Zelfbouwvacuummacine

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bel10, 1 dec 2013.

  1. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Er zijn diverse redenen om een buffertank te gebruiken. Bij het op vacuum zetten van een groot object kan het een voordeel opleveren om heb object snel onder vacuum te krijgen. Zeker als de capaciteit van je pomp beperkt is.

    Niet elke pomp kan een klapventiel waarderen. Oliegesmeerde draaischuifpompen houden er niet van en kunnen olie gaan nevelen.

    En idd, absoluut vacuum is een min of meer theoretische situatie. Maar voor vrijwel alle vacuumprocessen ook niet van belang.
     
  2. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Dat met de tank gaat niet helemaal op.
    Stel je wilt 10 liter vacuum zuigen met de tank van 25 liter.
    In de tank heerst 0 bar (theoretisch) en in het object heerst 1 bar.
    Dan is het gemiddelde van het vacuum 25 van 0 bar en 10 van 1 bar, dus op het moment dat je de kraan van de tank opendraait zit je op een gemiddelde van ~0,35 bar.
    Vervolgens ga je de tank + object leeg zuigen, maw 35 liter terug brengen naar 0 bar ?
    Vrij onzinnig, je kan beter gelijk 10 liter naar 0 bar afzuigen.

    Aangezien hier geen olie gesmeerde draaischuifpomp gebruikt wordt maar een dood normaal zuigerpompje van een ijskast snap ik niet waarom de bewuste schakelaar niet gebruikt kan worden.
    Daarnaast zal er geen schakelaar nodig zijn, tenzij je geen kraan tussen het object en de vacuumpomp hebt, omdat bij 0 bar de pomp stopt met aanzuigen.
    Waarbij opgemerkt dat een ijskastpompje haalt never nooit 0 bar haalt.

    Wij hebben zelfs totaal geen schakelaar of kraan in het systeem zitten, de pomp draait gewoon zolang als de meetbank gebruikt wordt.
    Bij calibraties draait hij van 7:30 uur tot 20 uur aan één stuk door.
     
  3. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Als 0,35 bar onderdruk genoeg is (vacuum dieptrekken) dan is het tankje ideaal.

    Verder kan een normale pomp idd 24/7 draaien, maar een koelkastpompje niet. Die heeft een load van max 50%. Dat is wel een puntje om rekening mee te houden.

    Het is dus maar wat je hebt, en wat je ermee wilt doen...
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn koelkast pomp haalt gewoon 0,05 bar.

    En vroeguh, toen ik die mooie elektronische drukregeling nog niet had, regelde ik de druk middels een regelbaar lek op ± 0,5 bar en stond die pomp gewoon 24 uur te draaien. Ja, hooguit 1 - 2 keer per jaar, maar ik heb dat ding nu al 15 jaar of zo. Ik heb nog niets gemerkt van slijtage (minder vacuüm).
     

Deel Deze Pagina