Wappen von Hamburg I (Corel) 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Rob2, 27 jun 2013.

  1. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Ziet er netjes uit. En ik denk dat je gelijk hebt dat de vorm aan de bovenkant wat bijgewerkt moet worden als ik het vergelijk met de foto van Dick (voor zover dat mogelijk is). Op jouw foto lijkt het ook alsof de scheg niet helemaal vlak staat bij de kiel. Maar dat zichzelf wel uitwijzen bij het aanpassen van de bovenkant.

    Erik
     
  2. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    even een vraag aan de andere wvh bouwers.
    Ik heb mijn kit al 3 keer doorzocht, maar ik kan onderdeel 50a niet vinden. De as van de kaapstander. volgens de bouwbeschrijving moet dit rond 8 noten zijn. zit er bij jullie wel een 8 rond noten bij? of hebben ze het van een ander houtsoort geleverd?
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Dat zat er bij mij gewoon bij hoor, was een lang stuk in noten, en dient zelf op lengte gemaakt te worden.
    Let op noten heeft niet altijd dezelfde kleur hé, kan ook wat lichter of donkerder zijn.
    Ik snap het niet, het lijkt of er met de nieuwe kits e.e.a. mis is gegaan:confused:
     
  4. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Zal morgen weer eens zoeken, maar lijkt erop dat het inderdaad minder is geworden :(

    Miste ookal wat rolpaarden in de kit.....
     
  5. Germt

    Germt Guest

    Daar heb ik er genoeg van over Rob, van de grote, zijn ook al smaller gemaakt, kan ik wel wat van missen.
    Ik heb ook wel rondhout 8mm over voor je kaapstaander
    Laat maar weten.

    Germt
     
  6. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Bedankt voor het aanbod :D,
    Maar ik heb voor de rolpaarden meteen naar het kombuis gebeld (hier heb ik de kit gekocht), en die lagen 2 dagen later op mijn mat. :thumbsup:
     
  7. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ondertussen heb ik de scheg en de kiel geplaatst. Nu een dry-fit van de zandstrook, moet het nog netjes afwerken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Rob de compleetheid van de kit is 'n drama, tenminste bij mij.
    Van het ronde hout en de masten mis ik zo wie zo al meer dan 3 kwart en wat ik verder ga missen zie ik later wel weer.
    Uit de materiaal lijst is ook niet uit te komen dus ik zal wel kijken om 'n regeling met Ton te treffen.
     
  9. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Hoor graag wat je met hem afspreekt, want ik geloof dat ik dan tegen het zelfde aanloop. Materiaallijst werkt inderdaad niet.

    Ik krijg zelf het kombuis de afgelopen dagen niet te pakken, weet jij toevallig wat daar aan de hand is? Zit nog altijd op een machine te wachte.
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Het rondhout zit er ook niet in Dick, dit zit in een apart zakje en zijn vierkant, en zitten in een apart zakje.
    De bedoeling is dat daar de masten uit gemaakt moeten worden:)

    Germt
     
  11. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ik ga komende week aan de beplanking beginnen :D
    Het noten hout iets harder is dan het hout van de halve maan.
    Vroeg me af hoe andere hun planken verjongen?
     
  12. Germt

    Germt Guest

    Ik begrijp de vraag niet goed Rob.
    Verjongen van harde noten houten planken is gelijk aan ander hout.
    Overigens, notenhout laat zich prima verwerken hoor, is één van mijn favoriete houtsoorten
    Maar misschien begrijp ik de vraag verkeerd

    Germt
     
  13. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Vroeg me af hoe andere het doen, met een mesje of machine of met een schaaf?
    Heb het met de halve maan met een bepaalde machine gedaan, maar het moet makkelijker en preciezer kunnen.... lijkt me tenminste

    Was dus benieuwd hoe jij het hebt gedaan
     
  14. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Rob,

    ook hier zijn er duizend wegen naar Rome...
    zelf vind ik een chirurgisch mesje (nummer 11, rechte, scherpe punt) en een metalen liniaal onmisbaar. In Eindhoven is er winkel voor creatievelingen waar ze zulke mesjes verkopen en deze passen in meeste houders (bv de kleine 'proedge'). Ik leg twee groene snijmatjes op elkaar (bv A4 formaat bovenop A3) en plak de bovenste met stevige tape langs de randen op de onderste vaste om een rechte drempel te maken, hier schuif ik de lat strak tegenaan en fixeer deze met de hand onder de liniaal onder de gewenste hoek en snijden maar... Wel voorzichtig voor de vingertoppen en niet in één keer. Nadien kun je de latjes tegen een vlak schuurblokje nog 'fine tunen'.

    Grt
    Diederik
     
  15. Germt

    Germt Guest

    Aha, duidelijk;)
    Ik heb de lijn van verjonging afgetekend op de plank, en náást de lijn langs mijn zaagmachine gehaald, en daarna met een schuurblokje mooi passend geschuurd.
    Is intensief werk, daarom heeft het bij mij waarschijnlijk zo lang geduurd.
    Maar.... het resultaat is er ook naar (muv de witte waas natuurlijk;))

    Germt
     
  16. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    andere methode is om te verjongen met een bandshuurmachine, gaat wat sneller
    eerst aftekeken en dan er tegen houden (voorzichtig)

    [​IMG]
     
  17. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Bedankt,

    Vind het altijd leuk om te horen/zien hoe andere het doen. Soms zie je mensen iets zo simpel doen, dat je je afvraagd waarom je het zelf niet hebt bedacht...

    Heb het de laatste keer ook met een schuurmachine gedaan, maar dat gaat inderdaad best hard ;)
     
  18. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    zorgen dat je een fijne korrel hebt en liefst wat afgesleten. na het vervangen van een schuurband (pas bij breuk) houd ik er eerst een stevig stuk vurenhout tegen om het wat te laten slijten zodat het fijne werk beter gaat, en het is ook een gevoelskwestie van hoe hard je het voorwerp tegen de band moet houden. deze machine draait bij mij overuren. ik gebruik deze zelfs om masten taps te schuren, maar dat zal ik tzt in mijn verslag van de Vasa wel eens toelichten
     
  19. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ben benieuwd;)
     
  20. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ik zag dat Dick dit ook al had.
    Als ik de markering van corel gebruik, dan is de voorste markering erg hoog. Ik heb de planken aan de voorkant dan ook gedrukt omdat het anders echt te veel omhoog kwam.
    Het is dus een dry-fit.
    Klopt dit een beetje, of zit het nog te hoog?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hij loopt dus via alle markeringen, behalve die op de voorste spant

    [​IMG]

    Voorste sponning is echt ideaal :D
     

Deel Deze Pagina