Welke motoren voor dc3?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door A380, 17 feb 2017.

  1. A380

    A380

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    41
    Ik heb van de winter gebruik gemaakt om een dc3 te bouwen. De houtbouw is gereed, het landingsgestel, de servo's en bedrading is ingebouwd (zie onderstaande fotos). Ik wil het toestel elektrisch maken. Het probleem is alleen dat ik afhankelijk ben van vrij kleine propellors (3 blads). Grotere props zijn geen optie, omdat die ventilatiegaten in de romp zullen slaan.

    Ik snap dat ik met de spoed van de prop en de kv van de motor moet spelen.. Ik heb geprobeerd met e calc de motor kv te berekenen, maar hier kom ik zelf niet uit...
    De keuze in 3 bladsprops is niet zo groot. De grootste diameter die ik kan gebruiken is 8 inch (ik heb 2x 8x6 graupner).

    De spanwijdte is 1,7m
    Vleugeloppervlak is +/- 32 dm2
    Vliegtuig ongeverfd weegt (Inclusief landingsgestel, servo's, bedrading) 1700 gram
    Ik schat 2x de motor + 2× de regelaar en accu op 1000 gram
    Dan nog wat verf 300 gram
    Dan kom ik in totaal uit op 3000 gram

    Uitgaande van 300 watt/kg = 900 watt lijkt mij 2 x 600 watt =1200 watt redelijk bemeten. Maar hoe ik dit overbreng op 2 kleine props weet ik niet.
    Of dit met 3s of 4s moet zijn heb ik geen idee.

    Ja voordat de vraag gesteld wordt, ik ben lid van een club. Een club met veel grijze brandstofknarren (ik ben overigens zelf ook grijs) en de rest van de club zijn foamvliegers en als ik het met hen over kv of watt heb kijken ze me vreemd aan. Op de club waagt niemand zich aan dit probleem.

    Hopelijk is hier wel iemand te vinden die met berekening of ervaring kan bepalen hoe ik de juiste motorkeuze kan maken...

    Ik kijk met interesse uit naar een goede discussie.
    Groeten Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik ga hier eens voor jou aan rekenen als ik vanavond laat aan mijn pc kom.
    Wel is 300 W/kg zeer ruim en voldoende voor heel stevig acrowerk, tot prophangen toe...
    En 3 kg ingeschat lijkt me beetje laag voor een schaalmodel van 1,7m
    Ik kom erop terug!
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    op 3S zit je met een 1400 kv, 8x6 drieblad, op 1 kilo trekkracht, spoedsnelheid 90 km/uur
    hij meld dan iets van 21 ampere op volgas.
    per motor, natuurlijk..

    met een 1800 kv krijg je 1,4 kilo stuwkracht, met 36.5 ampere.

    op 4S met 1000 kV 8x6 drieblad, 1,5kilo trekkracht per motor.
    +/- 23 ampere per motor

    in mijn optiek moet je dan niet twijfelen, gewoon richting 4S gaan. tenzij je die speciaal moet kopen voor 1 toestel..
    in deze maten kan het misschien zelfs lonend zijn om wat meer cellen toe te voegen.
    blijven de amperes wat meer in toom, minder warmte.

    Je moet bij de props ook even kijken naar de toegestane toerentallen.
    voor e props liggen die soms een heel stuk lager dan je zou verwachten.

    daarnaast, veel "schuimvliegers" gaan voor minimaal het vliegtuiggewicht aan stuwkracht..
    dat is voor een schaalmodel heftig overpowered.
    dus te zware motoren, regelaars etc.
    Beetje vermogen is altijd prettig natuurlijk.. maar je moet wel kijken naar het gebruik van een toestel ;-)
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik ben er weer :)
    De uitdaging bij dit toestel is idd de kleine propellor mogelijkheid. 8" is idd het maximum, maar is wel ongeveer op schaal :)

    Je hebt dus een vrij hoog toerental nodig om voldoende kracht te ontwikkelen. Met die kleine props is dat allemaal niet zo efficiënt, maar er is gewoon geen keus.
    Toeren dus!

    Je kunt twee wegen bewandelen:
    Ofwel een motor op 3S met een hoge kv waarde
    Ofwel op 4S werken.

    Eigenlijk is 3S zeker genoeg om dit toestel te laten vliegen hoor...
    Normaal kom je met 200W/kg ook toe voor schaalvliegen, maar ik ga dit wat optrekken (kleine props zijn niet zo efficient....)
    Ik ben voor de berekeningen er even vanuit gegaan dat je 2 keer een 3S 4000 mAh lipo zou gebruiken. Levert je 8 tot 9 minuten mixed vliegtijd op wat goed is.
    Een goeie zou kunnen de Axi 2814/10 zijn. kv=1640, daarmee bekom ik bijna (via eCalc) 1860 gram trekkracht, en flink wat snelheid. Die pitch ga je wel kunnen gebruiken.

    upload_2017-2-18_0-15-27.png

    De HC3510 van Himax (Multiplex) met een kv=1540 zou ook netjes zijn.
    Ook de D-Power AL 35-15 lijkt een goeie setup te zijn. Theoretisch net ietsje over de maximum stroom, maar eCalc zit er naar mijn ervaring altijd wel een beetje over.

    upload_2017-2-18_0-23-56.png



    Dan 4S, hier gaan we wat motoren selecteren met iets lagere kv waardes (rond de 1200) (gerekend met 2 x een 4S 3000 mAh lipo)

    Bvb de sk3 3536 1200, dit is al een iets zwaardere motor (111 gram)

    upload_2017-2-18_0-31-11.png

    De Dymond GTX-3534 doet het ook verre van onaardig!


    Ben je hier al iets wijzer mee?

    Er zijn dus zeker mogelijkheden voor je toestel, qua toerental moet je er niet mee inzitten voor je props.
     
  5. A380

    A380

    Lid geworden:
    1 jan 2008
    Berichten:
    41
    Student,Dries,

    Geweldig!! Ik denk dat ik voor de sk3 3536 /1200 ga icm esc 40 A en 5A bec.
    De accu's worden 3000 4s 20C.is dat genoeg?
    In de tabel staat 2oC con en30C Max

    De propellors 8x6 zijn voor brandstof motoren maakt dat nog verschil.

    Dries lk zie dat je er nachtwerk van gemaakt hebt!

    Nogmaals bedankt groeten,

    Hans
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2017
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik zou 50A esc's nemen, altijd wat marge op elektrische componenten nemen.
    Lipo is prima. 1 lipo per esc. Als de batterij ver van de esc komt (lange kabels) opletten hiermee.
    Als je de bec van de esc gaat gebruiken, slechts van 1 esc, de andere afkoppelen. Persoonlijk zou ik voor een dergelijk toestel een aparte bec gebruiken
     

Deel Deze Pagina