Zijn electrotrainers te Kokamiseren?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Rob, 6 jan 2003.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik vraag me af of het lucratief is om een electrotrainer zoals hieronder vermeld te voorzien van Kokam cellen om de vliegtijd dusdanig te verlengen dat het programma voor een brevet moeiteloos met 1 lading kan worden gevlogen :D .

    Het gaat bij onderstaande modellen uitdrukkelijk om het voorbeeld of het kan, niet om de keuze van de modellen:

    1. Robbe Cessna 152
    Wingspan: 1600 mm
    All-up weight: 1700 g
    Wing area: 41.00 dm2
    Motor: sp700

    2. Protech Piper Cub
    Wingspan: 1080 mm
    All-up weight: 600 g
    Wing area: 36.70 dm2
    Motor: sp400/1,85:1

    Ik vermoed voor de Chessna minstens 6x Kokams van 3000 mAh in 3s2p geschakeld op basis van de max. stroom van 20 A. Klopt dat of kan het gunstiger?
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi, Rob. Ik denk dat het met die Kokams wel moet lukken, maar het is de vraag of dat in dit geval zoveel zin heeft. Met de Robbe Cessna op 10 cellen Sanyo RC2400 en een 10x6 Graupner Cam-Slim prop kun je met gemak 2x het brevet programma in 1 vlucht vliegen. Ik wacht liever op de aangekondigde Kokam 7500 cellen dan 2x3300 parallel te gebruiken. (Meer capaciteit, zelfde gewicht en hopelijk goedkoper.)
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Helder advies Bert, ik zag het ook al een heel duur pakket worden... Dus voorlopig een electrotrainer maar van de normale cellen voorzien. Zijn dan de NiMH 3300 cellen qua prestatie nog te preferen boven de cellen die je noemt?

    Enig idee wanneer die 7500 mAh komt?

    Groeten, Rob.
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    als je de topic "fundemental questions on Kokam" van "Papa-Kokam" J.J. Hong http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=80257&perpage=15&pagenumber=1 goed leest, blijkt dat de vraag (bij Kokam) naar grote cellen (te) klein te zijn, zelfs de vrrag naar de 2020 en 3270 cellen zou relatief laag zijn...(als Kokam voornamelijk aan de mobiele telecom markt levert dan is een accu maat van 64x95x3,7 of 64x95x5.5 niet echt practisch in je GSM'etje....)..deze accus zijn dus (te) duur...de 7500 zou in verhouding nog veel duurder moeten zijn...en dus onverkoopbaar....er zal zich eerst een martk voor deze producten moeten aandienen bij Kokam van ten minste een paar honderduizend stuks....de modelbouwmarkt is met zijn schamele vraag van (potentiel) enige tienduizenden stuks niet echt interesant...
     
  5. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    @Rob: De Nimh 3300 cellen geven een wat langere vliegtijd in de Cessna. De RC 2400 kun je behalve in zo'n Cessna ook nog in de toekomst in een "hotliner" of een ander high power toestel gebruiken, aan jouw de keuze.

    @Dirk: De Kokam 7500 zou een direkte vervanger van de sub-C cel zijn. Dat is zonder twijfel de veruit meest gebruikte cel in modelbouwland. Alleen al in Nederland gaan er hiervan al enige tienduizenden over de toonbank (Info: Sanyo Europe). Wereldwijd worden er per jaar miljoenen van gemaakt dus de vraag moet geen probleem zijn, zeker als je de enorme prestatie verbetering meerekent.

    Ik heb de discussie op Ezone gevolgd en denk dat er andere faktoren een rol spelen dan de mogelijke vraag naar dat soort cellen.
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Bert, de prijs...J.J. Hong zegt ook ergens..de Laptop-fabrikanten kiezen voor de veel goedkopere, maar inferieure chinese ronde Li-Ion accu's...

    de 145, 560 en 1020 zijn prijstechnisch 1:1 te vergelijken met vergelijkbare NiCad of NiMh oplossingen, teruggerekend per cel-equivalent = 1/3 Kokam tussen $ 2,65 en $ 3,65...

    de 2020 hebben al een "CE-prijs" van $ 5,85 dit is ook nog aanvaardbaar..

    de 3270 gaan gaan echter al naar een "CE-prijs" van $ 12,50...

    Dit zal de masale overstap naar Li-Poly voor Zwaardere accu's voorlopig tegenhouden, een 2x2 3270 paket kost dan $ 150,--

    de $ prijzen zijn FMA prijzen...

    op de nederlandse markt kosten Sanyo 2400 NiCad en 3000 NiMh 7 cel packs rond de € 50,- tot € 60,--.....
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    In 2005 wordt de milieu-regelgeving mbt tot gebruik accus (en nog veel meer zaken) streng aangehaald...ook Ni-Cad's hebben straks hun langste tijd gehad !
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    @Bert, wat is naar jouw schatting een haalbare vliegtijd met de RC2400 (10 cellen?)? Ik ben het met je eens dat het slimmer is accu's te nemen die ook nog in een ander model passen. En is die vliegtijd dan gebaseerd op de originele meegeleverde Robbe 700/13 turbo motor?
     
  9. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Bij mijn club (MVN, Nijverdal) vliegt zo'n Cessna van Robbe. Helemaal origineel, met een 10 cellen pakket en een 10x6 prop kun je een minuut of 10 halen met wat gedoseerd gasgeven. Er is ruim voldoende vermogen om van een grasbaan op te stijgen, en de vliegeigenschappen zijn uitstekend. Volgens Robbe moet het ook kunnen met een 7 cellen pakket en een 12x6 prop, maar dat vond ik niet overtuigend gemotoriseerd.
     
  10. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Klinkt goed Bert, ik had dan ook al stevig gegraven in jouw berichten elders en ik wist dat je goede ervaringen met dit model hebt. Ik ga 'm aanschaffen en neem alle adviezen ter harte. Hiervoor heb ik een nieuwe draad geopend om :offtopic: te voorkomen. Ik hoop hier nog meer adviezen te mogen krijgen want dit wordt m'n eerste 'grote' model en ik wil voorkomen dat m'n instructeur me onverichterzake terug naar huis stuurt om het model te verbeteren... maar daarom begin ik ook met een ARF.
     

Deel Deze Pagina