welke motor voor +-500 gr 3d-indoor-model?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door niels polfliet, 21 nov 2002.

  1. Hallo iedereen,

    Zoals jullie wellicht al opgemerkt hebben ben ik gloednieuw in dit forum. Ik zal me dan ook even voorstellen: Ik ben Niels Polfliet, 16jr oud en woonachtig in Sint-Gillis-waas (België!) . Ik ben niet nieuw in de vliegtuigmodelbouw (ik beoefen het reeds 4 jaar, en wel erg intensief :D ) In die vier jaartjes heb ik vlieg- en bouwervaring opgedaan met volgende modellen(in volgorde): Charter, Taxi-cup,Wayfahrer,Piper,Laser Arrow en electro: Tiny, Drenalyn, pitts, slowmo, Lili. Ik ben (was) reeds een druk bezoeker van dit forum (en vele andere) maar heb nog nooit een bericht op achtergelaten. Het werd dringend tijd, niet?

    Voila, nu mijn eigenlijke vraag voor jullie: voor mijn volgende model (een suckhoi su 31 van +- 500 gram geschat startgewicht) zoek ik nog naar geschikte motor + accu. De voorgestelde motorisatie is een Hacker BL 20 12-15l maar ik zoek het goedkoper te houden. Op een ander forum heb ik iets gelezen van de twinny 300 van Arjen Van Viegen die met twee speed 300-tjes op eenzelfde vertraging reeds op half gas kan hooveren 8O bij een startgewicht van 420 gram 8O . Ik dacht dus direct aan deze opstelling. Maar geeft een speed 400 niet ongeveer evenveel kracht tegen een lager gewicht? Welke accu moet ik voor deze opstellingen gebruiken?

    Alvast bedankt, Niels
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    500 gr is aardig zwaar. (pas op: in de meeste indoor bijeenkomsten mag het model niet zwaarder zijn dan 500 gr! Ook is toepassing van een sp400 meestal verboden (+120 W propvermogen en hogere snelheden))

    De sp300 twin van Arjen met 2x 10 T messing en 1 50 T conrad met 11.4.7 GWS op 7 cellen 500 AR is een goedkope optie.