Zelf vliegtuig ontwerpen

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door l.laeven, 10 aug 2009.

  1. l.laeven

    l.laeven

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    36
    Hallo allemaal.

    Ik ben redelijk nieuw in het modelvlieg-wereldje. Ik heb op dit moment een Kyosho Calmato Sports, die nog nooit heeft gevlogen. Nou ja, 1 keer dan, maar dat was meer 'per ongeluk' opstijgen dan echt vliegen. Is ook niet zo goed afgelopen.. Calmato is inmiddels hersteld van de klap.

    Waar ik achter ben gekomen tijdens het bouwen van deze ARTF kist, en ook tijdens het herstellen na het nose-down neerkomen, is dat ik het bouwen zelf ontzettend leuk vind. Ik heb ook bij veel dingen aan die Calmato zoiets van; dan kan beter, makkelijker, steviger, lichter... Zullen wel veel mensen zijn die zoiets denken als ze nog nooit een kist zelf gebouwd hebben, maar toch..

    Ik wil gaan proberen zelf een kist te ontwerpen en te bouwen. Met ontwerpen bedoel ik eigenlijk meer; het ontwerp van een bestaande kist overnemen en naar mijn wensen aanpassen.

    Ik weet dat ik niet over de nodige voorkennis over aerodynamica en dergelijke beschik om een luchtwaardig vliegtuig te ontwerpen. Tenminste, nog niet. Dat zijn dingen die ik graag wil leren tijdens het ontwerpen/bouwen. Het hoeft ook niet in een weekje af te zijn. Zelfs niet in een maand, of in een jaar. Het gaat me erom dat ik wil leren hoe zoiets werkt, hoe anderen zoiets doen. Het leren en ontdekken vind ik leuker/belangrijker dan dat ik straks ook echt een vliegbare kist heb. Als dat mijn doel zou zijn, kan ik beter naar de lokale modelbouw-boer; gaat een stuk sneller.

    Om te beginnen; welke programma's zijn er op de markt om modelvliegtuigen te ontwerpen? Ik leer snel, vooral wat betreft software, dus het mogen best uitgebreide programma's zijn.

    Nog iets; ik weet dat ik ook kan zoeken in de fora, maar het leek me leuk een nieuw topic te maken waar alle aspecten van het ontwerpen tot het bouwen aan bod komen.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ga eens kijken op de Inter-Ex in Nederweert, dat is dit jaar het eerste weekend van September. Ik zal er helaas niet zijn, ben dan in Genk in het ziekenhuis om te herstellen van een rugoperatie.

    Je kan ook eens zoeken op dit forum onder mijn naam naar Simple-jak, icarus en Rapster. Eventueel langskomen bij de MVC Swentibold is ook mogelijk, dan kunnen we eens een boompje opzetten over het zelf ontwerpen van modellen.

    Kijk ook eens naar de ontwerpen van Ton van Munsteren, die is ook heel goed bezig op een simpele manier. Daarnaast heb je nog enkele gasten in het schaal forum die goed zijn in dat werk.

    oh ja, ik vergeet natuurlijk ook de modellen van Multheoplex zoals de Easytandem en easylightning.................
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om een vliegtuig te kunnen ontwerpen en aan te passen aan je wensen moet je eerst eens gevlogen te hebben.
    Ik begrijp uit je verhaal dat je dat nog niet gedaan hebt.
    Ga naar een club en leer eerst vliegen.

    Als je dan weet wat je wilt bereiken met een vliegtuig dan kan je gaan ontwerpen.
    Er zijn vele manieren voor.
    Vroeger nam ik gewoon een goed profiel, tekende iets wat er leuk uit zag en bouwde dat.
    Het vloog altijd wel, ook als mensen zeiden dat dat nooit kon vliegen.
    Je kan nog steeds met pen en papier prima ontwerpen.
    Zoek profielen, zorg dat de instelhoek en zwaartepunt OK is en het vliegt.

    Om profielen zelf te ontwerpen, en hele vliegtuigen zou je eens kunnen kijken naar Profili.
    Dat is een gratis programma, kan je een beetje mee spelen.
    Als je meer opties wilt moet je gaan betalen.

    Maar eerst leren vliegen, bij een club, anders word het een dure hobby.

    GJ
     
  4. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Zoals GJVO al zei, profieltje zoeken en de rest een beetje verzinnen.
    Alles met een normale rechte vleugel heeft het zwaarte punt op circa 1/3 van de breedte/koorde.
    In het begin gebruikte ik een Clark Y profiel, later tekende ik maar zelf wat, maar er zijn zat profielen te vinden op het net. Even zoeken naar airfoils

    [​IMG]


    De rest is minder kritisch maar bepalen vaak wel de stabiliteit.

    Ooit heb ik op mijn eigen site wat geschreven, niet helemaal meer up2 date maar het is een beginnetje voor je.

    Bouw je eigen Vliegtuig
    Modelvliegtuigen -+- indoor / outdoor en RC-auto's hele site

    Als je eenmaal weet hoe het een beetje in zijn werk gaat kan je alles laten vliegen.

    Heb je een rare vleugel, bouw dan eerst een kleinere schaalversie van depron ofzo als werp vliegtuigje en werp deze met matige snelheid recht vooruit.
    Klimt hij snel, zwaarte punt te ver naar achter, voeg gewicht toe voorop.
    gaat de neus snel naar beneden, dan is hij neuslastig, verminder het gewicht op de neus of maak de staart zwaarder.

    Bij een mooie daalhoek van bv 10 graden zit je aardig in de richting, en dat is genoeg om een echt model mee in te vliegen, en daarna kan je met test vluchten bepalen waar het CG echt komt te liggen.

    [edit]
    hier nog wat richtlijnen betreft de aandrijving.
    http://www.betuwsemodelvliegclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=6&t=41
    al is hier op het forum nog veel meer te vinden.
    [/edit]

    Gr. Dennis
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2009
  5. piepeklon

    piepeklon

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    belgie
    inderdaad, om een vliegtuig te ontwerpen moet je echt niet met zware formules goohelen, kheb er ook al een paar gebouwd die ik uit mijn duim gezogen had.
    clark-Y profiel heb ik ook al meermaals gebruikt, en idd zolang het CG punt goed ligt en alles een beetje in proportie is (vleugels, romp staart) zal het wel willen vliegen
    Maar ik raad het ook aan dat je eerst leert vliegen, dan krijg je een gevoel van hoe zoiets zich gedraagd in de lucht.
    Als je wat googelt vind je ook wel info over waar je moet op letten bij een vliegtuig, bv CG punt en uitlijning van de staart tegenover de vleugels
     
  6. Luppie

    Luppie verslagschrijvers

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    1.077
    Locatie:
    Double-u monkeyfield
    Je kunt het ook zo doen als ik en als een malle gewoon een vliegtuig gaan maken van een zij en vooraanzicht van tekening.
    klik
    Het is natuurlijker veel verstandiger om eerst te leren vliegen en dan pas iets zelf te gaan maken.
    of mijn vliegtuig het deed??? We zullen het komende tijd gaan zien tijdens de maiden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  7. l.laeven

    l.laeven

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    36
    Hoe werkt een symetrisch vleugelprofiel? Er ontstaat dan toch geen drukverschil tussen boven en onder de vleugel?
     
  8. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Volgens mij werkt dat alleen door de instelhoek die je geeft.
    Zo krijg je druk van onder en door de grotere invalshoek wordt de luchtstroom bovenop weer langer en krijg je een lagedruk gebiedje waar je dus eigenlijk aanhoog wordt getrokken.


    Dacht ooit gelezen te hebben dat het beste profiel nog steeds maar 40% lift genereerd. de rest is door de druk van onderaf. (invalshoek)

    Verbeter me als ik fout zit :D
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Wel als je invalshoek ongelijk "0" is ... dan gaat de hr. Newton mijnheer Bernoulli helpen toch wat opwaartse (of neerwaartse) te verkrijgen ...
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De keuze van een vleugel profiel is dus afhankelijk van wat je wil doen met een vliegtuig.
    Ik heb het boek "vleugel profielen voor de modelbouw" uitgegeven door Kluwer ISBN 90 201 1180 9
    Sttat veel in, vooral voor zwevers.
    Een profiel voor een zwever geeft veel lift bij weinig weerstand maar zal slecht vliegen in de rugvlucht.
    Dit soort profielen leveren ook 100% lift bij een invalshoek van 0 graden!
    Heb je veel motorvermogen dan vliegt ieder profiel, zelfs een vlakke plank.
    Maar die hebben dus 0% lift zonder invalshoek
    Een volledig symetrisch profiel heeft relatief weinig weerstand en haalt de lift dus uit de invalshoek.
    Deze proflielen zijn dus ideaal voor de kunstvlucht.
    Een Clark-Y profiel is een zeer geschikt compromis voor motormodellen.
    En door de vlakke onderzijde makkelijk te bouwen en makkelijk te bespannen met folie.

    Wil je leren vliegtuigontwerpen zonder dat je goed kan vliegen begin dan met vrije vlucht werpzwevers.
    Ik heb vroeger een boek gehaald uit de Biblo met tekeningen voor veel modellen met vleugels uit 1 mm vlakke balsa plaat.
    Was leuk om te bouwen en erg leerzaam!
    Ben de naam van het boek vergeten, was geloof ik van de Muiderkring.

    Succes Willem
     
  11. alphamax

    alphamax

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    41
    site met een forum dat jij voor ogen hebt

    Modeling Science - RC Groups

    tip: leer engelse vakbegrippen en je komt een stuk verder op internet
    vleugel = wing
    profiel = airfoil/profile/section
    instelhoek = incidence
    instelhoekverschil = decalage
    tipverdraaing = wash-out
    invalshoek = angle of attack (AoA)
    zwaartepunt = Center of Gravity (CG)
    neutraalpunt = Neutral Point (NP)
     
  12. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    gezien je verhaal in de startpost over de calmato, en je (nog niet geeindigd ??) verhaal hier : robbe-pitts-s12

    zou ik echt eerst eens leren vliegen onder begeleiding.
    kunnen ze je ook de basis van het vliegen en waarom wel of niet in de lucht blijven uitleggen..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ik vond dit net nog

    AeroModelling

    Staan wel handige weetjes tussen.


    [​IMG]


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. l.laeven

    l.laeven

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    36
    Dank jullie wel. Bevestigd wat ik al zo'n beetje vermoedde. Hoe komt het dan in godsnaam dat ze pas 106 jaar weten hoe dat moet?
     
  15. Belgarath

    Belgarath

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    173
    Otto Lillienthal maakte in 1891 al vluchten met zijn zweefkist, dus 118 jaar ;)
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    We zijn in het andere draadje nog steeds benieuwd hoe het is afgelopen:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. l.laeven

    l.laeven

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    36
    Komt eraan mensen.

    Komende week vakantie, dan gaat ie de lucht in.
     
  18. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Kan je er ook een multi-angle video van maken :D

    Succes in ieder geval.

    Rustig snelheid maken en dan een tikje up en level houden en meer niet doen.
    Heb je in ieder geval een goede start. ;)
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en zelfs dat gaat niet lukken met een korte romp kist als een pitts daar het complete "tikkie up" gevoel nog niet aanwezig is ;)
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de stilte sprak voor zich.............
     

Deel Deze Pagina