welke brandstof voor stamo hb 61

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door flyer114, 22 sep 2012.

  1. flyer114

    flyer114

    Lid geworden:
    28 jul 2012
    Berichten:
    8
    Locatie:
    koog aan de zaan
    Wie kan mij vertellen welke brandstof, ( benzine / nitro )
    ik moet kopen voor mijn gereviseerde stamo HB 61 PDP?

    deze motor zit in mijn Bell 212 het is de standaard motor.

    alvast bedankt
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In ieder geval geen benzine maar methanol, want die motor had/heeft gloeiplug, geen vonk-ontsteking. Toen was er alleen wonderolie beschikbaar, daar zou ik nu ook voor gaan, tenzij iemand (Joop, Bruno?) weet of het ook met een moderne synthetische olie mag. 20% olie. Of en hoeveel nitro, geen idee, 5% voor makkelijk starten? Dat kan ook met wasbenzine toevoeging. Vraag het eens in één van de Bell 212 draadjes. Als het even kan, zou ik deze heli vliegen met iemand die ervaring heeft met dat type van toen. Nog beter, eerst met andere heli (leren) vliegen, zo je dat nog niet gedaan hebt. Club? Want je gaat nog een hele kluif aan dat ding krijgen.

    HB = Helmut Bernard(t?), de producent van de heli's en de motoren voor Graupner.
    PDP = Perry Directional Porting, een gemodificeerd/verbeterd kamzuiger spoelsysteem, door Perry in licentie gegeven aan HB.
    StaMo = Stationair Motor
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Ik hem vroeger gedraaid met 20% wonderolie en 5% nitro, later ook met 10/10% wonder/synthetische olie.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De HB .61 is eigenlijk een Veco .61
    Helmut Bernhardt bouwde ze in licentie en, naar ik begreep, in de laatste series met eigen verbeteringen.
    Zie hier.
    5% nitro, olie was vroeger 20% wonderolie, mag voor een deel wel synthetisch, maar dan minimaal 5% wonderolie overhouden. (15-5)
    Laat hem niet meer dan 10.000 toeren maken, is al aan de snelle kant, in tegenstelling tot de absurde toerentallen die je soms genoemd ziet.

    Afstellen van de Perry carburateur.
     
  5. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Borne

Deel Deze Pagina