebouwing")

    We moeten ons wel realiseren dat we in 2015 leven en als de technologie zich werkelijk doorzet het toekomstig stikt van die dingen in de lucht, ik hou er van maar vraag me af of ik er echt blij mee ben dat dagelijks verschillende drones in de straat landen om pakjes af te leveren.... Hoezo veiligheid...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tja, dat zegt één "airline pilot", die nogal aanwezig is op de social media (en dus gebaat is bij hits). Dus al die berichten over (reddings)helicopterpiloten die niet meer wilden vliegen, omdat ze multicopters zagen rondcirkelen en luchtvaartpiloten die meldingen doen van multicopters die relatief gezien vlakbij hun toestel vlogen, zijn bij deze allemaal gekwalificeerd als overdreven, onzin of niet waar?
     
  20. Jonasz

    Jonasz

    Lid geworden:
    7 jul 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Halen (België)

Deel Deze Pagina