Wat voor brushless motor(en?) in een Hummingbird?

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Satoer, 16 jan 2004.

  1. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Okay, ik heb m’n Airwolf hummingbird binnen. Ze zijn alleen nog de mixed speed controller vergeten grrrrrr Dat gaat weer weken tot een maand duren eer ik die weer binnen heb. Lekker goedkoop in het buitenland (in verhouding dan) maar het heeft zekers zijn nadelen :(
    De enige manier om nu te kunnen vliegen is de Gerard-Picollo manier: Een flinke knal van z’n rechtervoet ;)

    Afijn ondertussen kan ik nog alleen staren naar dat ding:
    [​IMG]
    Ahhh… en beauty is ze wel. (als ze vliegt voorlopig maar oefenen zonder fuselage ;) )

    Nu ik zo zonder mixerbord (dat zijn 2 speedcontrollers en BEC ineen voor het besturen van de hoofd en staartmotor) zat ik te denken. Die motoren gaan toch niet langer dan een paar uur mee (als dat bord dan al niet doorgebrand is) dus is het misschien net zo leuk om meteen over te stappen naar een brushless configuratie.

    Nu wil ik niet teveel uitgeven maar wat is een goede setup. En heb je ook een brushless staartmotor of is dat echt overkill?
    Wat heb ik nodig:
    - Een brushless motor voor de hoofdrotor (geschikt voor 2 cellen Lipo)
    - Een brushless motor controller voor de hoofd rotor (geschikt voor 2 cellen Lipo)
    - Een gewone brush motor controller voor de staartmotor.
    - Één van deze controllers moet een ingebouwde BEC hebben.

    Het mixen kan ik wel met m’n Eclipse7 zender desnoods monteer ik er een GY240 met HH in om de staart stil te krijgen.

    Nu kwam Laurens met het volgende:
    Typhoon brushless motor (Typhoon-micro 6):
    [​IMG]

    Motor type Typhoon-micro 6
    Cells 6-10
    Size mm 29x24
    Weight grams 43
    K/V 1800
    Amp continue 12
    Max amps 20
    Prop size 5x5 to 9x4
    Best prop 8x3,8
    Model weight gram 400-700
    Eff 86%
    Mounting reversing Yes

    met een Tsunami-10 controller:
    [​IMG]
    (Modes : Glider,Motor,Heli,Lipo, Contest, option PC connection)

    samen voor 99 Euro bij http://www.rbckits.com/
    Wat voor tandwiel heb ik nodig bij die brushless Thyphoon en waar kan ik dat halen?

    Plus nog een gewone motorcontroller met BEC voor de staart:
    [​IMG]
    Schulze 5 Amp. regelaar voor slowflyers. (BEC, ips, brake) 6-10 Cellen
    Voor 27,95€ Bij Krikke

    Totaal 126,95 Excl verzendkosten.

    Is dit aan te bevelen of ben ik ergens anders goedkoper uit?
    Advies, tips? :D
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    haha tel eens wat je hummingbirdje al kost dalijk, had je een 2e logo voor gehad :(
    dat vind ik dus het nadeel van die dingen.

    terug on topic.
    wat je wil zal gaan maar ik heb van diverse mensen al ter oren gekregen dat de typhoon niet gechikt is voor in een heli maar dat ze wel bezig zijn er een te maken.
    informeer eens bij bert.

    ps is dat een foto van jouw airwolfje of heb je die van het net geplukt ? ziet er goed uit.
     
  3. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
  4. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Is dat brushless niet een beetje een overkill in zo'n indoor heli. Het gewicht van de electronica alleen is al 2 a 3 keer zijn eigen gewicht. En dan praat ik nog niets eens over de accu's. :?

    Maar oke het is natuurlijk wel mooi.

    gr Remco
     
  5. Guest

    Guest Guest

    @Gerard. Hou nu maar eens op met het gezeur. Mooi dat je van grote heli´s houdt. De kleinste spullen kosten nu eenmaal iets meer. Je kunt er dan ook andere dingen mee.

    @Satoer. Volgens mij is een Hacker 36s heel geschikt. Misschien is het goed om eens contact met hacker te zoeken en advies te vragen. De Hekrotor motor is vaak nog een borstelmotor (GWS) met een kleine schulze regelaar. Misschien moet je hier eens kijken:
    http://www.microheli.net/
    De GY240 wordt wel gebruikt, maar ook de GY401. Mijn mixerboard doet het prima op 3 lipo´s, dus je hoeft niet bang te zijn voor doorbranden.

    :D
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Het kost een schoftig veel ja, maar lang nog niet zoveel als ik in die Logo gestoken heb hoor. Er is gewoon geen beter alternatief om met slecht weer te kunnen vliegen.
    Ik had al zo'n vermoeden. Hij heeft namenlijk 3 schroefgaten die in driehoek zijn opgesteld ipv 2 schroefgaten onderelkaar.
    Yup!, das de mijne :D

    Lekker hoooooorrr Laurens... ;) Kom tie met een linkje zegt hij vervolgens dat ie niet zo geschikt is hahahaha :hammer:
    Die:
    [​IMG]
    Is gelijk ook meteen een stuk duurder. wel grappig is dat ze 3 verschillende types verkopen (de Mini AC 1215/12, Mini AC 1215/16, Mini AC 1215/20) voor dezelfde prijs (84€) dat is wel meteen een stuk duurden dan een typhoon die los 55€ kost.

    Hmmm, ligt het gewicht / prestatie verhouding niet veel gunstiger bij een brushless motor? een Brushless in verhouding tot een brushed motor kan bij hetzelfde gewicht toch veel meer vermogen leveren? Enige nadeel: dubbele motor controller nodig ipv 2 in 1
    De standaard (370) motor die er in zit schijnt zo slecht te zijn dat ik zelfs verhalen heb gehoord dat hij het na een paar uur vliegen al begeven had. Nu kan ik natuurlijk steeds een nieuwe motor (en eens in de zoveel tijd een doorgebrande mixed motor controllerbord van 50€) kopen of gewoon meteen iets goeds kopen.

    De hacker is idd een erg mooie motor, er zit ook een hacker in mijn Logo.
    Plaatje van die b20 36s:
    [​IMG]
    Maar gelijk ook weer een trap duurder dan de motor die Laurens gaf. met de hacker ben ik zo'n 100 Euro kwijt.
    Ik ben niet bang voor het doorbranden door een te hoge voedings spanning. Het doorbranden gebeurt vaak doordat de motor borstels het begeven (wat dus al na een paar uur kan zijn) en sluiting gaan maken.
    Goede link overigens Eelco, die kon ik nog niet. Ik ga daar eens rondsnuffelen :D edit: Net gesnuffeld, kon alleen niet zoveel vinden over de Hummingbird, veel piccolo. maar over het algemeen in het Duits :(

    Het hoef echt niet allemaal top notch te zijn, ik hoef echt geen gaten in mijn plafon te frezen. Als het maar iets meer power kan leveren als die standaard 370 motor.
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je hebt toch het originele mixerbord dalijk michel ?
    waarom dat niet eerst proberen met de 370 motor en dan kijken wat ie doet voor je zon dure brushless erop zet ?
    er zijn ook betere geborstelde motoren, misschien is dat iets ?

    @ eelco, zeuren doe ik zoveel als ik zelf wil. :wink:
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Je hebt gelijk, maar het gaat vast weer zo lang duren eer ik dat in huis heb (zie eerste bericht) daarnaast heb ik niet zoveel vertrouwen in deze motoren na wat ik er allemaal over gelezen heb. Dus ben ik gewoon wat aan het oriënteren op alternatieven. Als de prijs redelijk is dan ga ik toch liever voor de brushless…desnoots koop ik het voordat ik het mixerbord in huis heb. In NL is het de volgende dag in huis :D

    Eh, Ron. Heb je de prijzen gezien van die motoren? de goedkoopste begint bij 120€
     
  10. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    :offtopic:

    ben er eindelijk achter wat er in michel zijn onderschrift staat :lol: :lol: :lol:

    koste wel wat knip en plakwerk btw :wink:

    :eek:ntopic: terug naar

    gr Remco
     
  11. Neee! Geen mixerboard! Anders word je binnenkort ook zoals
    Gerard! :wink: (sluit me aan bij Eelco, behalve dan dat ik microhelis wel goedkoper vind.)

    Gewoon separates en een HH gyro, zo'n mixerboard is om problemen vragen. Ofwel werkt het direct goed, en brand het dan in korte tijd door (door lipo's), ofwel krijg je dat ding nooit fatsoenlijk aan het werk. Geef die 50€ aan high-endere componenten :wink:

    Als motor is (na een cd-motor :wink: ) de Razor microheli V2 de beste, in combinatie met een Phoenix 10 natuurlijk :wink: . Ik heb hier geen ervaring mee, maar heb al veel jubelverhalen gelezen op de ezone over deze motor. lekker licht ook (maar zwaarder dan een cdr :wink: ). De prijs is redelijk, maar veel doorzettingsvermogen nodig om eraan te geraken :roll:

    Die typhoon zal niet gaan, kv te laag...OF, misschien kan je met 4S lipo's werken? Dan met een groot pinion...nee, toch maar niet, geeft problemen voor de bec...

    Hé, is dat een alu swash? Overbodige kosten...

    Niels
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hmm zou mijn staartmixer de geest gegeven hebben door de 3 lipo cellen?
     
  13. 3 lipo's is al over de specs, en dan nog eens +15min vliegen is dodelijk voor de fets...Deze kunnen de belasting niet zo lang aan. Vroeger in het pre-lipotijdperk was dit niet erg, omdat je toch nooit langer dan 10 min vloog...Vandaar dat de standaardmotoren ook zo kort meegaan denk ik. Heat sinks ed zijn maar lapmiddelen dan.

    niels
     
  14. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    @Remco: Altijd de kleine lettertjes lezen hè! ;)

    @Niels: Ah, iemand die van wanten weet :D
    Zeg eens waar kan ik zo'n Razor microheli V2 en een Phoenix 10 kopen?
    Wat kost het en wat voor staartmotorcontroller raad je mij aan?
    Oja!, wat voor tandwiel en waar haal je dat dan weer?

    Die Alu swash is echt top, alles is echt 3 keer soepeler dan met die plakkerige plastic zooi.
     
  15. http://www.b-p-p.com
    http://www.allerc.com
    http://www.edogfight.com
    http://www.deeteeenterprises.com
    http://www.helihobby.com
    enz..

    ineens set met phoenix 10 +-140$ voor alles

    Het zal je nu wel opgevallen zijn dat er overal "out of stock" staat. Als 1 shop er in stock zet, is hij in 2 dagen uitverkocht. Dus is het best ergens te backorderen, en wachten :(
    Zegt wel iets over de kwaliteit natuurlijk:wink: .

    tandwiel, geen idee, ik denk 10 tands. Gewoon het standaard pinion erop zetten, of er een bestellen bij die e shops. Zoek misschien eens effe op de ezone, microheli's, en dan HB en razor V2.

    Staartmotor, daar hebben we het al een keer over gehad. besluit; edf40 of edf50 of ips direct drive motor met 3/2 gws prop. Samen met een Gy240 heb je een heel felle staart, die perfect stilstaat

    Een alu swash is natuurlijk beter, maar voor hetzelfde geld had je een CP-kit, en je swash vliegd in de kast :(

    Er moet toch ook wel een mega motor van de 16/7/xx reeks bruikbaar zijn als mainrotor denk ik zo? Even zoeken naar een met dezelfde kv, en experimenteren met tandwielen. Mega's zijn ook veel makkelijken te krijgen...maar de razor in ongetwijfeld beter...

    Succes,

    Niels
     
  16. Heb even gezocht,

    -razor heliV2 met 10T voor veel vermogen. , 9t is ook nog goed.

    Eigenlijk passen alle razors (350,400) met ongeveer een9T-10T pinion :? je moet zowat het beste pinion voor je vinden, dat genoeg vermogen geeft, maar niet te veel :?

    -Als ik de Kv vergelijk zou een mega 16/7/5 ook moeten lukken, ev. met 11-12t pinion...maar als ik naat het gewicht kijk (48gr) is deze eigelijk al uitgesloten, veel te zwaar...

    einde huiswerk :wink:

    Niels
     
  17. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Thanx Niels,

    Maar nog even voor de duidelijkheid, Ik ben niet van plan gaten in mijn plafond te frezen. Ik ben ook zeker niet van plan een Collective pitch toe te voegen (te crashgevoelig en te gevaarlijk voor binnen). Als hij maar genoeg power heeft om de fuselage en een minicamera met een lekkere snelheid omhoog te blazen. En dat moet volgens mij al met de standaard 370 motor al lukken. (heb net een 2cel lipo rechtstreeks op de motor gezet. wow, dat blaast wel :D )

    Dus een razor 350? (is dat de lichtste (goedkoopste) versie) is dat voldoende met een 9T pinion (hoe minder tandjes des te sneller de acceleratie right?)

    Interessant?
     
  18. Hihi, je bent erin getrapt :lol: :wink:

    De razor 300-350-400 en heliV2 zijn allevier even groot, even sterk...

    enkel de kv verschilt (het aantal wikkelingen), dat betekent dat ze per 1volt allemaal een verschillend toerental meer draaien :wink:

    De kv van de V2 is 4300, dat betekent dat hij per volt dat je erop zet 4300 toeren draait.

    De KV van vb de razor 400 is 3700, dat betekent dat hij per volt dat je erop zet 3700 toeren draait.

    In volgorde draaitde 300 het snelst, dan heliV2, dan 350, dan 400

    Moraal van het verhaal? Hoe sneller de motor draait, hoe kleiner het tandwiel moet zijn om hetzelfde vermogen te hebben. VB 300 geeft bij 9T evenveel als 400 bij +-14T

    Je kan dus naar eigen smaak het vermogen aanpassen door andere pinions te gebruiken. wil je een camera sleuren? zet dan een grotere pinion. Is je heli vedericht (is niet goed), zet dan een kleiner pinion. Zo ka je ook regelen bij hoeveel gas de heli opstijgd (tegenwoordig gebeurd dit met de zender :evil: )

    Nu is de V2 eigelijk het best omdat de kv ongeveer klopt met de vermogenskurve die bij een heli nodig is bij een 10T pinion. Die neem je dus best, maar een andere is dus eigelijk ook goed, enkel ander tandwiel.

    Wel 3S lipo gebruiken hé, anders zeker razor 300 of V2

    He, heb je als MS composietbladen gekocht? of een stuk van de Trailing edge geknipt? Moet je zeker doen als hij niet lekker stuurd (en probeer dat dan ook aan Gerard wijs te maken als het goed is :wink: )

    Ik hoop dat dit duidelijk was,

    Niels
     
  19. jeah right...forget it (na 10 vluchten :wink: )

    Niels
     
  20. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik wou toch echt met 2 cellen lipo gaan vliegen. beter voor de staartrotormotor.
    Ik vrees namelijk dat ik vast zit aan de orginele staartmotor omdat hij anders niet in de fuselage past. (zeker zo'n ducted fan niet).

    Dussss... conclusie: razor 300 V2 met een 10 tandige tandwiel. en een phoenix 10? voor 2 cellen lipo.
     

Deel Deze Pagina