Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. G-one

    G-one

    Lid geworden:
    18 feb 2013
    Berichten:
    8
  2. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Tja.... sommigen hebben kennelijk een tekort aan dat ene stukje 'gezond verstand'... Onbegrijpelijk dat je idd boven een dergelijk evenement gaat vliegen! Dat soort acties zijn juist olie op het vuur voor de regelgeving
     
  3. savio

    savio

    Lid geworden:
    17 feb 2013
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Vught
    Wat een stemmingmakerij zeg. Ik zie hier zelfs iemand de term "plaats delict" gebruiken en als jurist (en mijn collega's) moeten we hier toch hard om lachen.

    Als juristen houden we van regelgeving, maar dit is moraalriddertje spelen en laten zien hoe goed en veilig jij zelf wel met je speelgoedje kan vliegen. Houd het zuiver mensen ;-)
     
  4. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Juist voor dit soort"professionals" kan de regelgeving niet snel genoeg komen! Mensen die dit doen hoeven wat mij betreft niet eens examen te doen, omdat die inderdaad een soort gezond verstand "missen" Dit gebeurt te vaak, en het is een kwestie van tijd voor er een keer een boven zo'n event uit de lucht komt.

    P.s. en de beeld kwaliteit is ook op zachts gezegd niet om over naar huis te praten, schokt en totaal geen shot, typisch geval van "beetje rondvliegen";) maar daarmee vallen geen gewonden:)
     
  5. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Is dit niet gewoon vet ingezoomd......zo ziet het er in ieder geval uit.
     
  6. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Nee niet ingezoomd volgens mij, wel iets schuin getilt.
     
  7. Rogier

    Rogier

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Drenthe
    Filmpje boven de mensenmassa is gemaakt door bedrijfje uit Friesland zie ik net... droneview genaamd.
     
  8. Percy Tienhooven

    Percy Tienhooven

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Nieuwegein
    Vanochtend ging ik mijn dagelijkse vlieg rondje maken in het park, hier in Utrecht. Allemaal goed en wel. Na 2 minuten te vliegen stond er een politie auto naast me. Ik werd best zenuwachtig maar eigenlijk weet ik niet een waarom haha. Ik vloog LOS.

    Ze kwamen de auto uit om te vragen of ze even mochten blijven kijken. Ze vonden het een hele leuke, en vast een dure, hobby. 1 agent zei dat hij dit ook wel graag had willen doen vroeger, maar nu geen tijd had. We praten nog wat en daarna gingen ze terug de auto in maar bleven naast me kijken tot ik klaar was. Hun lekker warm in de auto, ik half bevroren buiten. Toen ik klaar was ging er een raampje open en zeiden ze: "Mooi dingetje" en reden ze weg.

    Conclusie, ik had een goed gesprek met de politie, ze vonden het allemaal maar interessant. Ze kwamen me niet vertellen dat ik moet oppassen of dat ik daar niet mag vliegen (is een heel groot park).

    Heeft niet heel veel met regelgeving te maken, maar ik wou toch even deze ervaring die ik had met de politie, delen. De politie is je beste vriend?
     
  9. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Is mij ook weleens gebeurt....je doet helemaal niets wat niet mag daar, dus is er geen probleem :D. Vliegen is tenslotte gewoon legaal!
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Met netjes/normaal gedrag kom je en heel eind bij de wetsdienaars.. (ook bij normale mensen btw ;) )
     
  11. G-one

    G-one

    Lid geworden:
    18 feb 2013
    Berichten:
    8
  12. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Wet en regelgeving voor een stukje speelgoed, het zal wel net zo gaan als met de 27MHz.
    Lekker verdienen aan de vergunningen, en keuringen om het na 10 jaar vrij te geven.
    Bedenk maar dat er een hele bende troep, vliegtuigen, helicopters, straaljagers, ruimtestations en hele bergen aan ruimte schroot boven onze hoofden hangt wat ieder moment naar beneden kan vallen.
    Wij woonde van dag op dag in de parkeerbaan van Schiphol, ik heb geen regelgeving gezien die dat verbood.
    Ik denk dat het risoco dat een vleigtuig oid naar beneden valt groter is dan dat ik wordt getroffen door een stukje speelgoed.
     
  13. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
  14. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
  15. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Wat een opgeblazen onzin zeg.. Appels met peren vergelijken..
     
  16. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Tja alles waar geen piloot in zit word gezien als een gevaarlijke spionage drone.

    Of het nu een militaire drone is die bewapend is of een onschuldige multicopter die een lucht fototje maakt.
    Mensen zien het verschil niet helaas

    En de grap is nog wel, dat controles uit de lucht nu ook al worden gedaan. Maar dan gewoon uit "normale" heli's en vliegtuigen.
    Maar daar hoor je niemand over
     
  17. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Wellicht had u deze nog niet gezien.

    Chinese toerist :

    Drone 'vliegtuigje' op de Dam - AT5 Echt Amsterdams Nieuws

    We komen deze in de volksmond als "speelgoed' aangeduide vliegende apparaten steeds vaker tegen in onveilige situaties.

    Dan heb ik het niet over verantwoordelijke modelvliegers, maar over pubers die menen binnen hun eigen wijk te gaan stunten met deze dingen, hobbyisten die iets leuks denken aan te schaffen of toeristen in Amsterdam die boven het Paleis op de dam en dicht bij andere mensen vliegen zonder zich de mogelijke gevaren te realiseren.

    Ik denk zelf dat door de grote vlucht van speelgoed helikopters het besef bij het grote publiek dat deze dingen ongevaarlijk zijn gegroeid is, terwijl het zeer zeker geen ongevaarlijke dingen zijn.

    Iedere Jan met de korte achternaam kan zo'n ding aanschaffen en van enige veiligheidsinstructie is geen sprake.

    Het is mijns inziens dus wachten op ongevallen.

    Om te voorkomen dat er weer een onnadenkend en ongenuanceerd repressief beleid gaat worden gevoerd door de Overheid, lijkt het mij dan ook zinvol als de KNVvL en andere platformen voor modelvliegers zich hiermee gaan bemoeien.


    Ash.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Grappig... Of eigenlijk helemaal niet grappig: we zijn weer terug bij af.
    Een aantal jaren geleden werd er in het FPV-deel een filmpje gepost van iemand die met zijn multikopter in de bebouwde kom aan het vliegen was. Lage hoogte, zeg maar zo'n 1 tot 2 meter boven de grond. Niet in een parkje, nee gewoon op de openbare weg, tussen de voetgangers, fietsers, auto's enz.

    Ik heb daar vrij ongezouten mijn mening over geventileerd, begon mijn post met: "Hoe stom kun je zijn..." en kreeg vervolgens vrijwel de gehele FPV-community over me heen. Nee, dat was niet gevaarlijk, ik zag spoken, ik had er geen verstand van en ik moest vooral maar eens in " de grote stad" gaan kijken wat daar allemaal gebeurde, want daar was ik blijkbaar nog nooit geweest.

    En wat gebeurt er nu? Een duidelijke toename van (recreatief) gebruik van multikopters (voor 90% niks mis mee!!) en een klein percentage "cowboys" die het voor de verantwoordelijke vlieger verzieken.
    En een percentage van de commerciele vliegers (ik schrijf bewust niet "professionele vliegers" ) die, omwille van " het mooie plaatje" (= geld) ook risico's neemt die onverantwoord zijn en alle regels qua privacy-wetgeving aan hun laars lappen en het gezonde verstand voor het gemak in de slaapstand zetten.

    Ik heb het destijds aan zien komen. En ik zie nog wat aankomen: we kunnen op deze manier wachten op een ongeval. Vroeg of laat komt dat een keer. En dan? Dan zal de RC-vlieghobby een aantal forse klappen krijgen. "Gewone" RC-vliegtuigen, helikopters, multikopters, het zal allemaal over een kam geschoren. Voor het gewone publiek zijn het allemaal "drones" .Je kunt erop wachten dat de Regeling Modelvliegen dan zwaar aangescherpt gaat worden. In ieder geval zie ik dan gebeuren dat RC-vliegen qua locatie beperkt wordt. Tot wat? Misschien wel tot het luchtruim in de onmiddellijke nabijheid van een (geregistreerde) RC-vliegclub.

    De opinie van " het grote publiek" begint zich tegen "drones" te keren, juist in het kader van privacy en juist door acties van bijv. lieden die hun foto's in de Televaag laten zetten.

    Tevens: op het moment dat Defensie een UAV inzet (en dat gebeurd vaker dan jullie denken!!) wordt het stuk luchtruim waar die UAV zich bevind, afgezet voor overig luchtverkeer. Ook al gaat het " maar" om een simpele Raven van 2,1 kilo. Dat doet men niet voor Jan-met-de-korte-achternaam.

    Kortom: jarenlang hebben een aantal lieden hard geroepen dat het allemaal wel meevalt, de gevaren niet zo groot zijn, men weet wat men doet enz enz enz... Uiteindelijk zorgen diezelfde lieden ervoor dat de RC-hobby van andere vliegers in een uiterst kwaad daglicht komt te staan en wellicht beperkt gaat worden. Prima werk...
     
  19. Tasz

    Tasz

    Lid geworden:
    10 okt 2011
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Kudelstaart
    Die heb ik zeker wel gezien. En is ook al op dit forum langs gekomen

    Maar denk je nou echt dat een regelgeving dit tegen gaat houd.
    Beetje naïef om dat te denken.

    Dit soort filmpjes zal je altijd houden.
     
  20. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hetzelfde geldt voor andere zaken die illegaal zijn, maar toch altijd blijven bestaan, bv. streetraces, het beklimmen van grote gebouwen of met speedboten racen in de Rotterdamse haven.

    Allemaal zaken die niet mogen, maar wat toch gebeurd. Juist omdat het niet mag, is het voor sommige mensen interessant. Allemaal ontzettend gevaarlijk en dom, maar regelgeving gaat zoiets niet oplossen.
     

Deel Deze Pagina