Wat is het effect op lipocellen die te snel ontladen worden?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bassman, 30 jul 2004.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb een accupakket 3 lipo's 1200 e-tech.
    Het pakket is een keer behoorlijk warm geworden, waarschijnlijk iets te lang de max. ontlaadstroom overschreden. Wat is het effect op het pakket. Bestaat er alleen explosiegevaar bij het laden van lipo's???
     
  2. Chopperhens

    Chopperhens Guest

    Het effect op te hoge ontlaad/laadstromen is dat de levensduur van de accu's sterk verkort wordt.
    Lipo's mogen niet warmer worden dan 65 a 70 graden en bij een te grote ontlaadstroom (bv kortsluiting) zijn de accu's bijna zeker kapot.
    Of er ook explosie gevaar bestaat bij het te lang max ontladen zou ik niet weten, maar ik kan me voorstellen dat als de temperatuur van de accu lange tijd boven de 70 graden komt er wel eens een binnenbrandje kan uitbreken :) .
    Ik zal echter wel even de onderlinge cel spanningen meten en zorgen dat ze weer precies gelijk komen door elke cel even apart te laden of
    lipobalancers over de cellen te zetten tijdens het laden van het hele pakket.


    Gr Hans
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Explosie gevaar niet direct. Wel kans dat de cellen opbollen en uit balans raken.
    Op dat moment kan door laden makkelijk weer meer schade ontstaan met in extreem geval lipo brandje.
    Als 1 cel afwijkt in een pakket (door hogere of lagere spanning) dan ga je dus cellen met te hoge spanning laden.

    Normaal zal je bij regelmatige overbelasting zien dat je capaciteit steeds sneller afneemt en de accu steeds warmer uit de kist komt.
     

Deel Deze Pagina