Wel of geen ontvanger accu in een FPV toestel?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door JasperW, 4 apr 2010.

?

Wel of geen ontvanger accu in een FPV toestel?

Peiling gesloten op 4 mei 2010.
  1. Wel een ontvanger accu.

    1 stem(men)
    16,7%
  2. Nee, BEC is voldoende.

    5 stem(men)
    83,3%
  1. JasperW

    JasperW Guest

    Bij grote, dure en/of complexe electro-modelvliegtuigen is het gebruikelijk om een ontvanger accu te gebruiken in plaats van BEC of naast de BEC schakeling in een redundante configuratie. Bij het breken van de voedingskabel of zoals Sander waarschuwde bij het gebruiken van een onbetrouwbare stroomsensor valt niet alleen de voeding van de motor weg maar ook de voeding van de ontvanger en gaat het toestel verloren!

    Bij FPV vliegen wordt er steeds meer dure electronica aan boord meegenomen. Een Easystar mag dan wel 90Euro kosten, tegen de tijd dat het een volwaardig FPV vliegtuig is, dan kost de set misschien wel >500Euro.

    Gebruiken jullie wel of geen ontvanger accu??

    Groet,
    Jasper
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2010
  2. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Nope, ik niet:).
    Nog nooit problemen mee gehad. De problemen kwamen toen ik wel eens vergat de ontvanger accu van mijn brandstofkisten te laden. meestal kwam ik hier achter na de landing. Een enkele keer eindigde het in een bosje hout.

    Ik gebruik altijd een losse Ubec.

    De EZ is voorzien van 4 servo's voor de besturing, verder een low profile metal gear om te pannen.
    Bij het falen van een servo kan de stroom al gauw hoog oplopen, waardoor een 2A BEC zou kunnen falen.
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2010
  3. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Nee, absoluut geen extra accu, da's nog één extra point of failure toevoegen, net zoals gescheiden accu's voor video en aandrijving. Gebruik een schakelende BEC (UBEC) met voldoende stroomreserve (3A minimaal).

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  4. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Als je nu een servo uitbrand gaat dan de ubec niet het zelfde doen als de bec.
    Namelijk de spanning zakt in en je hebt geen stuur meer ?

    En wat Sander verteld klopt ook .
    Hoe meer je ergens in stopt hoe meer er mis kan gaan ,
    Dus 3 accu's opladen is 3 keer meer kans dat je er 1 vergeet.
    Zender, aandrijfaccu, fpv accu.

    Ik ben zelf nogal een voorstander ervan om servo,s toch enigszins overbemeten in een kist te zetten .
    Omdat de meeste schade gebeurt voordat je gaat vliegen met vervoer .
    In de lucht kan een servo een hoop doen maat met vervoer kunnen ze zo stuk gaan ,
    zonder dat je er erg in hebt.
    Ik heb er zelf graag hs 81 in zitten ,hoeven niks te doen en blijven lang goed in een ez.

    Groeten wiebe.
     
  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Daarom een ubec gebruiken van minimaal 3A.

    Inderdaad, HS-81 is een prima servo:). Ik zet deze standaart altijd op mijn hoogteroer.
     
  6. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Die blijft ook altijd haken achter alles hier,in huis en in de auto hihi
     
  7. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Ik gebruik in de regel de Hitec HS82MG en de HS65HB of HS65MG. De HS81 en de HS85BB heb ik al een aantal keer gestript na een ietwat ruige landing. Dit (de HS82MG en de HS65HB/MG) zijn de enigste twee servotypes die na vier weken 24uurs duurtest nog prima werkten, de andere servo's waren overleden, centreerden niet meer correct, hadden veel slijtage op de tandwielen etc. etc.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     

Deel Deze Pagina