Welke zelfbouwkit laagdekker?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door WillydeWoofer, 2 feb 2018.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.169
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb een bericht bestuurd met daarin een bod van € 85,00 incl. verzendkosten. Het wachten is op een boos antwoord.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.169
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als ik het goed begrijp kost een nieuwe Saito of O.S. 15cc, ongeveer € 300,00 nieuw?
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.327
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Saito weet ik niet, OS zit inderdaad ergens in die buurt.
    ASP kost een haartje meer dan de helft.
     
  4. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.402
    Locatie:
    Rosmalen
  5. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.868
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Spijt me, maar dat is een onrealistisch bod. De motor oogt niet versjompt. Dus gooi je bijkans de deur dicht? Eerst goed kletsen, dan op het laatst over de prijs. Bellen en auwehoeren!
    Die man is ook niet gek? Maar wellicht wordt hij wakker geschud :), komt hij wel los. :yes:
    Maar de motor oogt wel netjes. De propmeenemer is nimmer getrokken geweest en is nog mooi anode gepassiveerd.

    Goed om even te kijken wat een tweede hands Saito's op eBay USA doen, of op RC-Network, in de archieven. De handel is referentie, net als met oude auto's of klassiekers...
    (85,- euro is van een vriend of vliegcollega die je zoiets gunt. Is uitzondering, niet de regel.)

    €125,- Saito FA-100 met nieuwe lagers en van binnen opgepoetst... primen, tik en lopen als een zonnetje... Mooi machientje! Pareltje op je kist.
    Zaak direct blauw... was dus buiten verder oefenen :)


    DSC_1099.JPG
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2018
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.169
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zie nu ook dat ASP slechts ongeveer de helft kost van een Saito.
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.327
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En geloof me, ze lopen net zo goed.... Mischien een haartje minder power per cc, maar een kniesoor die daar op let....
    Ik gebruik (op een paar uitzonderingen na) alleen nog maar ASP, en heb er geen klagen over.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.268
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Even goeie vrienden, maar ik blijf toch de Saito de betere vinden. De afwerking is mooier. ASP is zeker niet slecht maar de Saito vind ik kwalitatief toch net iets mooier en is ook een stuk lichter van gewicht. ik heb er daarom ook een aardig voorr aad je van.En inderdaad ze gaan lang mee dus daarom is het wel een goede investering.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.327
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik heb nooit gezegd dat ze beter zijn dan Saito (of OS).... :D
    Maar uiterlijk van een motor interesseert me weinig als dat 130 Euro moet kosten, en aan het loopgedrag zie ik het er niet aan af.

    Voor wat betreft de levensduur kan ik alleen maar zeggen: zolang vrijwel niemand de draai-uren bijhoud, valt daar geen zinnig woord van te zeggen. Een motor van 30 jaar oud kan gerust minder dan 100 draaiuren hebben, en terwijl wéét dat mijn eerste ASP viertakt sinds September 2016 nu ongeveer 56 draaiuren heeft (helaas gaat die er in de toekomst slechts 6~8 uur per jaar bij krijgen). De overige ASP-tjes gaan er al gauw per jaar 25~30 uur bij krijgen, schat ik zo (hangt van het weer af uiteraard...)..
     
  10. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.868
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Beetje een keuze... maar in de ASP durf je dan ook wel wat gaatjes te boren voor verbeterde smering.
    Heb ook het idee dat ze (ASP) op echte motorolie en benzine + vonkendoos een veel regelmatiger leven hebben.
    Of ik dat in een Saito zou doen... extra loodgieterswerk? ;) Vraagt wel om durf :D
    Wat slijt bij Saito, na een lang leven van voortproppen, is de zuigerveer en de cilinderbus. Ovaliteit. Kan zijn dat een nieuw veertje dat nog een beetje oplost... weet ik niet... Alles verslijkt wel een keer op de duur.

    Bij de sjomp-XXL FA-65 constateerde ik stuikingen op de klepveer vergrendeling in steel. De inzoming in de steel iets opgestuikt, zodat de klep lockte in de geleider. Dat braampje moest er bij beiden af worden gedremeld om zonder schade uitgenomen te kunnen worden.
    Klep is ook geen hard staal. Moet zich iets kunnen richten. Spijkerijzer zal het niet wezen natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2018
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.327
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar dat is meer luiheid van mijn kant (geen zin om handmatig te smeren) en om eerlijk te zijn durf ik dat met een Saito ook wel :D
    Het zijn tenslotte slechts gaatjes in het kleppendeksel, en dat zit er toch al een beetje voor de sier op.
    Of dat geboor en geloodgieter allemaal werkelijk nodig is, is helemaal punt twee. Dat weet ik domweg niet, de eerste ombouw heeft minstens 20 uur gelopen zonder die boel, en dat leverde op zich geen echte problemen op. Alleen maar een droge kleppenkast (en daar hou ik niet van).

    De "echte" olie is wel een puntje, maar dat geldt even zo goed voor OS of Saito natuurlijk: een gloeiplug Saito wil minstens 15, liever 20% olie hebben, de FG serie van Saito heeft aan 5% olie genoeg.... OS idem dito.

    Benzine is sowiso (niet vanwege "omdat ik het gebruik" maar vanuit chemisch oogpunt) de betere brandstof: Geen corrosieve verbrandingsresten.

    Maar dat is een heel andere discussie, en die kant will ik Willie niet op duwen, leren omgaan met brandstofmotoren is is makkelijker zonder de complicaties van benzine.

    Laat hem eerst maar eens nadenken en een keuze maken.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    926
    Nee, want dan hebben we hier niets meer te lezen en overleggen. :weetnie:

    Maar we komen wel ergens.
    Niet al te gek lang geleden waren we nog bij een 50cc benzine als ik me niet vergis? :D
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.169
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wel,wel, jullie enthousiasme voor brandstof werkt zeker aanstekelijk. Ik begrijp dat een dergelijke motor in een vliegtuig "echter" overkomt.

    Nu even terug naar wat feiten;
    * Ik ben nog geen volleerd piloot. Het plan is, om veel te gaan vliegen met de laagdekkers die ik nu heb.
    * Verder ga ik leren bouwen (de Venture) en repareren (alles wat ik kapot vlieg)
    Om dan ook nog meteen met brandstof aan de gang te gaan, wordt wat veel voor deze 62-jarige (het gaat allemaal wat minder vlot dan 50 jaar geleden).

    Maar, bij onze vereniging vliegen nogal wat extreem grote toestellen rond. Het zou zomaar kunnen, dat er nog iemand een 15cc'tje over heeft!? Ik zal de komende tijd eens navragen.
    Iedereen heel erg veel dank en nieuwe tips zijn altijd welkom.
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.169
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben ook bang Paul, dat alle vaste volgers zich gaan vervelen. Misschien moet ik eens een topic openen over turbinejets? :D
    Of een topic: het derde jaar?
    Nee, dat allemaal toch maar niet ;). Zodra het beter weer wordt wil ik meer gaan vliegen dan hier schrijven. Dat was ooit nog eens een tip van onze Gerben.
    Maar schrijven is ook een beetje een hobby van me. Ach we zien wel, niets moet en alles mag.
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.327
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D Als je VEEL wilt vliegen, dan raad ik je toch zo'n Saito FG aan.... beetje prijzig, maar een vliegtuig, een zender, en een flesje peut van hooguit 1 liter zijn alles wat je nodig hebt om niet meer van het veld weg te slaan te zijn....
    Geen laders op het veld, geen koffers vol LiPo's, geen koortsachtig laden de avond van te voren.....
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.169
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, ja,........ ik vraag me wel eens af, of jullie met z'n allen niet af en toe een beetje gek van mij worden?
    Maar andersom is ook wel eens het geval :D:D.
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    19.327
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Gek zijn we al, daar hebben we jou niet voor nodig :p
     
    H.B.Busking en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.215
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    "I'm not crazy, my mother had me tested."
     
    H.B.Busking en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    1.169
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een clublid heeft een O.S. Max 15cc 4-takt over, maar hij wil hem niet verkopen. Grrrrrr.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.215
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    "Make him an offer he can't refuse."
     

Deel Deze Pagina