PH_AJH
Forum veteraan
Ik heb al een hele poos een gebruikt aangeschafte DLE30 in mijn Ibis. Die begon vorige week te tikken en na demontage bleken de naaldjes los in het naaldlager te liggen. Geen schade aan pistonpen of drijfstang, en ook de cilinder en zuiger zien er nog prima uit.
Toch besloten om naast het naaldlager ook de zuiger en veer te vervangen, zodat het er allemaal weer even tegen kan. Onderdelen besteld bij bigplanes.nl en vlot geleverd.
En toen wat raars....
De zuiger die ik ontvangen heb ziet er anders uit dan wat origineel in mijn motor zit. Dat is niet zo erg maar de afstand van de pistonpen tot de top van de zuiger blijkt groter dus hij is niet bruikbaar, hij komt tegen de kop aan.
De zuiger die in mijn motor zat is dezelfde als die op het plaatje op de website van bigplanes, en staat ook in de manual zo afgebeeld. Dus zonder de twee gaatjes boven de pistonpen. Als je Googled op afbeeldingen "piston DLE30" krijg je ook diverse afbeeldingen van zuigers zoals die van mij, niet die met de gaatjes er in. Deze dus:
http://www.hobbyhangar.co.nz/30cc-engines/piston-dle30-petrol-engine-part-no42728-p-6742.html
Terwijl bij de spare parts op de DLE site de andere staat afgebeeld, maar in de exploded view staat weer "mijn" zuigertje.
http://www.dlenginesaustralia.com/dlshop/engine-parts/dle-30-parts/dle-30-piston-assembly-p679.html
De zuigerveer en het naaldlagertje passen overigens prima bij de oude zuiger dus die zitten er in, heb er dit weekend al weer een hele poos mee gevlogen en loopt uitstekend. Eigenlijk was alleen het naaldlager defect, de rest is prima. Een ramp is het niet maar het is erg vreemd. Op RCGroups heb ik iemand gevonden die hetzelfde probleem had, verder lees ik er ook nergens over. Ik heb DLE een mailtje gestuurd met de vraag of er misschien twee versies zijn.
Nu mijn vraag: wie heeft zijn DLE30 wel eens open gehad en welke zuiger zat er bij jullie in?
Toch besloten om naast het naaldlager ook de zuiger en veer te vervangen, zodat het er allemaal weer even tegen kan. Onderdelen besteld bij bigplanes.nl en vlot geleverd.
En toen wat raars....

De zuiger die ik ontvangen heb ziet er anders uit dan wat origineel in mijn motor zit. Dat is niet zo erg maar de afstand van de pistonpen tot de top van de zuiger blijkt groter dus hij is niet bruikbaar, hij komt tegen de kop aan.
De zuiger die in mijn motor zat is dezelfde als die op het plaatje op de website van bigplanes, en staat ook in de manual zo afgebeeld. Dus zonder de twee gaatjes boven de pistonpen. Als je Googled op afbeeldingen "piston DLE30" krijg je ook diverse afbeeldingen van zuigers zoals die van mij, niet die met de gaatjes er in. Deze dus:
http://www.hobbyhangar.co.nz/30cc-engines/piston-dle30-petrol-engine-part-no42728-p-6742.html

Terwijl bij de spare parts op de DLE site de andere staat afgebeeld, maar in de exploded view staat weer "mijn" zuigertje.
http://www.dlenginesaustralia.com/dlshop/engine-parts/dle-30-parts/dle-30-piston-assembly-p679.html
De zuigerveer en het naaldlagertje passen overigens prima bij de oude zuiger dus die zitten er in, heb er dit weekend al weer een hele poos mee gevlogen en loopt uitstekend. Eigenlijk was alleen het naaldlager defect, de rest is prima. Een ramp is het niet maar het is erg vreemd. Op RCGroups heb ik iemand gevonden die hetzelfde probleem had, verder lees ik er ook nergens over. Ik heb DLE een mailtje gestuurd met de vraag of er misschien twee versies zijn.
Nu mijn vraag: wie heeft zijn DLE30 wel eens open gehad en welke zuiger zat er bij jullie in?
Laatst bewerkt: