Wl toys borken blade.

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door watdanook, 22 sep 2015.

  1. watdanook

    watdanook

    Lid geworden:
    4 sep 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    ver weg
    Een beetje een nutteloos topic, maar ben nieuwschierig.
    Wie heeft er hier een heli van wl toys?
    Staat er op jou bladen ook Do not fly with BORKEN or damaged blades.
    Alle afbeeldingen die ik kan vinden zeggen ook borken blades.
    Ben benieuwd, is dat bij iedereen? En alle heli's? En is het ondertussen veranderd?
    Het staat natuurlijk heel erg stom, terwijl ze wel weten waar ze mee bezig zijn.
     
  2. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ja een nutteloos topic kun je 't inderdaad wel noemen ...
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    weten waar ze mee bezig zijn... daar kunnen we nog een leuk praatje over houden ;-)

    WL toys is exact wat de naam zegt: speelgoed.
    aan die kant van de hobby moet je ze scharen iig.. Er zit nl wel serieus verschil tussen de intertoys of zwarte markt toestelletjes en degene uit de modelshop.
    al verkopen sommige modelshops ook intertoys spul, maar je snapt het punt
    Nu is alles in de modelbouw speelgoed, grootste verschil zit in de waarschijnlijkheid en mogelijke ernst van verwondingen..
    Er zijn genoeg mensen die er mee vliegen en hun dingetje er mee kunnen doen.
    Daarom, als dat is wat je wilt, gewoon je gang gaan.

    In vergelijking met andere merken wordt je er dan weer niet zo vrolijk van.
    het zijn en blijven chinezen, die hierin hun bouwkunde kwijt kunnen.
    Dan maak je wel eens een spelfoutje.
    en blijkbaar vinden ze dat niet interessant. Om die spelfout aan te passen, moeten ze de mallen aanpassen, en dat kost geld.
    of ze hebben domweg een partij opgekocht die door een ander merk vanwege de spelfout is afgekeurt.

    Best kans dat wanneer de mal versleten is, het wordt aangepast. maar dat duurt een stevige tijd..

    Verder staat het bij andere merken normaal niet op de bladen.
    bij een heli is het not done om met kapotte of beschadigde bladen te vliegen.
    allereerst veiligheidstechnisch.
    door beschadigingen zijn ze scherper, raak je iets of iemand is de verwonding erger.
    ze kunnen uit elkaar spetteren. brokken gaan best ver, en kunnen ook schade aanrichten.
    Bij de grotere heli's zit er zelfs lood in de bladen, wat bij een beschadiging naar buiten kan. en dat is net een kogel...

    tweede is technisch.
    schade = onbalans in de bladen, wat voor trilling in het frame zorgt.
    daardoor heb je kans dat lagers, printplaten, frame etc (eerder) kapot gaan.
    Gewoon niet goed dus..
     
  4. watdanook

    watdanook

    Lid geworden:
    4 sep 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    ver weg
    Hahah. Ja, en jou reactie is nuttig.
     
  5. watdanook

    watdanook

    Lid geworden:
    4 sep 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    ver weg
    Ik bedoelde meer in de zin, alles wat ik van ze gezien heb, vaart, vliegt of rijd goed. Ook zijn onderdelen erg goed te krijgen. Dat is toch niet zo bij de echte speelgoed merken.
    Ik weet dat het een beetje tussen speelgoed en echte modelbouw in zit, maar een micro 3d brushless helicopter zou ik niet echt speelgoed noemen, en zou ik nooit aan mijn kleine kinderen geven. En waarom is een plastic blade micro helicopter geen speelgoed, en een kloon van wltoys ineens wel speelgoed? Leg mij dat eens uit ;)

    Als je dat kan, vind ik het toch niet echt speelgoed meer. Ja, speelgoed voor grote mensen ;)
    En ja, het is allemaal erg goedkoop. Dat ze het daarom niet snel zullen aanpassen snap ik ook.
    Het staat gewoon ontzettend dom. En terwijl het goedkoop is, zitten de meeste wltoys spullen toch wel (redelijk) goed in elkaar.
     
  6. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Zou "borken" misschien een foute spelling zijn van "broken"?

    Grtz,
    Jan
     
  7. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Ik zal volgende keer ook even een topic openen als er een tekst verkeerd geschreven staat op een pak melk.
     
    servor1986 vindt dit leuk.
  8. watdanook

    watdanook

    Lid geworden:
    4 sep 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    ver weg
    sjongejonge wat een stelletje zuurpruimen. Vond het gewoon grappig, en was nieuwsgierig of dit bij iedereen ook zo is.
    En kan iemand mij uitleggen waarom een blade micro helicopter geen speelgoed is, en een wl toys kloon/vergelijkbaar model wel speelgoed is?
    Als je dat doet op het melkforum is dat toch prima?
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    grens tussen kwaliteit is een vaag iets... raar genoeg ook per persoon verschillend.
    een nieuwe apparaat vliegt altijd wel.
    en vaak ook nog redelijk goed.
    tot je vaker vliegt. dan gaan dingen slijten, komt er ruimte op, gaat het rotter vliegen.
    hoe lang zo'n printplaat en servo's het volhouden is ook zoiets.

    dat is tot nu toe altijd exact het verschil tussen de betere merken, en de geweldige goedkope merken..
    vaak legt de goedkope het qua slijtage en gevoeligheid af tegen de duurdere broertjes.
    ik heb "geweldige" heli's i handen gehad.. iedereen was een oplichter, die heli kon alles!
    alleen jammer dat als een servo per ongeluk met de hand werd versteld (zoals moet om de heli op te bergen) braken de tandwielen.
    en in 5 vluchten kon je de aandrijving ook gaan vervangen.
    1 crash en de electronica fikte uit.

    heb er eentje in handen gehad.. zelfde verhaal. eerste vlucht, electronica fikte uit in de lucht. grote crash en total loss.

    soms gaat het goed bij iemand.
    vind je het niet erg om af en toe dingen eerder te moeten vervangen, de kans te lopen op een total loss door een printplaatje wat stopt, mag allemaal!
    heb er lol mee, daar is het voor.

    heeft alleen zijn beperkingen.
    niet erg. als je maar lol hebt.
    dat is de hobby.

    maar deze discussie is al zo vaak gevoerd.
    goedkoop is geweldig! iedere keer een ander merk.
    toch blijft men terug grijpen naar het "superdure" spul als men verder gaat..
    geeft ook iets aan, denk ik.

    de meeste merken kun je trouwens zeer goed spullen voor bestellen.
    is ook in no time in huis, tenzij je een exoot in huis neemt.
    maar dat weet je als je hem in huis neemt..

    maar. zoals gezegd, vaak gevoerde discussie, uitkomst is vaak hetzelfde.
    iedereen heeft respect voor elkaars materiaal. als je maar lol hebt met de hobby ;-)
     
    watdanook vindt dit leuk.
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ten 1ste: idd zinloze toppic maar hij is zo zinloos dat het dan weer grappig is.

    Ten 2de: uiteraard is dit gewoon een stomme spellings/vertalingsfout.

    Ten 3de: sven heeft ook gelijk, zo kan je over alle (stomme) dingen een draadje maken.

    Ten 4de: wat is speelgoed? Dit is een persoonlijke mening en door dat feit zijnde een,geloof me,eindeloze discusie. Voor de ene is iets speelgoed omdat het van schuim is,voor de andere omdat het klein is (en ik zou de mensen die geen binding hebben met deze hobby en die bvb een 700 size klein en speelgoed vinden geen fles melk willen geven want dit zijn er dan HEEL veel) voor weer een ander omdat het goedkoop (lijkt) en zo kan je eindeloos door gaan.

    Dus tenzij je in de efteling woont en in sprookjes geloofd zal je gewoon moeten aanvaarden dat voor heel veel mensen, met wat je ook vliegt het voor de buitenwereld gewoon speelgoed is voor volwassenen.
    (En ja, ik weet dat een 700 je hoofd er af kan kappen,daarom net is het aan ons en moeten wij met ons "groter speelgoed" onze verantwoordelijkheid nemen.)

    Mvg
     
  11. watdanook

    watdanook

    Lid geworden:
    4 sep 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    ver weg
    Ten 1e, dat is ook de bedoeling ;) iedereen neemt dit veel te serieus. Het gaat om borken blades. Come on.
    Ten 2e, ja natuurlijk weet ik dat. Voor de 85ste keer, neem het niet zo serieus, vond het gewoon grappig. En daarbij was ik nieuwsgierig of dit op alle blades staat.
    Ten 3e, en wat is daar precies het probleem mee? Je kan fabrikanten best wijzen op hun (domme) fouten. Wat is daar fout aan? Als je een melkboer wil aanspreken op een spellingsfout op een pak melk, is daar ook niets mis mee. Of kan dat niet in jullie wereld?
    Wat is speelgoed? in mijn ogen, underpowered bullshit, die nauwelijks de lucht in gaat, nauwelijks vaart, of nauwelijks vooruitkomt op de weg. En waar geen vervangingsonderdelen voor te vinden zijn. Dat vind ik speelgoed.
    Dat is bij wl toys toch wel net anders. Daarom zei ik ook, bepaalde dingen van wl, wil ik niet aan mijn kinderen geven. Als ze niet voorzichtig zijn, zijn ze een vinger kwijt. En op dat punt, vind ik het geen speelgoed meer.
    En natuurlijk is het speelgoed voor volwassenen, dat is het verschil ook, speelgoed voor volwassenen, of voor kinderen. Het speelgoed voor kinderen is niet gevaarlijk. Het meeste speelgoed voor volwassenen, is wel gevaarlijk. Helemaal voor kinderen. Daar maak ik dan het verschil. Ook is het volwassenen speelgoed vaak veel beter controleerbaar. Dat moet ook wel, want het is een stuk gevaarlijker.
    Daar maak ik het verschil. Kinderspeelgoed = niet gevaarlijk, niet snel, gaat niet makkelijk kapot, en over het algemeen geen vervangings onderdelen.
    Speelgoed voor volwassenen, Soms (vaak) gevaarlijk, wel snel, gaat (vaak) wel makkelijk kapot, en de controle is een stuk beter.
    Ik vind een brushless 3d helicopter speelgoed noemen, veel te ver gaan.
    Er zijn ontzettend veel vervangingsonderdelen, en upgrades. Dat vind ik geen stuk speelgoed meer.
    Er zijn spullen van wltoys die heel erg speelgoed zijn, en er zijn spullen van wl toys die juist heel erg hobby grade zijn. Hebben jullie wel eens de lineup aan wltoys spullen gezien?
    Boten die +50kmh gaan, auto's die ver boven de 60Kmh gaan, helicopters die ook ver boven de 50kmh gaan, dat vind ik geen speelgoed meer.
    En zoals ik al zei, een (brushless) blade 3d helicopter word geen speelgoed genoemd, maar als wltoys een helicopter maakt die precies hetzelfde doet, is het ineens wel speelgoed. Heb nog steeds geen goede uitleg gezien. Op de wltoys zijn ontzettend veel upgrades, en vervangings onderdelen te vinden. (bijna) net zo veel als op de blade micro helicopters.
    Ja, alles is klein, en de servo's zijn kwetsbaar. Alles zit op 1 printplaat.
    Heb je wel eens een blade micro gezien? Die servo's zijn ook kwetsbaar, en bij de blade micro's, zit ook alles op 1 printplaat.
    Dan word het china argument er bijgehaald, Denk je nou serieus dat die blade micro's niet in china worden gemaakt?
    En alle goedkope (micro) helicopters for that matter. Denk je nou echt dat al dat spul niet uit china komt?
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  12. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik ben het helemaal eens met het verhaal van @Student.

    Er is absoluut niks mis met het "goedkopere speelgoed"
    Ik ben zelf ook zo begonnen.
    Het was weliswaar een CP beginners heli waar ik toch wel de stick movements mee heb geleerd.
    Oké als je naar de servo keek brak de vertanding er al in af, maar goed de Spare Parts kosten daar in tegen ook geen drol.
    En een upgrade (setje metal gear servo's) is ook te koop.
    Door dat alles relatief "goedkoop" was aan die heli denk ik dat ik wel meer durfde en grote stappen in het leerproces heb gemaakt, als ik met een "dure" heli was begonnen zou ik veel banger zijn om te crashen en daardoor meer inhouden en dus juist fouten maken.

    Maar toen ik mijn eerste serieuze/duurdere heli had aangeschaft had ik direct geen oog meer voor mijn "speelgoed" heli.

    Gr jeroen
     
  13. watdanook

    watdanook

    Lid geworden:
    4 sep 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    ver weg
    Dat is ook een beetje wat ik zeggen wil. Dat het een stuk goedkoper, of kleiner is, wil niet gelijk zeggen dat het waardeloos is.
    Oke, je moet misschien wat vaker iets vervangen, maar het kost geen drol, dus dat maakt ook niet uit.
    Wil niet zeggen dat het slecht vliegt, of dat het waardeloze troep is.
    Een grote helicopter, zal altijd beter vliegen als een micro. Een grote heli heeft grotere bladen, en is daardoor een stuk stabieler.
    Maar daardoor ook een stuk duurder. Maar zoek even op, de micro's van een grote naam, vliegen niet tot nauwelijks beter als een wltoys. Waarom is die wltoys dan ineens speelgoed? Omdat er toys in de naam staat?
    Ik snap dat als je overstapt op hobby grade, je geen oog meer hebt voor wltoys. Dat is logisch. Stap van een fragiel plastic chassis over naar een carbon en aluminium chassis, dan is de keus natuurlijk snel gemaakt. Maar, alle micro's zijn van plastic. Dus of je dan overstapt van een blade micro, of een wltoys micro, maakt dan ook geen bal uit.
    En kijk naar de reviews, en filmpjes. De wltoys doet niet tot nauwelijks onder vergeleken met de blade micro (BL) Maar, de blade is hobbygrade, en de wl is toy grade.
    Hoe ik dat zie? Kinderachtig gedoe. Bij de blade zit alles ook op 1 printplaat, en er zitten ook behoorlijke kwetsbare servo's in.
    Blablabla, blade maakt ook 250-450(en groter, en alles er tussenin) class helicopters dus is hobbygrade. Wltoys maakt alleen micro's, dus is speelgoed.
    Vraag me ook serieus af wie er wel eens met een wltoys v922 of v977 gevlogen heeft.
    De een is brushed, en kan goed meekomen met de meeste brushed helicopters, dan heb je de 977, en die kan heel goed meekomen met de meeste brushless helicopters.
    Beide collective pitch. Voor de zoveelste keer, dan vind ik het echt geen speelgoed meer.
    En @jeroen1987 Het kleine spul is natuurlijk wel wat kwetsbaarder. Maar waar heb jij het nu over? Want de meeste micro's zijn toch wel behoorlijk crashbestendig.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja.. kinderspeelgoed, volwassenen speelgoed.. en wat moet je dan zeggen over al de 10 en 12 jarigen die bvb full 3d vliegen met een extra van 3m span en 150cc.. en zo zijn er ook genoeg.. daarom blijft het voor veel mensen ook speelgoed omdat het gebruik ervan door elk kind ook kan. Niet het bouwen,betalen of herstellen of wat dan ook, maar alle kinderen kunnen mits wat oefenen en interesse waarsch nog veel beter en sneller leren vliegen dan veel volwassenen. Hoe je het ook draait of keert voor hen is het niks meer dan een live PlayStation spel.

    Maar als je het als complete hobby met alles erop en eraan ziet is het voor (kleine) kinderen te moeilijk, te technisch en te duur veronderstel ik.

    En wat het leren vliegen betreft is het heel interessant dat je in een gewone speelgoedwinkel al je gerief kan vinden om al veel zorgeloos te leren :)

    Ook al staat er dan "borken" op.. ;)

    Vlieg lekker verder met je wltoys zou ik zeggen, als het goed is en je hebt plezier maakt het niks uit wat een ander er van vind, of niet soms?

    Mvg
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  15. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik heb het over de "Walkera Master Cp", wat een leuke betaalbare beginners heli is in mijn ogen.
    En ook dit is een Chinees product, wat inderdaad niet per definitie rommel is.

    Ik sprak in mijn eerdere post wel over "speelgoed heli"
    Maar ik zou mijn kinderen er absoluut niet mee laten spelen, zelfs niet met mijn eerste 3 Kanaals heli niet (syma S107G)

    In mijn optiek is een "speelgoed" heli vooral betaalbaar en raak je niet in een depressie als je crasht


    *edit* jong geleerd is oud gedaan, dat bedoeld easy uiteraard ... Klopt helemaal, echter zijn mijn kindjes echt nog te jong ( 8 maanden & 3 jaar)
     
  16. watdanook

    watdanook

    Lid geworden:
    4 sep 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    ver weg
    Hehe, zo te zien snap je mijn punt. Er zijn ook wat uitzonderingen, die op hun 12e al beter 3d kunnen vliegen als ik. Maar dat is toch hobbygrade spul, en zal door pappa en mamma vervangen worden.
    Daarom vind ik het ook een beetje moeilijk om kinderspeelgoed te zeggen, durf te wedden dat er zat kinderen zijn die beter vliegen als ik ;)
    Kijk, die laatste zinnen vind ik heel erg van toepassing. Het was nog net geen speelgoed winkel, maar goed ;)
    Ik kan leren met een simulator, dan ben ik snel 100 euro kwijt, of je kan leren met een heli van 100 euro. Ik leer dan liever met een echte (cp) helikopter. Dan gaat hij misschien een paar keer kapot, maar je leert vliegen met een echte helikopter. Je kan lullen wat je wil, maar vliegen met een echte helikopter is toch anders als met een simulator. En het repareren leer je op die manier ook. Dat zal je nooit leren in een simulator.
     
  17. watdanook

    watdanook

    Lid geworden:
    4 sep 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    ver weg
    Kijk, en jij snapt ook wel een beetje wat ik bedoel.
    Kijk even naar reviews die een v977 vergelijken met een master cp.
    Dat verschil is echt heel, en dan bedoel ik heel erg klein.
    En jij bedoelt precies hetzelfde als wat ik bedoel met een speelgoed heli. Alleen zijn voor mijn ogen, bij een speelgoed heli geen onderdelen te krijgen, en bij een hobbygrade heli, wel (veel) onderdelen te krijgen.
    We bedoelen volgens mij gewoon hetzelfde ;) en dat is ook een beetje wat ik wil zeggen.
    Wl toys, er staat toys in de naam, maar er zijn bepaalde dingen die ik echt niet aan mijn kinderen zou geven, en toch echt wel hobbygrade zijn.
    Zodra je er upgrade parts voor kan krijgen,(en kindervingertjes kan afhakken), is het voor mij geen speelgoed meer.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2015
  18. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Klopt helemaal!

    Ik heb Realflight 7,5 & Phoenix 5.0, dit zijn de meest gebruikte simulatoren oa. omdat ze vrij realistisch zijn.
    Maar het is lang niet zo leuk als met een echte rc heli vliegen.
    Maar als je de discipline hebt om regelmatig op de sim te oefenen haal je hier veel voordeel uit.
     
  19. watdanook

    watdanook

    Lid geworden:
    4 sep 2015
    Berichten:
    44
    Locatie:
    ver weg
    Discipline zeg je goed. Als ik een simulator speel, geef ik er totaal niets om als ik crash, en ben ik onvoorzichtig. Als ik met een echte heli vlieg, is dat een heel ander verhaal. Het voordeel van een simulator, is dat je nooit crashed. Het nadeel van een simulator, is dat je nooit crashed ;). Waardoor de meeste mensen roekeloos worden, en uiteindelijk niets leren van een simulator. En om eerlijk te zijn, ik ook niet. In een simulator geef ik er niets om, en gooi ik zo de heli in een looping, of inverted. Als ik dat in het echt doe, lig ik op de grond ;)
    Ik moet eerlijk zeggen, ik leer wel de timing, maar daar houd het wel op.
    Als ik schijt had, en hetzelfde deed als in de sim, gooi ik hem waarschijnlijk zo in een looping.
    Wil niet zeggen dat ik dat in het echt doe, en kan. In een sim, zijn het vaak meer profi modellen, en groter als ik zou kopen. Dus stabieler, en de controle is wat beter. Dat ik in een sim een 450 zo ondersteboven gooi, en vlieg, wil zeker niet zeggen dat het in het echt lukt.
    Wil iemand anders een expiriment doen? In een sim vlieg ik prima. Wie laat mij 3d vliegen met zijn 450 heli? Niemand? Nee dat dacht ik al ;)
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2015
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    de afmetingen zijn voor mij niet meteen reden om iets speelgoed te noemen..
    net zoals maat geen reden is om een apparaat een klasse hoger te zetten.
    per definitie vind ik heli's geen dingen die bij kinderen thuishoren, hoe zwak ook.
    er zijn er genoeg die nergens op letten, en "leuk" bij hun vriendje tegen het hoofd blijven vliegen.
    die aangedreven vliegtuigjes gooien ze over de weg, of ze rennen er achter aan op de verkeerde plek.
    ok, dat kan bij een bal ook. alleen met vliegend spul komen ze wel weer op andere plekken;-)

    als een kind er ene beetje mee om kan gaan, ok
    maar om standaard ieder kind een heli te geven? eng.

    zo vind ik de grotere blade machines ook meer aan de speelgoed kant zitten.
    heb er nu een paar gezien.. zit her en der wat knullig in elkaar, en maakt een herrie alsof er zojuist een trein is ontspoort.
    ja, het heeft erg veel vermogen, kan er flink hard vandoor.
    toch qua opzet vind ik persoonlijk dat het stevig beter kan.

    de kleine blades vind ik niet perse een hoge standaard of laag.
    ik heb de wl toys niet in handen gehad, ga ik me dus niet aan wagen ;-)
    ik heb een blade mcpx bl. tot nu toe alleen de staartbuis kapot gehad, en wat dingen in de kop versleten tijdens het crashen.
    enigste wat ik probeer te melden, is dat goedkoop gigantisch vaak geweldig lijkt, maar naderhand (als je eenmaal eenzelfde iets hebt gehad van een "duur" merk) kom je er achter dat het toch nadelen had
    dat is meestal met zaken zo, als ze erg opvallen omdat ze laag geprijst zijn..

    toch heb je natuurlijk goedkope dingen die wel goed zijn..
    die dingen nemen meestal vanzelf een vlucht op de fora..
    en dat gebeurt ook niet.

    tipje: vaak is de kwaliteit enigszins af te lezen aan de hoeveelheid verkrijgbare upgrades.
    zeker als verschillende fabrikanten eenzelfde iets aan gaan bieden.
    blijkbaar gaat er in het origineel dan nog wel eens iets kapot, standaard..
     
    watdanook vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina