Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Het heeft niets met bebouwde kom te maken daar wordt niets over gezegd..
    Het gaat erom dat je niet binnen de 150 meter aan een aaneengesloten bebouwing mag vliegen, zo staat het in de regels.
     
  2. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    De regel zegt niets over binnen of buiten de bebouwde kom,
    er staat dat je niet binnen de 150 meter aan een aaneengesloten bebouwing mag vliegen.
     
  3. wingman1940

    wingman1940

    Lid geworden:
    6 feb 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    zevenaar
    Om te laten horen en zien dat luchtruim zeer druk is (sommigen vliegen zeer hoog met risico, gelukkig GEO FENCE)...vlakbij of in een vliegveld regio....risico uitsluiten bij woongebied: ALLEEN HOVEREN niet rondvliegen/toeren op vaste punt/plek met open ruimte, ALTIJD IN ZICHT..., weer in de gaten houden (VOORAL wind(richting)....beheersing van het apparatuur...
    Mensen zijn nieuwsgierig dus goede uitleg wat een drone is en wat je kan doen/en niet moet doen: hobby=film-fotografie, gereedschap voor je eigen woning/huis=dakken/schoorstenen/antennes/ramen etc inspecteren.
    Is net als alle andere gebruiksvoorwerpen met/zonder risico (menselijk verstand)....Overheid mag niet zo maar beperkingen invoeren (kijk maar internet) om de VRIJHEID te beperken....KIjken is de vrijheid van iedere mens/dier om te kunnen oordelen inzake de wereld...net als vrije meningsuiting..
    Indien protersters met stenen gooien gaat men toch niet stenen verbieden????????
    Dat is MIJN MENING...(In sommigen landen wordt je al daarvoor ter dood veroordeeld)..
     
  4. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    gezond verstand is schaars aan het worden wat ik zo af en toe voor bij zie komen dan denk ik op pakken die gasten en dan zijn ze nog trots ook.
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.023
    Locatie:
    Moordrecht
    Goede uitleg is een prachtig streven, maar dat heb je nou juist niet gedaan. Je filmpje, hoewel misschien goed bedoeld, roept alleen maar vragen op. Het slaat eigenlijk kant nog wal. Net als je reactie hierboven.
     
  6. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    hmm dat houdt in dus niet 150 meter in de buurt van rijtjeshuizen of zo?

    ik dacht dat je op een grasveld gewoon mocht vliegen.

    Er staat ook nergens verboden in de bebouwde kom er staat alleen niet over bebouwing
     
  7. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    tot 250 gram is speel goed en mag het wel .
     
  8. Coenair

    Coenair

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Bathmen
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    In de regeling modelvliegen wordt niet (meer) gesproken over "de bebouwde kom". In plaats daarvan hanteert men nu de term "aaneengesloten bebouwing":
     
  10. KevinG

    KevinG

    Lid geworden:
    14 jul 2014
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Goes, Zeeland
    Gewoon buiten de bebouwde kom vliegen, nooit geen zeikende mensen die daar met hun hond of kind in een parkje lopen ofzo, we delen nu eenmaal een hobby met zn allen die in de media gewoon zwaar negatief bericht word
     
  11. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    De officiele term is: niet boven AANEENGESLOTEN BEBOUWING. (Het term deel is caps lock).

    Juridisch staat die term gelijk aan: Binnen de bebouwde kom.

    Kortom,
    Op dat grasveldje, gelegen binnen de bebouwde kom, mag je niet vliegen.
     
    KevinG vindt dit leuk.
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.023
    Locatie:
    Moordrecht
    Het grappige is dat iedereen het heeft over die bebouwde kom. Maar hoe zit het dan met die andere regeltjes? Waarom is die plaats zo belangrijk, en de rest niet?
    - Vliegen slechts overdag toegestaan. (In het filmpje is het al donker genoeg om van een duidelijke overtreding te spreken)
    - Hoogtebeperking 120m. (Daar gaat 'ie ruim overeen)
    - Geef voorrang aan ander vliegverkeer (Met zoveel bebouwing om je heen, kun je als piloot nooit die traumaheli aan zien komen)
     
    leo-rcc en KevinG vinden dit leuk.
  13. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Huh? 500 euro voor een drone bewijs? Is dat voor iedereen zo? Dat is toch van de zotte dat ding kost 5x zo veel als een beetje drone :/

    En mogen heli's en vliegtuigen dan wel zonder? Want dat is vet oneerlijk dan.

    En om terug te komen over die niet boven bebouwing, niet boven bebouwing betekent toch letterlijk niet boven bebouwing? Als ze niet willen binnen de bebouwde kom moeten ze dta zeggen. Maar als er een groot voetbalveld is binnen de bebouwde kom dan is daarboven toch niet boven bebouwing?

    Ik ben het er absoluut mee eens dat je niet boven mensen of bebouwing mag vliegen, maar een groot grasveld binnen de bebouwde kom valt daar gewoon niet onder. Anders heb je geen plek meer over om te vliegen.

    Bebouwing is niet hetzelfde als bebouwde kom
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.101
    Lezen is een kunst...

    Er staat: "Uiterlijk 1 maart wordt het veelbesproken ‘brommerrijbewijs voor dronepiloten’ geïntroduceerd, dat dronevliegers in staat stelt om commercieel te vliegen met een kleine drone."

    Gaat dus over het commercieel vliegen met een kleine drone. Geldt niet voor hobbygebruik.
     
  15. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Ok dus het wordt alleen maar duurder voor professionele dronevliegers? wel zielig voor ze want het was al mega duur om dat te doen
     
  16. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik kan in de regeling zo snel de minimale afstand tot gebouwen, mensenmenigtes etc. niet terugvinden, maar als ik me niet vergis was dat 150 meter. Dat betekent dus dat er rondom dat grote grasveld een vrije ruimte van 150 meter zou moeten zijn. Dat kom je binnen de bebouwde kom denk ik niet zomaar tegen.

    Waar lees jij dat het voor professionele vliegers duurder gaat worden?
     
  17. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    @ycdlawip
    Het gaat om wat de wet ervan vind. Niet hoe jij eea (bewust) wil lezen.
    Ik gaf aan dat de juridische term "aaneengesloten bebouwing" in de rechtszaal gelijk staat aan "binnen de bebouwde kom". Een en ander kun je in diverse jurisprudentie teruglezen.
    Of jij het daarmee eens bent is aan jou uiteraard. Uiteindelijk beslist de Rechter als het op een zaak aan komt en dan maakt het niet zoveel uit wat jij er nog van vind toch?

    Nee,
    voor de Prof's wordt het niet duurder. Zij zijn reeds gecertificeerd en vallen niet in deze regeling. Zij mogen met hetzelfde apparaat, 500m ver en 400ft hoog.
     
  18. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat staat er inderdaad.
    Hou er rekening mee dat de Bron van dit artikel een niet geverifieerd 'verhaal' heeft afgegeven. Ga er maar vanuit dat 1 maart NIET de datum is waarin e.e.a. ingevoerd zal worden.
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    @BlikvanBoven
    Weet jij of er al jurisprudentie is op het vlak van aaneengesloten bebouwing / bebouwde kom?
    Ik kan me namelijk voorstellen dat men de tekst heeft gewijzigd, omdat er buiten de bebouwde kom best aaneengesloten bebouwing zou kunnen zijn. Met deze omschrijving worden deze gebieden direct meegenomen als no-fly zone. Maar dat zou dus inhouden dat het tegenovergestelde ook mogelijk zou moeten zijn, mits aan alle voorwaarden wordt voldaan.
     
  20. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.023
    Locatie:
    Moordrecht
    http://www.dronewatch.nl/2015/01/27/ministerie-geeft-toelichting-op-regelgeving-drones/

    Nou, dat is alvast een hele duidelijke verduidelijking van het ministerie.
    Elke "ruimte" die vast gebruikt wordt voor recreatie.

    Allemachtig. Dat verzin je toch niet?
     

Deel Deze Pagina