Zelf maken van een 'achterwielophanging'

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Richard LEkkerkerker, 18 nov 2002.

  1. Goedenavond,

    ik ben nieuw hier sinds vanavond en heb meteen een vraag.
    Ik ben bezig met het bouwen van een Sig Somethin' Extra. Net als
    bij de fourstar 40 die ik hiervoor heb gebouwd, zit het achterwieltje heel
    vervelend bevestigd aan het richtingsroer.
    Op mijn fourstar heb ik na een goede tip van Arjen van Vliegen, 2 multiplex plaatjes op het roer bevestigd, daar 2 gaatjes ingeboord en daarna met gaaren het wielstangetje omwikkeld om daarna te doorweken met seconde lijm.

    Hoewel het achterwiel nog steeds op mijn fourstar zit, wil ik het nu toch eens anders aanpakken. Ik wil net als de meeste andere vliegtuigen met een staartwiel, het wiel aan de romp bevestigen. Verleden jaar ben ik een keer een site tegengekomen waar uitgebreid werd uitgelegd hoe je dit zelf kan maken. Ben alleen het URL vergeten. Weet iemand misschien welke site ik bedoel? Of misschien heeft iemand zelf een goed idee.

    groeten,
    Richard
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  3. tigermoth

    tigermoth Guest

    Hoi hoi..

    ik heb bij mijn charter een apparte stuurkabel aan mijn servo gemaakt voor de besturing van het staartwiel,..

    voor geelding heb ik een standaard wieltje gekocht, en aan het rudder bevestigd (steunt op de romp)..

    ook een manier is om aan de onderkant van het rudder een roerhorntje te maken, en dat weer aan je staartwiel..

    ik heb het idee dat dit niet het antwoord is wat je zoekt. (nogal simpel namenlijk).. als je wat anders bedoelt, kan je svp de vraag duidelijker stellen?

    mvg
    Rico.
     
  4. mijn vraag wat duidelijker

    ja sorry ik dwaalde net een beetje af.
    Het probleem bij de Sig Something Extra is dat het achterwiel heel simpel
    door middel van een gebogen stangetje aan het richtingroer wordt bevestigd. Aangezien het richtingroer van balsa is en bevestigd is d.m.v. scharnieren is dit niet zo goed ontwerp.

    Daarom wil ik het achterwiel aan de achterkant van de romp bevestigen die namelijk wel van triplex is gebouwd. Het wiel moet natuurlijk nog wel kunnen sturen dus moet het kunnen mee scharnieren met de bewegingen van het richtingroer.

    ik hoop dat dit wel duidelijk is... :roll:

    in die tread van hierboven staat beschreven wat ik bedoel alleen heeft Bert Scholten het wel iets complexer gemaakt dan nodig is lijkt mij zo op het eerste gezicht. Misschien heeft ie het zo gemaakt zodat de bewegingen van het staartwiel niet aan het richtingroer wordt doorgegeven?
     
  5. jetpower

    jetpower Guest

    ik vlieg zelf mijn somthing extra met een stuurwiel setje van sullivan
    dat monteer je op je romp (met een triplex plaatje ) en een veer wordt eraan vast gemonteerdt en het uiteinde monteer je in het richtingroer .
    zo wordt ook je richtingsroer servo ontlast. 8)
     
  6. tigermoth

    tigermoth Guest

    [​IMG]

    even een plaatje van geelding.. bij men charter heb ik er een een speling in gemaakt.. die klappen op de servo op vangt..

    (ps, dit experiment heeft nog niet gevlogen,.. maar gaat het binnenkort proberen :p)

    mvg
    Rico.
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ook een optie:

    [​IMG]
     
  8. tigermoth

    tigermoth Guest

    zo. strak modelletje hoor!! :D

    mvg
    Rico.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    ik ben ook een somethin extra aan het bouwen, dus same question, maar wat hebben jullie eigenlijk gadaan met de scharnieren die SIG erbij levert, vervangen, of toch gebruikt. Het zijn nl van die kunstof achtige beugplaatjjes (of hoe je ze dan ook noemt).
     
  10. jetpower

    jetpower Guest




    WEGGOOIEN
     
  11. weggooien??

    waarom zou je ze weggooien?? Ik heb er goede ervaringen mee met mijn fourstar 40. Je krijgt er een hele kleine 'scharnierkier' mee.

    Enige nadeel is dat bij het monteren de CA neerslaat op het bespansel.

    ik denk dat ik ook maar zo'n sullivan setje aanschaf, die kan je wel bij hobbyin krijgen toch? daar moet ik toch binnenkort zijn
     
  12. jetpower

    jetpower Guest

    ze zijn best wel tegebruiken maar er ken ook olie bijkomen vanuit je uitlaat .en dan gaan ze loszitten.
    ja en je kan het staartwiel setje bij hobby inn halen. :pim:
     
  13. zekeren

    Ja maar als je ze net als bij gewone scharnieren, met spelden zekert, dan is er helemaal niks aan de hand.

    groeten,

    richard
     
  14. jetpower

    jetpower Guest

    Re: zekeren

     
  15. dat is jouw mening, ik vindt het juist wel mooi staan. Ik bedoel trouwens niet van die spelden met van die ronde balletjes erop, maar spelden met een heel klein platgeslagen kopje. Het lijken net popnagels, maar dan in het klein.

    groeten,
    richard
     
  16. tigermoth

    tigermoth Guest

    :D ooooooooh heerlijk :D

    die goeie oude discussie mag eindelijk weer verder :D:D:D:D :twisted:

    ik ga het even niet meer hebben over wel of niet met spelden borgen ( ;) )

    :idea: maar wel kan ik jullie van harte de "folie scharnieren" aan raden :!:

    ik heb wat verhalen gehoord dat dit bij grote modellen niet kan..

    nou, als die lullige plastic scharniertjes kunnen, dan kan zo'n solide mega sterke oracover scharnier uiteraard ook ;)

    hier even een mooi plaatje hoe het is toegepast op mijn geelding:

    voor:
    [​IMG]
    na:
    [​IMG]

    - een stuk sterker,
    - de "borgen of niet" discussie valt in het water :twisted:
    - er zitten geen kieren meer tussen stabilo en roer

    mvg
    Rico.
     

Deel Deze Pagina