Wat kan er gebeuren als je chinese rommel koopt....

Discussie in 'Model elektronica' gestart door WimBlommaert, 1 feb 2012.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    @seeyah,

    bij aanschaf buiten de EU ben jezelf importeur en dus aansprakelijk ook voor het CE verhaal... Bij risico factoren altijd zorgen voor een goede CE verklaring. En koop zenders gewoon binnen de EU. Dit is het meest belangrijke deel van je hele model.

    Waarom een model van 3000 euro bouwen en dan besparen op de zender?
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.351
    Locatie:
    Harderwijk
    In België misschien, ik heb nog niks gehoord van boetes vanwege ontbreken van een CE merk.
    Ik heb nog nooit gehoord van een fabrikant die aansprakelijkheid accepteerde, CE of geen CE. Zou me verbazen ook. Als dat zo was dan zou de KNVvL verzekeraar ongetwijfeld a. gebruik van CE apparatuur verplicht stellen en b. de premie kunnen verlagen.

    Sander, op de gewone HK site kan je alle producten waar een europees vlaggetje bij staat bestellen in Duitsland.
    In de ljst zie je die vlaggetjes bij sommige producten; sommige dingen staan met meerdere vlaggetjes vermeld (er zijn ook filialen in USA en Australië).
    Als je bestelt kan je geen producten uit verschillende filialen door mekaar bestellen, de software geeft hier ook een waarschuwing voor.

    Persoonlijk pieker ik er niet over om een model van 3000 euro te kopen, volgens mij is er weinig tegen om een model van 200 euro te besturen met een zender van 60 euro... :rolleyes:
    En die Orange ontvangers zitten in mijn duurste modellen.
     
  3. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Je hebt inderdaad gelijk Alwin:

    Indien het product geïmporteerd wordt uit een derde land, moet de importeur controleren of de producent buiten de EU de voorwaarden voor de CE-markering heeft vervuld.

    bron: ECC-Net - European Consumer Centre Belgium

    Dus ofwel een binnen de EU kopen of als je echt in China wil bestellen voor de FlySky TH9x versie B gaan welke een geldig CE certificaat heeft ;)
     
  4. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Sanderw: als je vragen stelt op dit forum lijkt het me handig dat je de draad waarin je dat doet dan wel doorleest voordat je weer nieuwe vragen stelt. Zie mijn post van gisteravond 18.00 u.
    Je vindt de set in de Hobby King DE shop niet terug en ik denk dat dat in de komende maanden ook niet meer het geval zal zijn. 300 sets waren in 1 dag uitverkocht, je had dus sneller moeten reageren. Ik heb je gewaarschuwd.
    Wereldwijd schijnen er nog 6000 wachtenden te zijn. Het is dus maar de vraag of er binnenkort nog sets naar Duitsland worden verscheept. Ik ben bang dat het geen vliegen wordt deze zomer als je blijft wachten.
    Als je niet per se 9 kanalen nodig hebt, misschien omzien naar een eenvoudiger set? Een paar tips, met even snel opgespoorde interessante prijzen in Europa: Graupner MX12 150 EUR; Graupner MX10 100 EUR; Hitec Optic 6 140 EUR (incl. 2 servo's !); Spectrum 5e (geen computerzender; 85 EUR).
    Er is ook nog andere "Chinese rommel" legaal op de Europese markt, zoals de WFLY WFT06II, gezien voor 87 EUR met twee ontvangers. Wellicht goedkoper ergens te vinden met 1 ontvanger.
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    [​IMG] O ja, vrijwel niemand weet natuurlijk, dat een direkteur van de firma Robbe stiekem de TX9 zenders laat maken bij de Chinese handelsfirma SkyRC...:nooo:.
    Zelfs zeer goedgelovige lieden kunnen nog wel bedenken, dat hier iemand nogal knullig heeft zitten knippen en plakken. Het knutselwerkje is hier te vinden: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/1029023075X407290X1.pdf

    Terugkomend op de vraag van sanderw13 en de opmerkingen van Bart, tevens om het CE-verhaal binnen z'n context te houden:

    In Nederland is er nog nooit iemand met z'n 2,4 GHz zendapparatuur gecontroleerd en/of beboet. Een boete krijgen als de CE van de zender niet deugt kan eigenlijk ook alleen bij het zelf invoeren of bij het verkopen. Het hele CE-verhaal bevat namelijk regels, waaraan de handel zich moet houden, dus geen regels voor eindgebruikers. Het gaat namelijk over 'het op de Europese markt brengen'. Pas als de eindgebruiker voor eigen gebruik buiten Europa koopt wordt-ie blijkbaar gelijkgesteld aan een importeur, dus zou hij in theorie bij de grenspassage problemen kunnen krijgen. In Nederland is dat echter nog nooit gebeurd met onze 2,4 GHz apparatuur.
    Natuurlijk moet je zender wél aan de wettelijke eisen voldoen, dus daarop zouden ze kunnen controleren, maar dat is tot nu toe met 2,4 GHz apparatuur nog nooit gebeurd. Agentschap Telecom heeft het blijkbaar al druk genoeg met het betrappen van etherpiraten.
     
  6. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.974
    Locatie:
    evergem
    ik geloof dat Robbe zelfs een klacht heeft ingediend , in verband met deze vervalsing
     
  7. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Waarschijnlijk een uiterst doorzichtige poging van een Robbe medewerker om Hobby King in diskrediet te brengen...


    Hier de "echte" :http://www.pslib.cz/kz/models/TH9X/FS-TH9X_NB.pdf

    Zoals ik al eerder vermelde heeft Robbe via de EMA een klacht ingediend waardoor Hobby King de zender niet naar Duitsland mag sturen... Desondanks was de "duitse" voorraad van >300 stuks op een paar dagen tijd verkocht....
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2012
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wel heel knap gedaan als die medewerker dat zelfs op de website van Hobby King heeft kunnen plaatsen en Hobby King zelf niet in staat is het weer te verwijderen :confused:
    Kortom ik begrijp niet helemaal waar je dit op baseert.
     
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    wimh zou je die foto wat kunnen verkleinen (is nu 2000x2676)
    zo'n groot scherm heb ik niet.
    Duurt bovendien erg lang voordat die geheel geladen is.

    Met iedere keer een database error moet je dat natuurlijk niet ook nog eens gaan doen met zulke grote foto's.
     
  10. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ergens gelezen, zoek het wel eens op... Ik zou het ook niet verwijderen als het kan gebruikt worden om dat aan te tonen....
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2012
  11. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De conformiteitsverklaring, die je laat zien, is natuurlijk niet de 'echte'. Deze is van Flysky en niet van Turnigy. Daarnaast is de desbeteffende zender als SRD getest en had het testapparaat dus een vermogen van minder dan 10 mW. Daar doet de modelvlieger het niet voor.
    Ik ben nog steeds razend nieuwsgierig naar de conformiteitsverklaring van de Turnigy TX9, dus als iemand die boven water weet te halen hou ik me aanbevolen.

    Overigens zal ik eens navragen hoe dit zit met het indienen van een klacht. Het kan namelijk nooit zo zijn, dat iets volgens de wet niet in Duitsland verkocht mag worden en wel naar de rest van de EER. Er kunnen natuurlijk wél afspraken zijn gemaakt met de fabrikant, zoals dat ook bij andere merken het geval is.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    gepikt van Tsjech forum:

    Hallo, ik heb gezonden een verklaring van overeenstemming , die beschikbaar is voor T9X Web retailer HobbyKing zie deze link VORIGE POST vragen naar CTO of deze verklaring voldoende is of dat u een vertaling nodig of zelfs een ander document CE-certificering als ik de radio systeem te bedienen met de RC te controleren modellen in het land. Een citaat hieronder:





    Quote:
    U ingediend het certificaat van overeenstemming is prima en is voldoende om de apparatuur die de CE-markering te bedienen, in het land. eis voor expressie in de Tsjechische en Tsjechisch naar de instructies in de gebruikersdocumentatie geldt alleen voor het geval waar het apparaat wordt verkocht CR. In het geval van individuele import is het niet nodig is. Voor individuele alleen importeren gaat ervan uit dat de gebruiker de voorwaarden van de vreemde taal handleiding te stellen te begrijpen en te aanvaarden. Geen enkele andere documenten of vertalingen in uw geval niet nodig is. Met vriendelijke groet, Ing. Jiri Macek Tsjechische Telecommunicatie Office, Ministerie van spectrumbeheer Sokolovská 219, Praag 9, Postbus 02, 225 02 Praag 025 telefoon 224 004 576 224 004 823 fax macekj@ctu.cz T

    Uit het bovenstaande is het duidelijk dat het voldoende is dat het apparaat is genoteerd aan de CE die T9X (CE-markering is aangegeven op de RF-module) en was beschikbaar voor de eerder genoemde verklaring van overeenstemming en dat is niet meer nodig. In het licht van deze bevindingen kunnen dus verklaard dat verdere informatie met betrekking tot het identificeren van CE-certificering in verband met de mogelijkheid van het gebruik van de CR T9X in principe niet van belang. Maar ook al heb ik een aanvullende vraag naar @ emc.cert emcc.de of nooit in hun laboratoria een aantal tests uitgevoerd op RC-zender in de band 2,4 GHz, die werd genoemd in de omschrijving "TH9X" of "Turnigy 9X" . Toen ik hier krijg ik weer reageren als ik weet dat de hierboven vermelde dat er niets veranderd. Drondys
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Baggeraar,
    Dat is dezelfde link als die Corrien al gaf. Is ondertekend door de directeur van Robbe (Gerhard Geiger) dus dat is wat apart....(kijk even op de CE van je eigen zender en je zult zien dat ze zijn ondertekend door de directeur van het bedrijf dat het apparaat maakt - bij mij toch wel)

    Bij mijn zenders staat er trouwens op
    EN 301 489-1
    EN 301 489-3
    EN 300 328

    Die kun je opzoeken. EN 300 328 is voor:
    Wideband transmission systems; Data transmission equipment operating in the 2,4 GHz ISM band and using wide band modulation techniques , waar een 2,4GHz zender onder valt volgens mij.

    EN 300 440 is voor:
    Short Range Devices (SRD); Radio equipment to be used in the 1 GHZ to 40 GHz frequency range

    Bron: http://www.dudde.com/index.php?dir=testlab/radio
     
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Waar je hier naar verwijst is inderdaad het knip- en plakwerkje, waarbij SkyRC de fabrikant zou zijn (dit is een handelsfirma) en Herr Geiger van de fa. Robbe de ondertekenaar. Blijkbaar heeft de Tjechische overheid er in één geval van zelfimport genoegen mee genomen. Daarnaast meen ik te lezen, dat het desbetreffende keuringsinstituut nog nooit zo'n zender binnen heeft gehad, maar dat dit voor de vraagsteller geen verschil maakt.

    Ik ken de EMA niet. Wat is dat of wordt misschien de EMIG bedoeld? De laatste is een samenwerkingsverband.
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.101
    Foutje...
     
  17. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium

    European Modelhobby Association e.V.
    Colonnaden 72,
    20354 Hamburg

    Vereinsregister -Nr. 21216
    Vertretungsberechtigter Vorstand: Eberhard Dörr, Bernd Möbus

    Registrant Name:Eberhard Doerr
    Registrant Organization:European Modelhobby Association e.V.
    Registrant Street1:Colonnaden 72
    Registrant City:Hamburg
    Registrant Phone:+49.664487101
    Registrant Email:e-m-a@robbe.com

    KYOSHO Deutschland gehört zu den führenden Funktionsmodellbaufirmen in Europa und blickt auf eine fast 20-jährige erfolgreiche Geschichte zurück. 1985 wurde die Firma durch den heute alleinigen Gesellschafter Bernd Möbus gegründet,
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Raar, op het desbetreffende adres is de praktijk van drie huisartsen gevestigd.
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar ook een Fleurop, een belastingadviseur, een orthopeed, een makelaar......en nog heel wat
    Zie linker rijtje
     
  20. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Zal dus wel een postadres zijn (bij de Rechtsanwalt, wellicht). Geen van de leden is in Hamburg gevestigd; misschien is om juridische redenen voor Hamburg gekozen omdat de grootste opponent daar ook gevestigd is?

    Er is op RCGroups en Duitse forums al e.e.a. gescheven over de EMA. Dat gaat er niet altijd even genuanceerd aan toe. De club schijnt op initiatief van Robbe te zijn opgericht; verdere leden zijn Graupner, Multiplex en Kyosho.
     

Deel Deze Pagina