welke voeding ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Rhelie, 13 mei 2017.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Beste elektronica experts,

    Ik heb hier een Turnigy 140 watt lader en een 6s 3300 lipo accu die ik even wilde laden op 5 Amp.
    Halverwege het laadproces gaf mijn voeding, (Graupner 20 Amp) een knal en stonk daarvoor ook al behoorlijk.
    Nu is mijn vraag, was de voeding te zwak ? Ik wil een nieuwe voeding kopen maar hoeveel ampere heb ik dan nodig ?
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Bij het laden van 6S zal de maximale spanning 25.2 volt zijn, bij een stroom van 5 A is dat dan 126 Watt. De lader zou dat in principe zonder problemen moeten kunnen leveren.
    Met een rendement van 80% zal de voeding dus 126/0.8 = 158 Watt moeten leveren.
    Ik ga ervan uit dat de spanning van de voeding minimaal 12 Volt is. Dan is de stroom die de voeding moet leveren dus maximaal 158/12 = ~ 13 Ampère. Als je een 20 Ampère voeding hebt zou die het ook makkelijk moeten kunnnen.

    Conclusie:
    De voeding is defect geraakt door een fout in de voeding en niet door meer belasting dan hij aan zou moeten kunnen.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Dank je Rick, het was de eerste keer dat ik een 6s lipo er aan had en was bang dat ik de voeding had overbelast. Ik ga een nieuwe 20 Amp voeding bestellen !
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is de uitgangsspanning van de Graupner 20ampère voeding?
    Wat is de maximale ingangsspanning van je Turnigy lader?
     

Deel Deze Pagina