Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Indoor FPV is niet verboden...
     
  2. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb een FPV bril wat de beleving juist leuk maakt. Je krijgt het gevoel 'echt' te vliegen.

    Dus een statief is een oplossing maar in mijn beleving niet helemaal wat ik juist zo leuk aan de hobby vind.

    Indoor is een oplossing, maar daar kan je 's avonds niet even langs.
    En alleen een zaal huren voor 1x schiet niet op...
     
  3. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Je hebt gelijk dat het indoor wel mag.
    Ik ben in mijn antwoord uitgegaan van zijn omstandigheden en wensen, daar is niet over indoor gesproken.
     
  4. Mavic

    Mavic

    Lid geworden:
    31 jan 2017
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Eindhoven
    Gewoon vliegen, het word toch niet gehandhaafd. Het zijn genoeg piloten die boven mensen en in de bebouwdekom vliegen, en dan ook nog voor geld. Jij vliegt nog voor hobby.
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Tuurlijk 200 + op de snelweg geeft ook weinig kans dat je gepakt wordt, maar de gevolgen kunnen groot zijn...
    Als iedereen zo denkt dan wordt het een mooie bende in ons land en dat soort landen zijn er genoeg in de wereld en daar wil je echt niet leven.
     
    ron van sommeren en Evert C. vinden dit leuk.
  6. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Pardon?
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
  9. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    Begrijp ik het goed dat ik ook geen FPV in mijn eigen tuin mag vliegen?

    Ik ben zelf als kind begonnen met zweefvliegen en brandstof vliegen bij een club. Half uur heen en terug. De clubmensen (die ik tegenkwam) waren niet allemaal de leukste. Daarom ermee gestopt.

    Vele jaren later parkflyers bij een boer op zijn erf. Met zijn toesteming. Nu ook weer reistijd. Ook daarmee gestopt.

    Daarna mini helies in mijn achtertuin en uiteindelijk mini FPV in mijn achtertuin.

    Is het nu zo dat iedereen over de jaren heen zijn dure FPV aankopen nu niets meer waard zijn? Ja je mag indoor, maar wie kan een zaal huren wanneer hij wil vliegen. Eigenlijk zijn de regels zo aangepast dat het haast onmogelijk wordt gemaakt.

    Ik kan mij niet voorstellen dat mensen die hiermee al jaren verantwoord mee bezig zijn hun FPV spullen aan de wilgen hangen?

    Als je eens echt eerlijk naar jezelf kijkt rijden we dan allemaal nooit door rood? Of net boven de 50km? Of zelfs 40km waar je 30km mag, want het is een erf? Of wild vissen? Of crossmotor rijden bij een afgraving? Of bellen tijdens rijden? Of.... Na je hond niet opruimen (daar moet echt de doodstraf op: GATVER....)

    Ik zal dus blijven vliegen in mijn eigen achtertuin. Bel de politie maar alvast. En straks rijd ik 56km waar ik 50km mag. En rijd vast ook wel eens door oranje/rood want ik weet dat er geen camera zit.

    In een parkje FPV vliegen met een micro quad die max. 4 min. Kan vliegen is minder gevaarlijk dan LOS. Ik heb alles gevlogen dus weet uit ervaring dat wanneer je naar je vliegtuig, heli, quad kijkt niet naast je toestel kan kijken. Maar wanneer je door je FPV bril kijkt precies ziet waar je bent....

    Het is dus net andersom. FPV vliegen is het echte vliegen. Het is LOS wat aangepakt moet worden. Ff wachten..... Geintje.

    FPV moet onder bepaalde voorwaarden net zoals LOS toegestaan worden.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  10. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    @OvdP correct. Ook in je eigen tuin is dat verboden.

    Het blijft een veel gemaakte denkfout dat je eigen tuin of terrein gezien wordt als... hier mag ik vliegen.
    De denkfout zit 'm in het verschil eigen 'grond' tov het gebruik van het luchtruim.
    De lucht boven je eigen grond is nl niet van jou en valt onder beheer van LVNL of Defensie.
    Dat het wel je eigen grond is klopt. Maar dat heeft dus niets te maken met vliegen in de lucht die erboven hangt
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Regels zijn prima, maar zijn niet meer helemaal van de praktijk. Tegelijk op een scherm vliegen en op zicht is vrijwel onmogelijk. Je kijkt toch het ene moment meer naar het ene of het andere. We hebben nu eenmaal geen ogen die op tegelijk op 2 verschillende afstanden kunnen focussen. Bovendien kun je bij op zicht vliegen vrij makkelijk de oriëntatie kwijtraken. De vorm is vaak symmetrisch, en lastiger te volgen dan een vliegtuig. De enige keren dat ik problemen had met oriëntatie was met op zicht vliegen, en ik moest toen juist de bril opzetten om oriëntatie terug te krijgen en een crash te voorkomen.

    Of het in de tuin vliegen, doe ik dat LoS, blijf onder "schuttinghoogte" dan mag het. Maar zet ik een bril op en vlieg hetzelfde rondje, op dezelfde hoogte, dan is het illegaal? Dat valt toch niet te verkopen als absoluut nodig voor de veiligheid?

    Misschien komt dan het argument dat je het videosignaal kwijt kan raken, maar je ontvanger kan ook de geest geven in je LoS model, je kan een vliegje in je oog krijgen, noem maar op. Bovendien moet je natuurlijk wel de vlieglocatie zo kiezen dat je niemand in gevaar kan brengen. Als ik boven een leeg veld het beeld kwijtraak, dan is het gewoon gas eraf, en dan gaan zoeken, hopen dat de pieper nog werkt na de crash. Geen gevaar voor mens of dier, en je hebt toch de maximale vliegbeleving. Uiteraard niet in de buurt van een vliegveld etc, etc...

    Hopelijk zullen de aangepaste regels en handhaving de focus leggen op onverantwoordelijk vlieggedrag, zoals met een FPV quad door een woonwijk racen, en niet de personen die wel om de veiligheid geven en geen vlieg kwaad doen, tenzij die vlieg toevallig door een prop wordt geraakt. ;-).
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De regels zijn niet aangepast om FPV te verbieden.
    In de regels staat al heel lang dat je zicht op je model moet hebben.
    Door deze regel is FPV automatisch verboden.
    Zelf denk ik dat op termijn bepaalde vormen van FPV vliegen wel toegestaan gaan worden.
    De Inspectie heeft nu al vrijstelling verleend voor het NK dronerace.
    Die zien dus ook dat een drone race, mits voldoende afgeschermd geen gevaar voor de luchtvaart e.d. vormt.
    Regels worden of moeten heel vaak aangepast worden doordat nieuwe technologie niet gebruikt kan worden ivm de regels.
    Kijk b.v. naar de zelfrijdende auto's ook daarvoor wordt regelgeving aangepast.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    Oefenen alle Nederlanders die aan het NK meedoen alleen indoor?

    Natuurlijk doen zij dat, want anders zouden ze de wet overtreden.
    Gelukkig is er een indoor bos/terrein die lijkt op het NK parcours.

    Vanmiddag maar zonder FPV bril en zonder enige oriëntatie maar door het park de toeschouwers proberen te ontwijken.

    Mijn order voor een grotere drone met accu's ook maar gecanceld. Dan maar minder omzet voor de Nederlandse ondernemingen.

    Tijd voor een nieuwe hobby.
    Kantklossen wordt binnenkort ook aan banden gelegd.
    Vissen misschien? Dierenleed is gelukkig nog wel legaal in Nederland...

    Mss boksen o.i.d. In een ring bewust iemand een hersenbeschadiging rammen zodat hij bewusteloos neer gaat. Alleen dan win je???

    Ik sta open voor ideeën.
    Wat wordt mijn nieuwe hobby?
    Het liefst iets met dieren of mensen leed. Iets wat gelijk staat aan de schade die mijn 70gram quad al dan niet bestuurd LOS of FPV. Alhoewel de schade schijnt bij een inpakt met FPV groter te zijn????
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2017
  14. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Het lijkt mij gezien je gedachtengang en mogelijke mentaliteit het beste dat je inderdaad een andere hobby gaat kiezen. Voor ons een zegen waarschijnlijk. Door mensen met jouw gedachtengang worden de regels alleen maar scherper.
    Je moet het de wetgever niet verwijten als jij verkeerde investeringen gedaan hebt in deze.

    Als FPV vliegen ooit toegestaan wordt heb ik morgen een hele gear op mijn Hex staan, maar nu (nog) even niet.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  15. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Uitgehuild?
     
    ron van sommeren en Evert C. vinden dit leuk.
  16. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    Gezien k hier sarcastisch mijn onvrede uitte zal je waarschijnlijk wel gelijk hebben...

    Natuurlijk ga k niet in een park vliegen. Niet LOS en niet FVP.

    Ik maakte alleen vergelijk met hobbies die wel degelijk schade veroorzaken, worden gedoogt. Sterker nog het doel is juist schade toebrengen....

    Dus ja als FPV niet mag is de lol er voor mij wel af....


    En ja uitgehuild.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Inderdaad. Regels zijn van voor het "FPV tijdperk", als je LoS vliegt en dan het model achter obstakels langs stuurt, vlieg je blind, logisch dat dit niet is toegestaan. Maar dat is iets anders dan bijvoorbeeld een evenement als dat NK. Ga je daar als eis stellen dat de piloot altijd het model in het zicht moet houden, dan kun je het net zo goed afgelasten.

    Voor mij is FPV vliegen een droom die uitkomt. Van jongs af aan piloot willen worden, is toch een andere carriëre geworden. Maar met mijn <100g FPV mini quad kan ik toch (op de G-krachten na, die voel je natuurlijk niet) die droom laten uitkomen. Als je daarbij het dan zo regelt dat de kans dat je iets of iemand schade toebrengt microscopisch klein is, dan ben ik benieuwd in hoeverre de wereld veiliger wordt als ik niet zou mogen vliegen. Een gemiddelde vlieger aan een touwtje levert meer gevaar op, die valt niet gelijk naar beneden als je de motoren uitschakelt, maar kan bij breken van de kabel gerust een stuk verder neerkomen, eventueel op iemand.

    Wat is er mis met een simpele regeling als niet vliegen in no-fly zones, zoals bij vliegvelden, een maximum hoogte, niet boven mensenmassa's en minimaal 45m van gebouwen? En bijvoorbeeld zwaarder dan 500g, of een andere, redelijk gekozen grens, dan een brevet moeten hebben. Hoe minder regels, hoe eenvoudiger het is te handhaven. Want dat gaat toch al een uitdaging worden, politie komt al nauwelijks aan kerntaken toe.
     
    OvdP vindt dit leuk.
  18. OvdP

    OvdP

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Amersfoort
    +1 indoorvlieger
     
  19. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    De spijker op zijn kop Indoorvlieger! Er moet helemaal geen (nieuwe) regelgeving komen want die is er al. Nou ja, misschien wat kleine correcties. Want wat heeft 'zicht hebben' op je model met veiligheid te maken? Op LOS vliegen is het natuurlijk wel van toepassing, want er is een sterke correlatie tussen 'model in zicht' en veiligheid, juist omdat je niet door een videobril kijkt. Maar voor andere vormen zoals FPV doet het niet ter zake. De regel moet eigenlijk primair zijn: veroorzaak geen gevaarlijke situaties. Gezond verstand dus.

    Martin
     
    OvdP vindt dit leuk.
  20. dutchcommando

    dutchcommando

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Soest
    indoorvlieger haalt precies het pijnpunt aan: de wetgeving is gebaseerd op modelvliegen zonder fpv. je model moet je steeds in het zicht houden, omdat je er anders geen volledige controle erover hebt. maar tegenwoordig heeft een vlieger veel beter zicht en overzicht door een fpv setup dan LOS..

    ik heb laatst juist hierover een erg bevredigende discussie gehad met een hoofdagent.(of hoe dat ook heet tegenwoordig) ook hij kwam in de eerste instantie aan met het (modelvlliegwet) artikel dat je steeds zicht op je model moet hebben. ik heb hem mijn quad op zicht laten volgen, totdat ik achter de bosjes vloog.
    ik heb hem gevraagd wat er achter de bosjes is.. dat wist hij niet, totdat hij mijn meekijk facebox opzette.... ;) na nog een uitgebreid gesprek en enkele voorbeelden was ook hij overtuigd van het feit dat fpv vliegen (niet hooveren zoals een dji of ander a/v multi) veel beter zicht aan de piloot geeft dan LOS en het vliegen veiliger maakt, vanwege het simpele feit dat je altijd ziet wat er voor je model gebeurd..

    heb zelfs zijn naam gekregen om door te geven aan overijverige toezichtnazi's (en ander melkert baan knuppels met boa bevoegdheden) en politie agenten om te verifiëren dat ik op die plek mag vliegen en dat FPV veiliger is dan LOS.
     
    mario drone en OvdP vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina