YAKOVLEV YAK 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ed Heemskerk, 13 dec 2016.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Doe dat alsjeblieft buiten en niet met je neus er boven! ... is giftig. Ik zeg het toch maar even, voor het geval dat.
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Dank voor het er op attent maken dat looddampen giftig zijn.
    Ik zal het buiten doen en een Spuitmasker dragen met actieve kool.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En/of balansgewichtje(s) vóór de scharnierlijn.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Ron ,
    Kan je hier iets meer over vertellen, ik begrijp dat deze gewichtjes flutter dempen.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het zijn die bollekes met stangetje aan rolroer bevestigd die in vliegrichting wijzen.

    Flutter: wanneer een vleugel omhoog beweegt, wil het rolroer achterblijven, het stuurt down, vleugel wil nog meer naar boven, rolroer blijft meer achter, meekoppeling. Tot uiterstste bereikt is, dan het hele scenario de andere kant op doordat vleugel naar beneden beweegt. Oscillatie/flutter.
    Door het zwaartepunt van het rolroer naar voren te verleggen, zal bij een opgaande beweging van vleugel het rolroer door traagheid automatisch wat meer tegensturen (of minder meesturen). E.e.a. afhanklijk van massa en afstand tot scharnierlijn.

    Hier zal wel meer/duidelijker tussen staan
    www.ixquick.nl/do/search?q=aileron+mass+balance&l=nederlands
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2017
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Je hebt roervlakken waarvan een deel voor de scharnierlijn zit, dat heet dynamische balans.
    En je hebt die stangen met druppelvormig gewicht voor de scharnierlijn, dat heet statische balans.
    Dynamische balans werkt op de luchtstroom, het geeft roerdruk aan beide zijden van het draaipunt.
    En statische balans werkt op evenwicht in gewicht.
    Beide dienen dacht ik om de stuurdruk te verminderen, maar een statische balans kan ook dienen om flutter tegen te gaan.

    Eerst even Ron's uitleg van flutter corrigeren ...

    Flutter is geen oscillatie, maar resonantie.

    Zie even voor je: een vlaggenmast met een hard wapperende vlag. Bij een object (mast) dat in een luchtstroom staat, ontstaan aan beide zijden luchtwervelingen die beurtelings de achterzijde van het object verlaten. De golvende vlag is een goede illustratie van de afwisselende krachten die een roervlak (vlag) achter een vleugel, stabilo of kielvlak (mast) te verduren krijgt. En die afwisselende krachten hebben een frequentie ...

    Normaal is het hele stuursysteem van hevel, stuurstang, hevel, scharnier en roervlak, rigide genoeg om die afwisselende krachten aan te kunnen. Maar dat hele stuursysteem heeft ook een eigenfrequentie en het gaat dus mis als de frequentie van hierboven gelijk wordt aan die eigenfrequentie. Dan krijg je resonantie in het stuursysteem en begint de hele boel heftig te klapperen. Dat is flutter.

    Als je dat overkomt, meteen gas minderen! Met de snelheidsverandering wijzig je de frequentie van de luchtwervelingen op het roervlak en is het niet meer synchroon met de eigenfrequentie van het stuursysteem.

    En waarom een statische balans flutter tegen kan gaan, dat weet ik niet zeker, maar het lijkt mij dat a) een gewichtsbalans stabiliseert oftewel dempt (wat Ron ook zegt), en b) je verandert ermee de eigenfrequentie van het stuursysteem.

    De door Shuttleworth gerestaureerde Desoutter Mk.I had last van flutter op de ailerons en dat is toen inderdaad opgelost met een statische balans.

    Dit is ook een voorbeeld van flutter ...

     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2017
  7. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hier een voorbeeld van statische balans.



    Johannes
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Op het filmpje hierboven is de meekoppeling door het roer (versterkend) mooi te zien.
    Statische balans vermindert de meekoppeling, kan deze zelfs in tegenkoppeling (verzwakkend) veranderen.
    Strikt genomen is het balansgewicht geen demper, want dissipeert geen energie zoals een restrictie, ventiel/baffle/kraan, een elekrische of eenmechanische weerstand dat doet.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2017
  9. patri de vals

    patri de vals

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    leeuwarden

    ik vind dit ook wel een leuk filmpje over flutter.
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  10. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.057
    Locatie:
    BLUB
    Duidelijk.

    Dus is het belangrijk met welke motor en propeller het oost Europese ontwerp met die bepaalde aangekochte houtsoort zich gaat gedragen?

    Volg gewoon de voorschriften van de ontwerper die ook gewoon al heel lang de beproefde oost Europese box methode volgt.

    Hierbij in gedachten houdend dat de 1op1 Yak 3 net zoals elke jager van deze tijd van nu een bepaalde levensduur heeft.

    Kies je er voor om in motor+propeller vermogen omhoog te gaan?

    Dan lijkt het mij verstandig om of het box frame aan te passen,of het model steviger in te dekken.

    Groet:Robin
     
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Ron, die "meekoppeling" waar jij het over hebt is iets anders dan flutter.
    Het zal de primaire functie van de statische balans zijn om dit tegen te gaan.
    Dat het ook helpt tegen flutter, is twee.
    De video die Johannes plaatste is een mooie demonstratie van het functioneren van de statische balans, maar je ziet geen flutter in die video.
    Ik bedoel dit maar even om de zaken duidelijk te onderscheiden.

    Robin,
    Is jouw reactie een reactie op het flutter-verhaal of op iets eerders?
    Als je het als reactie op het flutter-verhaal bedoeld, dan snap ik niet wat je zegt ... kan je het dan even toelichten?
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  12. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Even mezelf corrigeren ...
    In die video die Patri plaatste zie ik dat er ook flutter in de hele vleugel, kielvlak of stabilo bestaat en dan heb je inderdaad een op en neer gaande beweging van vleugel, kielvlak of stabilo.
    Ik had het over flutter die in roervlak en stuursysteem optreed.
     
  13. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.057
    Locatie:
    BLUB
    Vooral op het filmpje Henri.

    En ook een beetje met met de voorgaande postingso_O

    Als Ed gewoon de bouwvoorschriften volgt van de ontwerper,dan ben je er toch al?(min of meer)
    In mijn beleving wil Ed een schaalmodel bouwen die ook daadwerkelijk schaal vliegt.

    Ik heb sterk het gevoel dat Ed niet wil prophangen met zijn degelijk ontworpen Yak 3.

    Groet:Robin
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Het lijkt mij ook dat Ed niet wil prophangen met zijn Yak 3. Maar dat heeft toch niks met flutter te maken?
    Overpowered zijn is niet direct de oorzaak van flutter. In de video zie je ook zwevers met flutter.
    Je krijgt geen flutter door te hard te gaan. Je krijgt flutter als de frequentie van de door de luchtwervelingen opgewekte krachten samenvalt met de eigenfrequentie van de constructie.
     
  15. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.057
    Locatie:
    BLUB
    Duidelijk Henri.

    De laatste postings op deze pagina geven ontzettend veel informatie op het gebied van flutter weer.

    Direct of indirect.

    Omdat Ed interesse heeft getoond in een brown bear motor gestookt op methanol is het juist wel van belang om ook indirect rekening te houden met
    het gewicht en de airflow van de krachtwerkingen van de motor+propeller op het frame.
    48C071C9-3C28-4A7A-9E90-EA80AB59B495.jpeg
    Heb je de onderdelen van het houtwerk wel is in je handen gehad Henri?


    430D7CCA-DBB0-4179-AF09-F563F67C5A44.jpeg

    Groet:Robin
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Okee, ik begrijp je nu ... maar de aanleiding voor deze discussie over flutter, was niet de constructie, maar de afmeting van de roerhevels. Als zwakke schakel in een sterke ketting, zeg maar.

     
    mig 3 vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Heb dit met een half oog gevolgd en snap het niet.

    Waarom moet een rooerhoorn lang zijn, om flutter tegen te gaan?

    Een lange hoorn heeft wel zin: effect van speling is geringer, preciezere aansturing (mits je 'm op het laatste gaatje zet).

    Ervan uitgaand dat het ding sterk en stijf is: waarom reduceert dat (de kans op) flutter?

    Welke invloed heeft hij op het systeem?


    jan.
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Sinds 2006 vlieg ik met F3A X modellen met hierin 120 en 140 cc meer cilinder motoren..
    Deze modellen kunnen extreme bewegingen maken , soms met 13 snaprollen in een programma .
    Deze modellen zijn in staat snelheden te maken van meer dan 200 km /uur en dan haaks de bocht om gaan gevolgd door negatieve snaprollen.
    In deze modellen worden gefreesde horns van 1.5 mm dik epoxy gebruikt met kogel aansluitingen .Het middenpunt van de horns ,is direct in de scharnierlijn.
    Als regel wordt hier aangehouden dat de horn minimaal 18 mm boven het roer uitsteekt.
    De afweging bij de Yak 3 is, maak ik de horn in het hoogteroer zodat er een onzichtbare aansturing ontstaat.( schaal)
    De maximale hoogte welke ik in het roer ter beschikking heb is 23 mm.Elke hoogteroer heeft een eigen servo een 7.4 volt digitale servo met metalen tandwielen ( Savox).
    De hefboom gemeten vanuit de servo arm is 15 mm. Ik heb nog horns welke in de X modellen worden gebruikt met dezelfde aansluiting.
    Er komt een 100 CC tweecilinder ( Kolm benzine met verlengde as) in het model welke de schaal prop kan draaien.
    Het is de bedoeling dat het model schaal realistisch vliegt .
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2017
    mig 3 vindt dit leuk.
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    De boven indekking van het hoogteroer ik heb veel hulp aan de tekening van Jerry Bates.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ik wil het graag begrijpen.

    Waarom reduceert een lange(re) hoorn (de kans op) flutter?


    jan.
     

Deel Deze Pagina