Wedstrijden 2018

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 11 aug 2018.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Den Haag
    De avonturen van het EK konden jullie al lezen.

    Op het moment zit een groot deel van de Nederlanders in Frankrijk. Daar wordt dit jaar voor eerst 2 wereldbeker wedstrijden gevlogen. 1 onder Franse vlag en 1 onder Spaanse vlag.

    Gisteren en vandaag was de Franse wedstrijd. Bij F1B een mooie 2e plek voor Gerard Willemsen. En vandaag heeft Niels Wijnhoven de winst gepakt bij F1A. Als enige vol in de 10 minuten fly off.

    Maandag en Dinsdag wordt de Spaanse wedstrijd gevlogen.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.078
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk ga ik volgen, maar ben dan ook benieuwd waarmee een piloot het verschil maakt en eerste wordt.
    Is dat een beter inschatting van de thermiek, of zijn dat de modellen en eigenschappen die dan weer net iets beter maken.
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Den Haag
    Ligt puur aan de omstandigheden eigenlijk.

    Is er nog iets aan thermiek is het goed aanvoelen en in de bel zetten. Is de lucht dood komt het vaak aan op de modellen.
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.078
    Locatie:
    Dordrecht
    Is het dan ook dat er op wedstrijden een EK of WK altijd weer nieuwe modellen zijn met nog weer een door ontwikkeling
    Of anders gezegd wat valt er nu nog te verbeteren aan een model om dat verschil te maken.
    Ja zou toch op een gegeven moment zeggen dit is het, de perfectie is bereikt.
    Bij F1A heb je geen aandrijving dus daar valt niets te halen, maar wat dan wel zijn er toch elke keer weer nieuwe dingen.
    Bij F1B het je aandrijving maar is dat nog te verbeteren, of misschien een klapvleugel.
    Zie hier https://www.flickr.com/groups/free-flight-models/ van die klap vleugels zitten die dan altijd bij de eerste 10.
    Of zijn dat F1C modellen met brandstof motoren, sorry als ik dat door elkaar haal.
    Ton
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Den Haag
    Bij F1A heb je een aantal dingen die steeds beter worden.

    De profielen worden steeds beter. Er zijn profielen die een lage weerstand hebben en erg hoog komen met lanceren. Ook zijn er modellen waarvan ze de vleugel kunnen flappen. En een combinatie van die 2 samen. De timers, electronica e.d worden steeds beter en nauwkeuriger. Er kan ingesteld worden in tienden van mm en tienden van seconden.

    Bij F1B heb je soms erg goeie batches rubber. Dit maakt veel verschil. Ook daar zijn de profielen steeds beter. Natuurlijk daar ook veel electronica tegenwoordig.

    En zoals met elke sport hoe beter de materialen worden, en de sportman kan er goed mee overweg, de prestaties vanzelf omhoog gaan.

    Die gevouwen vleugels mogen alleen bij F1C. Je veranderd immers je oppervlakte tijdens de vlucht. En die oppervlakten zijn bij A en B vastgelegd.

    Verder is het soms ook wat geluk hebben en zorgen dat je je spullen goed op orde hebt en goed voorbereid bent. Vergeet niet dat veel vliegers ook enorm veel ervaring hebben.

    Niels bijvoorbeeld was in 2004 wereldkampioen bij de jeugd.
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Den Haag
    De Spaanse wedstrijd hebben jullie nog tegoed.

    Bij F1B was er maar 1 vlieger die vol heeft gevlogen en daarmee was er dus geen fly off nodig. De winnaar uiteindelijk was de Nederlander Roel Lucassen.

    Bij F1A iets minder resultaat maar nog steeds 3 Nederlanders in de top 10.

    Komende week staat de Eifel Pokal in Duitsland op t programma. Op 24 augustus wordt F1B gevlogen en op 25 augustus F1A. Hier zal ik zelf ook meedoen in F1B.
     

Deel Deze Pagina