waggelende staart

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door loges, 4 okt 2016.

  1. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Vraag voor gevorderde kenners

    Ik heb een trex 600 en heb al veel heli's gehad. Mijn staart staat niet stil en gaat heen en weer in een regelmatig ritme. Ik heb alles geprobeerd. GY401 omgebouwd met een spartan 760. Servo staart wordt aangestuurd door een S9254.
    Alle instellingen gevolgd en deze staan goed. Compleet staartstuk vervangen vervangen door andere om uit te sluiten dat er in de lagers iets fout zit. Servoarmpje verkleind. Staart heef riemaandrijving. Alles lijkt goed. 7.2 v lipo zorgt voor de servoaansturing. Ik wordt er helemaal lijp van. alles maar dan ook alles uitgeprobeerd. Zender een futaba cp10. Kan dit een ontvanger of zenderprobleem zijn?
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Die staartservo mag max. 6.volt hebben.
     
  3. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    die heeft netjes 6 volt middels een regulator snoertje. daar ligt het probleem niet.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Euhm. De 9254 mag volgens futaba maar 4,8 hebben. 6 volt is wat bij heel erg veel mensen al een stevige tijd goed gaat.

    Al zal dat je probleem niet zijn.

    Je checks:
    - speling. Echt geen speling..
    - stroefheid.. ieder minimale tikkie stroefheid wat de servo moet overwinnen, is teveel.
    - governor? Ik gok dat het een electro heli is.. een onstabiel toerental op de kop kan makkelijk spartelende staarten geven.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zit nog ff verder te lezen.
    Ten eerste, ik ken je niet..
    en je probeert in je beginpost meteen de "beginnersdingetjes"uit te sluiten door te melden dat je al vele heli's hebt gehad.
    Dit soort zinnetjes hebben in het verleden nogal eens voor gigantische discussies gezorgt.. waarbij op het eind bleek dat het een simpel basisdingetje was.
    Alleen je moet het wel net even weten.
    Vele heli's zeggen namelijk niets. Nieuw? Probleemloos vliegend overgenomen van een ander?
    Ik heb een collega vlieger die al 30 + heli's heeft gehad.. En toch moet ik hem nog al eens helpen met probleemgevallen die puur in de basis liggen

    Moraal van dat verhaal: sluit niets uit op voorhand...
    De meest gevorderde piloot laat zich er nog wel eens door vangen.

    Over de uitdaging:
    Jouw probleem is mechanisch. Anders had een andere gyro een ander resultaat moeten geven.
    Gyro is dus niet het probleem.
    Alleen is de 401 een gigantisch makkelijk apparaat, waar je eigenlijk weinig verkeerd bij kan doen. Zolang je de stappen om af te stellen volgt.
    Ik raad stiekem aan om de 401 weer terug te zetten.

    je vermeld dat alles in de zender goed staat.
    Wat in de zender?
    Staan de endpoints in de gyro goed afgesteld?
    Staan de endpoints van kanaal 4 op 100?
    Wat is je gain waarde. hoe hoog heb je geprobeerd, hoe laag ben je daarmee gegaan?
    En zit er tussenin nog verschil in de staart.

    wat jij hebt, klinkt een beetje als een hunt door een hoge gain.
    de servohevel verkorten verlaagd de mechanische gain, daardoor had het beter moeten worden (maar doet het bijkbaar niet)
     
  6. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    dank student. ik heb bedoeld dat wanneer je met 6 heli's gevlogen hebt en gebouwd, het dan erg vreemd is dat dit probleem zich voordoet en met mijn kennis je dit niet verholpen krijgt. Alles staat gewoon goed. Mechanisch alles 90 graden, alles op de juiste manier afgesteld met de 401 met de limit schroef, gain waardes van 0 tot en met 90 procent geprobeerd in heading hold (avcs) in norm etc etc etc. Staartmechaniek vervangen door identieke nieuwe, alles gedemonteerd en gevoeld op speling, lagers gechecked, zender alles gecheked, geen mixers of andere zaken die invloed hebben, geen subtrimmen, alles netjes op nul, toerental en idle uitgeprobeerd omdat ik dacht dat dat nog van invloed was mogelijk, met Henk Sio, waarschijnlijk hier bekend, gebeld maar niets helpt. Ik ga de S9254 maar vervangen en kijken, vervolgens een nieuwe ontvanger en dan ben ik uitgepiest. In de staart zit bij het vliegen een hele regelmatige heen en weer beweging met nadruk op regelmatig. djiing djiing djiing.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb ook wel s zoiets aan de hand gehad...
    Erg irritant.

    Als 0 tot 90 gain geen verbetering geeft, geeft dit meteen ook aan dat het geen "softwareprobleem" is.
    wat ik toendertijd had, dat de staart of in een hunt schoot (dat heen en weer slaan) of echt oncontroleerbaar zwabberde. geen goed punt ertussen.
    Bij mij bleken er een hele rits miniscule dingen niet op orde.

    Wat punten om naar te kijken:
    - Aansturing servo los, zelf even voelen hoe soepel alles loopt.
    let ook op de draaiing van de servohevel, op een beaald punt staat de link iets naar beneden gebogen, misschien loopt ie dan wat klem in de beugels op de staart.
    Alles MOET compleet soepel lopen, en identiek. geen zware punten.. wat met de standaard staart van align wel eens lastig kan zijn. Vaak loopt ie rond hoover wat klem in de busjes.

    - die 2 (!!) geleiders aan de staartbuis.
    die moeten goed zitten, en mogen niet heel simpel verdraaien. Als je er 1 of geen hebt, kan het zijn dat de link uitknikt wanneer de servo kracht zet. en dan wordt het een soort veer, maar de staart wordt daar absoluut niet beter van.

    - governor/regelaar. Een verkeerd ingestelde governor kan dit ook doen. of een schuine throttle curve.
    iig, wanneer de motor continu op en af toert. Als dat te grof gaat is daar geen gyro tegen bestand, en gaat ie wapperen.

    - Draai de servohevel even. kan natuurlijk altijd dat er een vuiltje tussen de tandjes zit.
    Stel, het is een oude servo, misschien een kaal of vuil plekje op de potmeter?
    kun je testen door het 0 punt even een stuk uit het midden te zetten met trim oid.
    limit wat naar binnen draaien. servo wat verschuiven, zodat de hevel dus even NIET 90 graden staat.
    dan pakt de servo in hoover even een ander plekje op de potmeter, waardoor de servo dan wel goed moet functioneren.
    als dat het probleem is.

    wel goed opletten, en tegensturen natuurlijk. gaat ff om test doeleinden.. je moet iets doen..
    om nou altijd een 100 euro servo op de plank te hebben liggen, is ook zo wat.

    of ff een swash servo erop. die is misschien langzamer.. maar is wel goed te krijgen in hoover.
    zolang de servo maar minimaal 3 kilo kan trekken. en neus in de wind vliegen, scheelt veel voor de servo.
     
  8. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem

    Hoi, ik heb eigenlijk alles wat je schrijft al geprobeerd, behalve een reserveservo die ik nog heb liggen. Misschien een stomme vraag, maar kan een ontvanger die defect is zoiets veroorzaken? mechanisch is alles in orde volgens mij. Motor loop stabiel met kracht ook wanneer ik vol vermogen met bladen op stand 0 graden aan de grond stil blijf staan gaat de staart in een zeer regelmatig langzaan tempo heen en weer om de seconde ongeveer. Kan natuurlijk niet echt want mn landingsgestel staat nog op de grond net voor het opstijgen. ik snap er geen reet van....wanneer ik opstijg blijft de staart 1 seconde links en daarna 1 seconde rechts heen en weer swappen.
    kunnen ferrietkernen die bij mij ontbreken nog van invloed zijn? klik even op bovenstaand bericht, heb antwoorden toegevoegd op jouw stuk.
     
  9. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Ik heb pas een esc vervangen van een Trex500 nadat ook ik alles had geprobeerd om een waggelende staart stil te krijgen. Het bleek veroorzaakt door het pulserende van de regelaar die zijn uitwerking had op de gyro. Hoe het exact zit weet ik niet, alleen dat het probleem verholpen was.
    Misschien is dit mogelijk een optie om uit te sluiten.
    Succes
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Aaahh.. dat geeft een compleet ander beeld...
    wat ik had, was een continu slaande staart. dus binnen de sec 2 keer heen en weer, zoiets.
    dan gaan al voorgaande zaken meetellen.

    om de seconde een tik om, dat is apart.
    geen alledaags punt.
    zeker als het zich bij 2 gyro's voordoet.


    om weer even af te gaan vinken:
    je vroeg of de ontvanger kapot kon zijn.
    Nee. een ontvanger doet het, of niet. zeker de hedendaagse versies.

    wat wel kan, is dat je ontvanger, of de draden, worden beinvloed door een grote stroombron.
    Bijvoorbeeld, de draden van de regelaar lopen samen met de servodraden mee door het frame.
    de regelaar draden kunnen dan "overslaan" naar de servodraden, waardoor de servo, of zelfs heel de ontvanger wordt beinvloed.
    Dit kan ook gebeuren wanneer de accudraden samen met servodraden mee lopen.
    Vroegah met 35 mhz gebeurde dit regelmatig.. dan kwam je er binnen 3 tellen achter of de ferrietkern nodig was.

    Aangezien de regelaar bij jou (denk ik) ook de BEC aan heeft staan, loopt er dus een (relatief) grote stroom door de regelaarstekker in de ontvanger.
    die kan in theorie (en bewezen) de stekkers ernaast beinvloeden.
    De signaaldraden werken met milivolts.. dus een grote stroomvoerende kabel ernaast kan dit beinvloeden, waardoor ook de servo anders uitslaat.

    Kortweg. regelaardraden compleet scheiden van servodraden en ontvanger. zo ver mogelijk uit elkaar...
    Ferrietkern weer in de regelaar(servodraad) zetten. De servodraad van de regelaar los van de andere draden naar de ontvanger leiden.


    ander puntje: statische electriciteit. snaar aangedreven toestellen kunnen daar last van hebben.
    blok waar de staart het toestel in gaat, in van kunststof, geleid niet. staartbuis wel. carbon van je frame ook.
    staart bouwt spanning op, vonkt dit weg naar het frame. zit daar toevallig een kabel in de buurt, vlamt die mee.
    dat kun je soms merken aan rare servo gedragingen.
    Bij mij was dit vaak kanaal 3. maar andere kanalen kunnen ook worden beinvloed.

    test: spuit je snaar een keer in met een teflon achtig vet. kettingvet is vaak ook zoiets.
    dan kan de opgebouwde spanning via de snaar wegvloeiien, door het vocht gaat hij iets geleiden.
    Je kan ook gewoon wat water pakken, alleen droogt dat hard op, en zorgen dat je niet het hele toestel onder het water gooit.
    Is dit de oplossing, staartbuis met een koperdraad verbinden met je frame, en met dezelfde draad naar de motordrager.

    je servo is ook nog niet geheel it de gevaren zone, een kaal plekje op de potmeter kan nog steeds...
    al zou het dan wel vrij bijzonder zijn als hij exact per sec hetzelfde doet.
     
  11. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Als het een snaaraandrijving is moet je ook eens naar de conditie van de snaar kijken. Ik heb ook ooit eens zoiets gehad en het bleek dat er tandjes ontbraken. Op het punt waar de snaar dan slipt zwaait de staart uit. En in hh regelt de gyro de staart terug. In rate mode ging de staart in schokjes verder en verder weg.
     
    edks vindt dit leuk.
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is ook een goed punt Bart, de regelmaat van ongeveer een seconde klopt aardig met een rondgang van de snaar. Er kan ook een zwakke plek in de snaar zitten.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kan inderdaad ook...
    was er stiekem van uit gegaan dat dit al was gecontroleerd tijdens het verbouwen van de staart ;-)
     
  14. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Vanavond alle servosnoeren gescheiden van de hoogspanning. Andere servo digitaal gemonteerd en afgeregeld. Probleem blijft hetzelfde. Snaar geïnspecteerd ziet er goed uit, loopt soepel etc. Ik heb wel een 75 A Align regelaar in gebruik op een 1650 kv motor van Align. kan hier een probleem inzitten? er blijft niet veel meer over nu. Volgens mij gaf dit vroeger geen problemen.

    abco
     
  15. helihenk

    helihenk

    Lid geworden:
    4 apr 2004
    Berichten:
    443
    Locatie:
    Etten-Leur
    Abco ,
    Blijft een vreemd verhaal .
    Misschien idd nog de regelaar wisselen .
    Henk
     
  16. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    de lol gaat er wel af zo
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja dat kan, net als bij een brandstofheli.
    Als de motor niet lekker loopt krijg je altijd een drama-staart. Bij elektro zie je dat eigenlijk nooit gebeuren maar als de regelaar niet deugt krijg je het ook.
    Mijn Logo 500 had het ook in de governermodus maar het was te weinig om zorgen te maken.

    Abco, (ik neem aan dat je zo heet) ik zou het moeten zien en horen . Ik weet dat je ervaren bent met helikopters. Ik zou het graag eens zien, je woont niet ver hier vandaan.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2016
  18. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Ik woon in gorinchem Rhelie. Dat is ff een eindje weg......... Ik heb nog een zelfde regelaar liggen maar of datm nu weer uitmaakt, ik geloof er niets van. Toerental motor is goed. Ik zal nog wel de staartriem inspuiten maar ik heb daar ook mn grote twijfels over.
     
  19. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    zou de motor wel goed ontstoord zijn? ik ga pitten grrrr, boos #shit
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    brushless hoeft niet ontstoord te worden.
    Dat is iets van het koolborstel tijdperk

    Loop de instellingen van de regelaar eens na.
    Staat stiekem die governor er niet op?
    Vroegah op mijn 450 schoot hij er wel eens uit zichzelf op.
    Kan niet. officieel, maar hij deed het wel.

    Zit er misschien een oneffenheid in je tandwiel? Soms zijn ze niet rond, maar ovaal. of het gat zit wat uit het midden.
    Kun je ook rare dingen krijgen.

    Of je rijdt ff langs Rotterdam. scheelt een heel klein beetje reistijd ;-)
     

Deel Deze Pagina