Ik draai nu een paar jaar mee, maar een ding snap ik nog steeds niet: Waarom zijn vliegtuigen van Multiplex van piepschuim?
vroeger, jaartje of 15 tot 20 geleden had Multiplex ook vliegtuigen (bouwdozen) van hout en zelfs een hele rits aan zwevers van hout en glasvezel. vooral die laatste waren zeer geliefd omdat ze allemaal prefect vlogen en op wedstrijden vooraan meededen. Op een gegeven moment heeft Multiplex alle bouwdozen weg gedaan. Om dit enkele jaren daarna op te pakken met de nieuwe lijn van vliegtuigen uit schuim. In feite liepen ze in die begin jaren van het schuim ver voorruit op de concurrenten die nu heel snel bezig zijn met inhaal slagen. Ondanks dat zijn de schuimmodellen van Multiplex nog steeds de beste die er tot nu toe te koop zijn.
Als je vliegtuigen in grotere aantallen wil gaan maken/verkopen, dan is een schuimmodel voor de fabrikant aantrekkelijker. Je hebt weliswaar hoge opstartkosten voor het maken van de mallen en de apparatuur om het schuim in de mallen te spuiten, maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt zijn de variabele productiekosten per vliegtuig laag. Als je het dan ook nog voor elkaar hebt dat ze goed vliegen, dan heb je denk ik een aardig goed business model. Niet voor niks is bijvoorbeeld de Easystar door zoveel anderen nagemaakt. Een GFK of houtbouw ARF produceren kost het nodige handwerk, waardoor de variabele kosten hoger zijn. Bijkomend voordeel voor de Schuimpjesfabrikant is, dat het relatief goedkoop is om een grote voorraad te produceren om fluctuerende vraag te kunnen opvangen. Onverkochte modellen zijn door de lage productiekosten immers een minder groot financieel risico dan voor de houtbouw ARF fabrikant. Ondanks mijn persoonlijke voorkeur voor houtbouw modellen, ben ik nog geen Multiplex vliegtuig tegengekomen, wat niet goed vloog.
Piepschuim?? Ga je toetsenbord schoon wassen. Epp. bestendiger en wat zwaarder. Ik heb landingen gezien met EasyGliders(4) waar piepschuim een grote wolk witte korrels zou achterlaten op t veld...
En verder is het schuim dat MPX gebruikt een stuk hoogwaardiger dan wat normaal onder piepschuim wordt verstaan. Piepschuim is gemaakt van poylstyreen, dat wordt geƫxpandeerd of geƫxtrudeerd, (EPS en XPS). Dit schuim wordt niet vaak (meer) voor kant en klaar modellen gebruikt Meestal wordt gebruik gemaakt van EPO of EPP (expanded Poleofine en Expanded Polypropylene) of een mix van materialen. MPX gebruikt een schuim dat zij Elapor noemen. http://www.skyhighhobby.com/expanded-polypropylene-epp-foam.html
Dan heb je nog niet met de Shark gevlogen. Het eerste MPX model wat mij echt teleurstelde. De Twister is ook niet geweldig, de Rockstar heeft een grote constructiefout. Nee foutloos zijn ze zeker niet ;-)
Ik heb onlangs de Easy-star 2 in elkaar gezet en dat was al een feest. Alles is zeer doordacht en het vliegen ermee is ook een feestje. Het ding is bijna onverwoestbaar.
Hoi, Met de Mentor van Multiplex vlieg ik al jaaaren vanaf het water tijdens mijn vakanties aan het water. F antanstisch toestel en oersterk.
Volgens mij al meer dan dertig jaar geleden lag er hier bij de plaatselijke speelgoedwinkel die ook een beetje aan modelbouw deed al een piepschuimen Spitfire van Robbe in de etalage. Brutus weet dit misschien ook nog wel te herinneren. Hoe lang MPX al schuim gebruikt? Geen idee.
Robbe lanceerde destijds een hele lijn piep modellen. De eerste schuimpjes die ik ken waren oa de C130 en B25 van Bravenboer.
Gaat natuurlijk om EPP! Niet om styro. Moderne bouwwijze. Met carbonbuis verstevigingen etc. Eind jaren 60 had Goldberg reeds een piep-foam model, werd door Hegi vertegenwoordigd in Duitsland, model Ranger 42 Daarnaast had Hegi een piep zwever. SB-10 met balsa versterkingen. Graupner had rond 1965 reeds schuim modellen in bootjesvorm... Hartschaum. Een jachtje Constelation en een SAR reddingkuiser Theodor Heuss... Dus je kunt gerust +50 jaar terug in de tijd... USA als frontloper hierin...
de Twister niet het beste produkt van MPX, en de zwakke neus van de Funcub is ook een probleem geval, ik vlieg nu wel al een poosje met een twinstar, deze vliegt wel heel erg lekker hoor moet ik zeggen
Heh, heh, eindelijk iemand die de grap door heeft . Maar ja, Brutus is dan ook een van mijn vaste volgers.
Ik vlieg al tijden met de Shark en ben wel tevreden, fpv en los. Je kunt er ook nog rol roeren in zetten maar drie kanaals vliegt die van mij in ieder geval prima hoor