YAK 23 FLORA

Discussie in 'EDF forum' gestart door Ton van Munsteren, 27 apr 2003.

  1. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Zonde, hij was zo mooi...
    Zelfde afwerking weer?
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat weet ik nog niet. Gewicht van de alu is toch een beetje aan de hoge kant voor zo'n klein model. Er is ook verf in de handel in verschillende metaaltinten, misschien ga ik daar eens mee experimenteren.

    btw
    De eerste spantjes zijn geplakt :).
     
  3. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi. Ben zelf klaar met hout gedeelte. nu weer eens verdiepen in de motorisering. Ben nu twee jaar verder en vind 4S nu wel goed idee. Moet dus weer opnieuw rekenen.

    BTW heb de toegang to batterijluik anders geregeld dan hier in het draadje. heb de cockpit afneembaar gemaakt, waardoor ik ook bij ontvanger en servo kan komen. Lekkere ruime toegang. Zal binnenkort plaatjes plaatsen.
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ben benieuwd!

    2W20 op 4S met 60A ESC.
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Kom eens op met die plaatjes! ;)
    Ik sta op het punt om ook een luik te maken, maar ik twijfel nog een beetje over de locatie.
     
  6. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ben hem in glasmat aan het zetten. Leek me makkelijk dit te doen met het luikje erop. Moet hem nu 'loszagen'. Zal van de week doen, rond vrijdag de foto's. Ok? :D
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb twee opties:

    1 vanaf de voorrand vleugel (spant 4) t/m canopy
    2 vanaf spant 3 tot vlak voor de canopy.

    De eerste heeft als voordeel dat je makkelijk bij de ontvanger e.d. (die onder de canopy zitten) kan komen.
    De laatste heeft als voordeel dat je goed bij de accuschacht kan komen en de accu (met velcrostrip) kan vastzetten.
     
  8. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Is ook 3e optie. 1e plus 2e optie.
    Vanaf het spant, waar de batterij naar binnen moet, tot achter de canopy is een luik. Heb daarmee beide voordelen en het luikje is redelijk sterk.

    Moet morgen weer werken, zal kijken of ik gaatje kan vinden. Plaats ik wellicht morgen avond foto.

    grtz

    b
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Wouter, de foto.
    Hoop dat het duidelijk is. Heb even geen betere foto. Heb het luikje nog niet losgesneden, dat doe ik later pas, na glad schuren. dus een geopende foto kan ik nog niet maken.
    [​IMG]
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    Maak me toch een beetje zorgen of dit wel goed gaat.
    Zie een zaagsnede lopen van denk ik een lijk dat boven de vleugel zit, klopt dat.
    Dit zal de romp flink verzwakken en snap oom niet helemaal de functie hiervan.
    De accu moet namelijk zover mogelijk naar voren een luik op de neus van de romp is dan de beste optie, tenzij ik niet helemaal door heb.
    Ziet er wel heel netjes gebouwd uit trouwens me complimenten.

    Ton
     
  11. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank voor compliment ;)
    Toen ik hem net in tweeën gezaagd had was ie idd vrij zwak. Ben hem op aantal punten gaan versterken en komt mij nu vrij stevig over.
    De horizontale zaagsnede loopt onder het tweede plankje gerekend van de cockpitrand.

    Was niet enthousiast over jullie luikje, blijft klein en wil graag met mijn vingers overal bij kunnen. Kwam dit idee hier tegen:
    Yak-23 Flora - RC Groups
    Plaatje:
    [​IMG]
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Helemaal duidelijk kwam toevallig ook net de link op RCGroup tegen en is een pracht van een Yak23 en zit ook lekker gang in met die 4s 5000ma pack die je nu zeker nodig zult hebben voor het zwaartepunt.

    Misschien zelf ook maar weer een nieuwe bouwen vindt die setup ook wel erg leuk zo.

    Ton
     
  13. yash

    yash

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Schiedam
    wingtip washout helpformer

    Hallo allemaal,

    Ik ben ook bezig met de RBC Yak 23. Erg mooie kit en het gaat goed alleen zit ik helaas nu vast bij de wingtip washout helpformer.

    Ik snap dat ik deze helpformer moet vastlijmen op de tekening maar er staat dat de 5mm kant aan de vleugeluiteinden komt en de 7mm kant staat dan in het midden van de vleugel. Als ik de vleugel dan dicht lijm terwijl ik deze met de onderzijde(ik bedoel de onderzijde zoals deze dat ook is tijdens het vliegen) over de wingtip washout helpformer rol dan worden de wingtips toch juist naar beneden gedrukt aan de achterzijde en krijg ik wash-in terwijl ik wash-out moet hebben?

    Of moet de vleugel ondersteboven over de helpformer worden gerold tijdens het dichtlijmen? Dat lijkt me lastig omdat dat door de v-stelling niet lekker rolt..?!

    Zie voor een plaatje van de helpformer ongeveer halverwege de bladzijde van het volgende draadje in rcgroups in een post van Ton van Munsteren:

    YAK 23 From RBCkits - Page 34 - RC Groups

    Jullie hulp wordt gewaardeerd!
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2011
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja, dit is niet het meest heldere detail bij de YAK.
    Omdat de wortelrib veel dikker is dan de tiprib loopt de onderzijde van het profiel naar de achterlijst absoluut gezien veel verder op.
    5 mm aan de tip en 7mm aan de wortel geeft een flinke wash-out.
    Let er wel op dat de ligger tijdens het verlijmen van de bovenindekking op de bouwplank ligt.

    succes!
     
  15. yash

    yash

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Schiedam
    washout heplformer

    Dankjewel WV! Je zegt dat de 'ligger' recht moet liggen op de bouwplank. Wat bedoel je met 'ligger'? Gewoon de helpformer?

    Begrijp ik goed dat de vleugel dus gewoon over de helpformer mag worden gerold in de stand waarin deze ook onder de romp komt en dus niet ondersteboven?

    Moet de vleugel trouwens ook recht liggen tijdens het rollen of mag de nog niet gelijmde zijde best omhoog steken terwijl ik de te lijmen zijde op de helpformer druk?

    Ik heb 'm al een keer verkeerd om gelijmd vandaar mijn 'just checking' vragen.. :eek:

    Grtz, Yash
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2011
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    De 2mm lightply ligger waar de ribben op gestoken zijn.

    Ja

    Dat bedoel ik met de ligger vlak op de bouwplank. De andere zijde van de ligger (vleugel) steekt dus omhoog.
    De indekking moet dus in 2 keer verlijmd worden (eerst links of rechts en dan de andere zijde.)
     
  17. yash

    yash

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Schiedam
    washout heplformer

    Veel aan je hulp gehad WV! De vleugel zit nu dicht en er zit een mooie washout aan de achterzijde tips. Wel valt me op dat de vleugel geen V-stelling lijkt te hebben; eigenlijk is de vleugel in de breedte(tip tot tip) volgens mij gewoon kaarsrecht. Is dat wel goed?
     
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dan is er iets goed mis!
    Als je de twee hoofdliggers aan elkaar lijmt zit er automatisch de juiste v-stelling in.
     
  19. yash

    yash

    Lid geworden:
    2 sep 2010
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Schiedam
    washout heplformer

    Die v-stelling zag ik inderdaad duidelijk zitten toen ik de twee delen van de hoofdligger had verlijmd en volgens mij ook nog tijdens het dichtlijmen van de vleugel met hulp van de washout helpformer. Maar nu de vleugel dicht zit staan de wingtips even hoog als ik de vleugel langs een rechte balk houd...

    Begrijp er niets van!
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2011
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Kun je een plaatje schieten kunnen we even meekijken.

    Super dat je met de Yak bezig bent.

    Ton
     

Deel Deze Pagina