Welke motor voor Stinger II ... .70 of .80 ?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Erpee, 26 dec 2016.

  1. Erpee

    Erpee

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Almelo
    Heb een leuk model gezien. De Stinger II

    Ik zou 'm met 4-takt willen vliegen. Nu wordt hier een .70 of .72 voor geadviseerd. Op zoek dus.
    Nu vond ik dit ....
    1. een. .70 viertakt
    2. een. .80 viertakt
    Qua grootte / gewicht lijkt daar weinig verschil tussen te zitten. zou ik dan niet beter voor een .80 kunnen gaan, zodat je wat meer power hebt?

    Of zit ik nu verkeerd te denken?
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2016
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Als je een .80 van Saito bedoeld dan zit je goed. Die is zelfs lichter. let even op die ASPs. Die zijn alleen te koop in het 'global warehouse'. Bij Hobbyin 20 % korting op Saito dit moment. Let op als je dit bij HK besteld ben je duurder dan bij bovengenoemde zeker als je pakketje eruit gevist wordt door de douane. Verder is de kwaliteit van die Saito ook beter en... als je hem nu besteld heb je hem zeker voor nieuwjaar in huis in plaats van half Februari.

    Even het sommetje, de ASP 80 kost 150 euro ongeveer zonder plug 25 euro verzending, wordt je zending door de douane onderschept dan = + 20% dus 35 euro plus 17,50 voor de afhandeling/inklaring dus totaal 237,50 euro.

    Vs

    Saito kost normaal 259 euro nu met korting 202 euro, geen verzendkosten, met OS-F plug(waarde 10 euro)
    en met een dag in huis. En je hebt een superrrrrr motor.

    Gun de Nederlandse hobbyshop eens het geld, kunnen we in de toekomst daar brandstof blijven kopen
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2016
    dries_neyrinck en jef vinden dit leuk.
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Kleine toevoeging : Het vermogen van de Saito is ook hoger t.o.v. de ASP.

    Succes bij het maken van de keuze,

    Grt,

    Arnoud.
     
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Zeker waar Arnoud. Afwerking is ook beter en met ASP moet je het een beetje treffen. Verder heb je service/onderdelen nodig dan is dat gewoon ook nog eens veel makkelijker te regelen.

    Ik heb ervaring met beide merken. ASP is niet slecht maar ervaar toch de Saito als de betere.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2016
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    En een hollandse shop kun je ff wat info bij verzamelen.. of bellen..
    Plusje voor de saito.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om je eerste vraag te beantwoorden: de 65, de 70 en de 80 zijn alledrie in de zelfde casing gebouwd, qua externe maten volledig identiek en in dat opzicht uitwisselbaar zonder dat je ook maar iets aan je toestel hoeft te modificeren.
    Echter: teveel vermogen is ook niet altijd een voordeel, en een lichtere motor die meer cylinderinhoud heeft, schudt en trilt ook harder, verbruikt meer brandstof (ook bij halfgas bijvoorbeeld), en is wat gevoeliger voor oververhitting, want het koeloppervlak is hetzelfde gebleven (zelfde cartergietstuk, weet je nog?). Toch hoeft dat allemaal geen probleem te geven, anders verkochten ze het ding niet (en ze zijn al 25 jaar op de markt...)


    Qua aanschaf:

    Je kunt een ASP ook bij JustEngines kopen... Iets duurder als bij HK, maar nog steeds goedkoper dan een Saito zonder korting:

    Je zult ongeveer 175 a 180 euro kwijt zijn, schat ik. Geen gedoe met de douane (nog niet, zolang de Brexit er nog niet door is).

    Andrew reageert vrij vlot op mails met vragen, en de antwoorden zijn ter zake en eerlijk. En alle onderdelen gegarandeerd op voorraad, dus binnen 2 dagen in huis...

    Het is en blijft geen Saito, dat ben ik met iedereen eens, maar nog steeds een absoluut goede motor, zeker voor zijn geld.
    De tijd "dat je een beetje geluk moest hebben" is ook voor ASP echt al wel verleden tijd hoor....

    Zou inderdaad mooier zijn als je een NL shop kunt ondersteunen, het is dan ook meer om alle mogelijkheden te noemen.
     
  7. Erpee

    Erpee

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Almelo
    "Om je eerste vraag te beantwoorden: de 65, de 70 en de 80 zijn alledrie in de zelfde casing gebouwd, qua externe maten volledig identiek en in dat opzicht uitwisselbaar zonder dat je ook maar iets aan je toestel hoeft te modificeren.
    Echter: teveel vermogen is ook niet altijd een voordeel, en een lichtere motor die meer cylinderinhoud heeft, schudt en trilt ook harder, verbruikt meer brandstof (ook bij halfgas bijvoorbeeld), en is wat gevoeliger voor oververhitting, want het koeloppervlak is hetzelfde gebleven (zelfde cartergietstuk, weet je nog?). "

    Dit beantwoord een beetje mijn vraag. Ik zocht wat extra motorvermogen om wat eenvoudige 3d figuren te kunnen doen. Niets spannends (ik begin nog maar net met 3d)
    Dus een .80 motor is wel een optie ...
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Alleen opletten dat het, vanwege het beperkte koeloppervlak, eigenlijk niet helemaal een .80 is..

    Ik heb een JEN 57 gehad, een (bijna) 10 cc in de case van een .46.
    Dit was de zuigerveerversie.
    Punt met die motor was een beetje, dat als je hem "propt" als een 10 cc, hij ruk loopt. Continu warmlopers en zo.
    Prop je hem als een wat vlottere .46 wordt het opeens een heel ander verhaal.

    Hij zit nu bij een club genoot op zijn .40 sportkist, en wordt stevig uitgemolken.
    Doet het best..
    op een 11x6.
    Waar mijn os46 ax ook mee draait.

    Alleen draait de jen hem met meer toeren.

    Hou je dat in de peiling, komt het helemaal goed.
    En de hoogte van je landingsgestel, grotere prop wil de grond wel eens gaan raken ;-)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar dit is een viertakt, Teunis! en die kun je slecht "vlotter proppen". Wel heel iets (de .80 staat opgegeven voor 500 toeren meer dan de .70) maar vanwege de kleppentrein, niet heel veel meer.

    Om je een idee te geven:
    Boring x slag heeft de volgende "evolutie" ondergaan:
    .65: 24,8 x 22 mm
    .70: 25,8 x 22 mm
    .80: 26,5 x 23,2 mm

    De .70 is dus gewoon een uitgeboorde .65 en vermoedelijk daarom een beetje onderhevig aan jouw verhaal, maar de .80 heeft ook een verlengde slag. Daardoor liggen boring/slagverhouding van de .65 en de .80 redelijk dicht bij elkaar, de .70 is duidelijk wat meer "overvierkant".

    Ik durf alleen niet te garanderen of deze motor zich qua gasrespons en koeling leent voor 3D werk.....
    Ik denk het wel, maar ik steek er mijn hand niet voor in het vuur. Sowiso denk ik dat het verstandig is de motor RUIM voldoende inlooptijd te geven, dat heeft meestal een goede invloed op zowel koeling als gasrespons (hoe beter ingelopen, hoe beter de carb valt in te stellen).

    Ik ben er wel tamelijk zeker van, dat de .70 je reeds moeiteloos unlimited vertical geeft, als het vlieggewicht uitkomt zoals Lanier dat aangeeft. Je kunt de gok nemen en die .80 er in plakken...

    Zelf zou ik er geen seconde over twijfelen en die 80 nemen. Maar ik weet wat ik moet doen als dingen niet zo uitkomen als verwacht qua koeling of gasrespons. Of dat het motorkoppel teveel blijkt voor bijvoorbeeld de roervlakken.
    Het feit dat ik Erpee niet goed in kan schatten op dat vlak, maakt dat ik niet mijn hand in het vuur steek voor deze keuze en liever een .70 aanraad. Je kunt later altijd nog de .70 verkopen en een .80 er voor in de plaats plakken. Je weet in elk geval dat dat zonder wijzigingen past....
     

Deel Deze Pagina