Zelf vliegtuig ontwerpen

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door l.laeven, 10 aug 2009.

  1. l.laeven

    l.laeven

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    36
    Hallo allemaal.

    Ik ben redelijk nieuw in het modelvlieg-wereldje. Ik heb op dit moment een Kyosho Calmato Sports, die nog nooit heeft gevlogen. Nou ja, 1 keer dan, maar dat was meer 'per ongeluk' opstijgen dan echt vliegen. Is ook niet zo goed afgelopen.. Calmato is inmiddels hersteld van de klap.

    Waar ik achter ben gekomen tijdens het bouwen van deze ARTF kist, en ook tijdens het herstellen na het nose-down neerkomen, is dat ik het bouwen zelf ontzettend leuk vind. Ik heb ook bij veel dingen aan die Calmato zoiets van; dan kan beter, makkelijker, steviger, lichter... Zullen wel veel mensen zijn die zoiets denken als ze nog nooit een kist zelf gebouwd hebben, maar toch..

    Ik wil gaan proberen zelf een kist te ontwerpen en te bouwen. Met ontwerpen bedoel ik eigenlijk meer; het ontwerp van een bestaande kist overnemen en naar mijn wensen aanpassen.

    Ik weet dat ik niet over de nodige voorkennis over aerodynamica en dergelijke beschik om een luchtwaardig vliegtuig te ontwerpen. Tenminste, nog niet. Dat zijn dingen die ik graag wil leren tijdens het ontwerpen/bouwen. Het hoeft ook niet in een weekje af te zijn. Zelfs niet in een maand, of in een jaar. Het gaat me erom dat ik wil leren hoe zoiets werkt, hoe anderen zoiets doen. Het leren en ontdekken vind ik leuker/belangrijker dan dat ik straks ook echt een vliegbare kist heb. Als dat mijn doel zou zijn, kan ik beter naar de lokale modelbouw-boer; gaat een stuk sneller.

    Om te beginnen; welke programma's zijn er op de markt om modelvliegtuigen te ontwerpen? Ik leer snel, vooral wat betreft software, dus het mogen best uitgebreide programma's zijn.

    Nog iets; ik weet dat ik ook kan zoeken in de fora, maar het leek me leuk een nieuw topic te maken waar alle aspecten van het ontwerpen tot het bouwen aan bod komen.