Westland Lynx MLD

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 22 aug 2017.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ga je nu met een starre as of riem werken?
     
  2. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Starre as :koud:
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Inmiddels de Beastx ingesteld, dat is met een 4blad kop net wat ingewikkelder dan een 2 blad. Tenminste niet zozeer de fbl controller maar de afstelling van de kop zelf.

    20180425_221416.jpg 20180425_221445.jpg
     
    jjdehaan en renetl50 vinden dit leuk.
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    er staat een mooi draadje hier op het forum over het afstellen van meerblads koppen
    tis een hele lap tekst MAAR zo leerzaam

    S6
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Deze had ik inderdaad gevonden en doorgelezen. tnx!
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Inmiddels heb ik de servo gemonteerd voor de staartrotor. Voorlopig gebruik ik de meegeleverde optie van een fexibele staaldraad voor de aansturing. heb het buisje gemonteerd.

    om eea te fixeren heb ik een afsluitkap geprint deze past precies in de opening in de staart met doorgangen voor dd flexdri e en servostang.

    Straks alles aansluiten en dan een keer testen of alles werkt. Ik weet alleen nog niet welk vet ik het beste kan gebruiken voor het smeren van de flexibele as. 20180502_223447.jpg 20180502_223436.jpg 20180504_080519.jpg 20180504_080624.jpg
     
  7. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.052
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Je bent goed op dreef om een mooie lynx te maken, enkel de flexibele aandrijving ben ik persoonlijk niet zo'n liefhebber van... dat komt er bij mij nooit of te nimmer in... 'k wil je niet afschrikken, maar die dingen gaan jammerlijk genoeg vaak stuk... Ik hoop van harte dat het nooit fout zal gaan, maar oefen in ieder geval je autorotaties alvast maar, da's de enige kans dat je hebt moest het toch ooit mis lopen....

    groeten,

    Didier
     
    guyken vindt dit leuk.
  8. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Ooit heb ik de Schluter/Robbe Ecuriel gehad met een flex aandrijving , was niet stil te krijgen op de staart
    je kon destijds de staartrotor enkele slagen "opwinden" zo flex as de aandrijving destijds , hoop dat , dat met deze niet kan.
    Anders toch wat anders zoeken / maken .
    Denk ook is aan de aandrijflijn van bv een 500 t-rex , voor schaal vliegen heb je niet een "overgedimensioneerde" aandrijving nodig

    Arno
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een 2 mm staaldraad aandrijving had al te veel torsie-vering om hem rustig te krijgen met een snelle servo en HH gyro.
    Gek genoeg ging het met een oude tolgyro en een "langzame" servo gewoon prima....
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Het klopt dat er voor en nadelen aanzitten. toch is ook deze oplossing veel gebruikt en er zijn ook vliegers die er geen enkel probleem mee hebben gehad.

    Ik heb de 40 gr overbrenging van vario al in huis en koppingen voor het trex machaniek naar 6mm as en kan op wat delen na zo over op een vaste as. Toch heeft ook de Vario overbrenging maar asjes van 2mm. nu is de lengte vrij kort dus zal dat ws niet echt torsiegevoelig zijn

    We gaan het zien. ik heb de koppelingen gelijmd met vaste loctite dus dat zou naast de gebruikte inbusjes (ook met loctite) vast moeten zitten.

    Heb vanmiddag de eerste draaiminuten gemaakt. Zonder rotorbladen etc en de tailrotor nog niet helemaal vast zoals dat straks zit maar gewoon even testen of alles werkt(-:

    Heb ook een filmpje maar weet nog even niet hoe ik dat moet uploaden.
    20180506_170845.jpg
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je gaat wel vlot! :D
     
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Filmpje uploaden naar youtube en van daaruit delen . Zo doe ik dat .
     
  13. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    tnx, ja ik hoor er wel meer commentaar op(-; toch heb ik hem ingebouwd..waarom? omdat het kon..en ik de delen voor hrt alternatief nog steeds niet compleet heb. misschien blijft het zo maar zal het kritisch volgen.

    Hoop dat hij deze zomer vliegt, daarna volgt het meer op schaal afwerken.
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2018
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt best netjes te lopen.... Afwachten hoe het gaat draaien als er belasting op komt, maar dit ziet er goed uit!

    Mooi project!
     
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Tnx, ja is nog onbelast en heb ook nog geen lineaire throttle curve ingesteld etc. heb inmiddels de tail vast en de staartbladen er op. moet nog wat spelen met de balans want het zwaartepunt ligt nog te ver naar achter.

    De hoofdrotorbladen hebben echter een gat van 5..de houders 4. twijfel of ik die uitboor of de bladen aanpas met een busje
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Busje... Messing danwel aluminium (maar messing verdient de voorkeur IMHO) busje goed met UHU Plus of een dergelijke ECHT sterke lijm in het gat verlijmen, en er dan wel op letten dat je borstbouten gebruikt, met een klein likje vet op het gladde deel van de bout.

    Boren in het blad, dan weet je nooit wat voor barstjes je veroorzaakt, en sowiso kun je niet zien of daar een speciale laag weefsel in ligt die je dan verzwakt. Dat is een risico wat, hoe astronomisch klein dan ook, ik persoonlijk nooit zou nemen, gewoon omdat het niet logisch is om te doen.
     
  18. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    De gaten in de bladen zijn juist groot genoeg. Wat ik bedoel is de gaten in de bladhouder 1mm uitboren. Dat zou toch moeten kunnen?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zou moeten kunnen, maar ik zou liever de bladen van een busje voorzien, dan met snijdend gereedschap in een bladhouder werken. Die 4 mm bout, die houd het echt wel, dat is in elk geval iets wat uit den treure bewezen is.
     
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Zal eens kijken of ik messing buis vinden kan 5x0,5
     

Deel Deze Pagina