welke motor voor +-500 gr 3d-indoor-model?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door niels polfliet, 21 nov 2002.

  1. Hallo iedereen,

    Zoals jullie wellicht al opgemerkt hebben ben ik gloednieuw in dit forum. Ik zal me dan ook even voorstellen: Ik ben Niels Polfliet, 16jr oud en woonachtig in Sint-Gillis-waas (België!) . Ik ben niet nieuw in de vliegtuigmodelbouw (ik beoefen het reeds 4 jaar, en wel erg intensief :D ) In die vier jaartjes heb ik vlieg- en bouwervaring opgedaan met volgende modellen(in volgorde): Charter, Taxi-cup,Wayfahrer,Piper,Laser Arrow en electro: Tiny, Drenalyn, pitts, slowmo, Lili. Ik ben (was) reeds een druk bezoeker van dit forum (en vele andere) maar heb nog nooit een bericht op achtergelaten. Het werd dringend tijd, niet?

    Voila, nu mijn eigenlijke vraag voor jullie: voor mijn volgende model (een suckhoi su 31 van +- 500 gram geschat startgewicht) zoek ik nog naar geschikte motor + accu. De voorgestelde motorisatie is een Hacker BL 20 12-15l maar ik zoek het goedkoper te houden. Op een ander forum heb ik iets gelezen van de twinny 300 van Arjen Van Viegen die met twee speed 300-tjes op eenzelfde vertraging reeds op half gas kan hooveren 8O bij een startgewicht van 420 gram 8O . Ik dacht dus direct aan deze opstelling. Maar geeft een speed 400 niet ongeveer evenveel kracht tegen een lager gewicht? Welke accu moet ik voor deze opstellingen gebruiken?

    Alvast bedankt, Niels
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    500 gr is aardig zwaar. (pas op: in de meeste indoor bijeenkomsten mag het model niet zwaarder zijn dan 500 gr! Ook is toepassing van een sp400 meestal verboden (+120 W propvermogen en hogere snelheden))

    De sp300 twin van Arjen met 2x 10 T messing en 1 50 T conrad met 11.4.7 GWS op 7 cellen 500 AR is een goedkope optie.

    Bij de duitsers zie je veel een mpx permax 280BB 1:5 vetraagd met 9 of 10 x 4.7, bij 10 a 11 (!!) sanyo 500 AR cellen.
    De permax 280 bb komt namelijk pas bij 8+ cellen aan de gang.
    Duur motortje met een slechter rendement dan sp300.
     
  3. Ja Niek, Ik weet het, 500 gram is inderdaad zwaar maar ik vlieg er dan ook niet indoors mee. Ik noem het gewoon indoormodel om de groote aan te duiden. Ik vlieg/en ga ermee vliegen op een pleintje rechtover mijn woonplaats ter groote van ongeveer een half voetbalplein. Mag een 400 tje dan wel :?: :wink: Mag ik uit je vorige bericht opmaken dat 2*speed 300 minder is dan 1*speed 400?

    Niels
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dat zou je er uit op kunnen maken....
    maar ik wil Arjen niet met dit ding gebanned hebben uit alle zalen...
    Dus nu weet je wie van de 2 mogelijkheden het beste proprendement geeft. :wink:

    2xsp300 elk 4 A op 7.7 v met erg goed rendement.
    Oof sp400 afh van belasting en type 8 tot 10 amp op 7.5 V met slechter rendement.
    Reken maar na.
     
  5. Hé das gek. Op mijn Drénalyn staat 1*sp300 vertraagt 1/5. Deze combinatie trekt met een 9/4.5 schroef +-8 amp, met een 10/4.5 schroef nog iets meer. Ik vlieg met deze drenalyn +- 3 minuten met 8 cellen 350 mha. Aan gezien 2*sp300 ook ongeveer 8 amp trekt (2*amp),betekent dit dan dat in met 2*sp300 ook 3 minuten zal kunnen vliegen met datzelfde 350mha-pakket maar met dubbel zoveel kracht? Dat zou idaal zijn. Is mijn slim 10be regelaartje dan ook geschikt om 2 speed 300's paralel te sturen?

    Niels
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Arjen stookt naar eigen zeggen totaal 8 a 9 amp, (dit is per sp300 precies in het ideale rendement punt van de sp300!), moet prima gaan met slim10. Met 8 cellen iets meer stroom, voorzichtig met je gasknuppel, slim 10 kan wel even :!: 11 amp verdragen.

    Meer dan 7 a 8 amp in 1 sp300 verstoken heeft geen zin, motor begint zich als electrische gloeikachel te gedragen...
     
  7. Bedankt voor de info. Weet je toevallig ook hoeveel trekkracht deze 2*sp300 combinatie statisch levert?

    niels
     
  8. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Rond de 790 gram statisch. Wel oppassen: Deze motor-prop combinatie bereikt zijn hoge rende ment uitstluitend bij lage snelheden. Hiermee bedoel ik dat een wat sneller model met de 11x4,7prop er niets aan heeft omdat de minimum snelheid van het model dan te dicht in de buurt komt bij die van de prop.
     
  9. Ben je zeker dat deze 2 motoren samen maar 9 amp trekken?
    volgen mijn berekeningsprogramma (thrustHP) betekent 790 gram stuwkracht met een 11/4.7 schroef ongeveer 6400 toeren.
    9 ampères*8 volt =72 watt input
    6400 toeren met 11/4.7 =(volgens thrustHP)=+-96 watt???
    rendement=+-133 %???

    Output groter dan input? 8O Waar vergis ik mij?

    Niels
     
  10. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Wat dacht je van een vertraagde sp400 6V en 8 x 500AR cellen?

    Graupner, simprop en aeronaut hebben aardige voorbeelden.
    Zoek een prop die 10 - 12A trekt.
    1:2.5 vertraagd met een 9 x 5 bijvoorbeeld.

    Hier kan je online rekenen aan motoren en props:
    http://custompaintjob.com/ezcalc/dma.asp
     
  11. @Harold:

    Goed idee, maar volgens Niek heeft 2*sp300 6v meer vermogen bij een beter porprendement. Wat ik ook doe op die motorcalculator ik geraak mooit aan meer dan 600 gram stuwkracht bij en rendement hoger dan 50 % bij een speed 400 6v, en 700-800 gr stuwkracht is toch gewenst voor die sockhoi. Ook heb ik wat gerekend met de iets dikker gewikkelde speed 400 race 4.8 volt. Is deze ook goed? hiermee kom ik met een 1/5 vertraging en een 12/8 schroef (ik meen zowat de maten van schroeven die ik heb liggen) en 7 cellen 500 AR aan 900 gram stuwkracht bij wat ik noem een goed rendement (67%!) een 12/8 schroef is wellicht niet ideaal voor een 3d-model dus denk ik met een 12/4.7 flink wat ampeerjes minder te hebben bij een goeie stuwkracht Zijn vertragingen voor speed 400 modellen overigens ook nog zelf te maken? Iemand ervaring met de speed 400 race 4.8v?

    model waarvoor ik een geschikte de motor zoek (nee, zeg nu niet hacker BL 20, veeeel te duur!):

    www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=9221#9221

    groentjes, Niels
     
  12. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    @ Niels:
    Ik heb een speed 400 race 4.8v, jaren geleden heb ik daar wat mee gemeten en geexperimenteerd, maar hij viel me zwaar tegen! Het rendement is echt waardeloos....

    Een speed 400 6V geeft een veel beter rendement. Naar mijn idee ook beter dan één speed 300.

    Kan zijn dat 2x sp300 wél weer een beter rendement geeft dan 1x s400-6V....
    Dat heb ik nooit geprobeerd.
     
  13. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Je vergist je in het feit dat variaties in bladbreedten; propblad-profielen en prop rendementen niet/onvolledig meegenomen worden in dergelijke berekeningsprogramma's. Mijn cominatie van 2 x sp300 6 V; 1: 5 vertraagd met APC 11x4,7 slow-fly draait ruim 6300 toeren op 7 cellen Sanyo 500 AR. Door de eigenschappen van deze cellen daalt de spanning bij 9 ampere nauwelijks; zeker gezien de toepassing waarbij hoofdzakelijk met 1/3 van vol vermogen wordt gevlogen en volvermogen alleen wordt aangewend voor vertikaal stijgen/hangen. Je kunt dus rekenen op zo'n 8,3 Volt bij een goed pakket. Metingen aan de combinatie zelf bevestigen dit. (trekkracht meten met een veerunster; spanning en stroom bij half-leeg pakket (piekspanningmeten direct vanaf de lader is oninteressant) In mijn ogen betrouwbaarder dan een berekenings programma.......
    Overigens lijkt mij de combinatie voor jouw toepassing niet geschikt omdat de hoeveelheid totoaal te verstouwen vermogen ontoereikend is. Hiermee bedoel ik dat door het hogere gewicht en de hogere vleugelbelasting toepassing in een rendements-gunstig gebied uitgesloten is.
     
  14. Bedankt voor je antwoord. Het rendements-gunstig gebied van deze combinatie ligt dus op zeeer trage vliegsnelheden heb ik begrepen. Hiervoor is een lage vleugelbelasting nodig. Bij de sockhoi ligt dit op 15.4 gram per vierkante decimeter. En de vleugel is op het dikste punt 5 cm dik. Het is wel een volsymetrisch profiel, maar bij deze vleugelbelasting moet dit toch gewoon traag vliegen, niet? Het gaat voor alle duidelijkheid om een 3D versie van een sockhoi. Hoe groot zou de vleugelbelasting dan moeten zijn? Misschien kan ik door het model nog wat groter te bouwen de vleugelbelasting verkleinen. In gewicht scheelt 5 cm "lucht" niet veel door de open vleugelopbouw. Zoniet , welke motor raad jij aan?

    Niels

    fototje om iets meer over de opbouw en het type model te zienvind je hier:

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=846v
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hey Arjen,
    en met een kleinere prop met meer spoed dan?
    Deze motorcombo qua watts in/out/gewicht is bij de genoemde 6000 toeren nog steeds leuk, alleen nog maar een passende prop bij het vliegtuig zoeken.
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    >Goed idee, maar volgens Niek heeft 2*sp300 6v meer vermogen bij een beter porprendement

    Klopt, maar zoals beschreven is die 2 x sp300 gedaan vanwege regels. Werkt wel goed trouwens.
    Jij hebt niet met die beperking te maken. Je kan dan voor meer vermogen dus ook een vertraagde graupner speed 480 race nemen.

    Zelfde gewichten en deze kan je met aardige vertraging krijgen, want deze motor wordt nogal eens in zwevers gebruikt.

    Voor je een hoop gaat experimenteren moet je je afvragen of je niet beter direct een leuke kleine mega borstelloos kan kopen.
    Experimenteren met goedkope motoren en vertragingen loopt stiekum toch aardig op in kosten.
     
  17. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    @ Niels:
    Tja Niels daar vraag je me wat. Ik heb hier niet echt ervaring mee, maar ik vindt 15.4 gram per vierkante decimeter géén hoge vleugel belasting, het lijkt mij dat zo een volsymetrisch profiel van 5 cm dik bij die vleugelbelasting inderdaad traag moet kunnen vliegen, en dan bedoel ik 15 á 20 km/h.
    Welke motorisering?
    Ik heb te weinig ervaring met vertraagde aandrijvingen.
    Zelf zou ik kiezen voor een kleine, onvertraagde LKR.... Maar dat wil je niet...
    Dus zul je toch moeten experimenteren met diverse combinaties...
     
  18. Zelf zou ik kiezen voor een kleine, onvertraagde LKR.... Maar dat wil je niet...
    Dus zul je toch moeten experimenteren met diverse combinaties...



    ? Wanneer heb ik gezegd dat ik geen onvertraagde lrk wil :?: . Als jij me er eentje bouwt wil ik deze zeker gebruiken :D :wink: .Snellopers vind ik zeer duur maar een lrk vind ik maar gewoon duur. Ik denk dat het met een lrk-brushless zal eindigen omdat er blijkbaar geen geschikt alternatief bestaat voor deze krachten bij een nog redelijk meergewicht. Ondanks dat een brushless zo eenvoudig in elkaar zit t.o.v. een motor met koolborstels vind ik ze erg duur... Ook heb ik al gehoord van de conrad-tapesreamermotoren maar deze hebben dan weer een dure hacker-master regelaar nodig. Had ik maar een draaibank, dan had ik al lang zelf een lrk-mini brushlessmotor gemaakt...

    @harold: weet jij een site waar ik meer info kan vinden over die mega-motoren? Uit de officiële site van Megamotors kan ik niet veel maken. (tsechisch...)

    Niels
     
  19. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn

Deel Deze Pagina