Wie kan mij vertellen welke brandstof, ( benzine / nitro ) ik moet kopen voor mijn gereviseerde stamo HB 61 PDP? deze motor zit in mijn Bell 212 het is de standaard motor. alvast bedankt
In ieder geval geen benzine maar methanol, want die motor had/heeft gloeiplug, geen vonk-ontsteking. Toen was er alleen wonderolie beschikbaar, daar zou ik nu ook voor gaan, tenzij iemand (Joop, Bruno?) weet of het ook met een moderne synthetische olie mag. 20% olie. Of en hoeveel nitro, geen idee, 5% voor makkelijk starten? Dat kan ook met wasbenzine toevoeging. Vraag het eens in één van de Bell 212 draadjes. Als het even kan, zou ik deze heli vliegen met iemand die ervaring heeft met dat type van toen. Nog beter, eerst met andere heli (leren) vliegen, zo je dat nog niet gedaan hebt. Club? Want je gaat nog een hele kluif aan dat ding krijgen. HB = Helmut Bernard(t?), de producent van de heli's en de motoren voor Graupner. PDP = Perry Directional Porting, een gemodificeerd/verbeterd kamzuiger spoelsysteem, door Perry in licentie gegeven aan HB. StaMo = Stationair Motor
Ik hem vroeger gedraaid met 20% wonderolie en 5% nitro, later ook met 10/10% wonder/synthetische olie.
De HB .61 is eigenlijk een Veco .61 Helmut Bernhardt bouwde ze in licentie en, naar ik begreep, in de laatste series met eigen verbeteringen. Zie hier. 5% nitro, olie was vroeger 20% wonderolie, mag voor een deel wel synthetisch, maar dan minimaal 5% wonderolie overhouden. (15-5) Laat hem niet meer dan 10.000 toeren maken, is al aan de snelle kant, in tegenstelling tot de absurde toerentallen die je soms genoemd ziet. Afstellen van de Perry carburateur.
HB 61 pdp 10 cc, met brandstofpomp. door Theo P geplaatst op 22 mrt 2014 om 19:45 Motor zit op de Super tiger van WIK, 20% wonder olie, 5% nitro.