Zonnebril op sterkte

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 29 mrt 2017.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Beste mensen,
    Vorig jaar heb ik in een oude pilotenbril van RayBan glazen (sterkte +1) laten zetten. Dit waren niet gepolariseerde exemplaren. Voor veraf zou ik een dagelijkse bril kunnen gebruiken, maar doorgaans zie ik alles nog behoorlijk goed. De nieuwe zonnebril zorgde voor een beter zicht op de vliegtuigen, maar ik ben gewend aan zonnebrillen van Serengeti. Op internet heb ik gevonden dat Serengeti en Carl Zeiss de beste glazen maken. Hiervoor betaal je echter wel de hoofdprijs, maar een vliegtuig verliezen is ook zonde. Ook het merk Oakley wordt genoemd en wel als zijnde bijna net zo goed, voor de helft van de prijs!? Uiteraard ga ik zelf een paar opticiëns bezoeken, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen. Voor alle duidelijkheid: het dus niet om een standaard zonnebril, maar een op sterkte.
    Groeten, Wil
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Voor mij komt alleen het merk Zuricher in aanmerking. dit is te verkrijgen via Braeckman modellbau te Aken of rechtstreeks in de USA. Ze hebben gewone brillen alsook overzet brillen. Verder kun je ook brillen op recept bestellen of zelf de glazen aanleveren, dan zorgen hun voor de coating. http://www.braeckman.de/shop/?page=gruppe&path=/00000115

    Ikzelf gebruik al jaren de overzetbril en ben er heel tevreden over, enkele jaren geleden was ik met hun bezig om een bril op recept te laten maken echter kwam er een kink in de kabel door mijn aandoening. Maar zodra duidelijk is dat mijn rechteroog stabiel blijft ga ik daar weer mee verder, en laat ik een bril op maat maken. Met deze bril kan ik recht n de zon kijken en toch het model blijven zien. en het filtert vrijwel alle UV straling weg uit je oog.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tenzij je hele speciale ogen hebt, is het allemaal niet zo kritiek.
    Ik heb gewoon als ik een nieuwe bril haal, de optie om voor een paar centen een simple montuurtje met gekleurde glazen in dezelfde sterkte mee te bestellen.
    Zolang het maar glazen met een fatsoenlijk UV filter zijn, en de kleur zodanig is dat je het beste contrast ziet...
    Rayban, Serengeti, ik heb ze gehad Op sterkte, en in combinatie met contactlenzen, en Rayban viel tegen, Serengeti is zonder meer beter dan de goedkope "tweede bril met gekleurde glazen", maar niet zo veel dat ze de meerprijs waard zijn (Persoonlijke mening, ieder voor zich).
     
  4. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Een paar opmerkingen. Het is allemaal zeer persoonlijk wat prettig is. Een meekleurende bril werkt niet goed in de auto (omdat de coating van de autoramen de straling die de glazen laat kleuren blokkeert). Een gepolariseerd glas geeft inderdaad beter contrast. Een voorzet brilletje met gepolariseerd glas vind ik een prettige en goedkope oplossing. Heb er jaren een gehad. Je kunt die ook in de auto gebruiken en makkelijk in je broekzak kwijt. Bij het naar binnen/buiten lopen zijn meekleurende glazen prettiger. Je hoeft dan je bril niet te wisselen. Maar het mee kleuren duurt even. Dat kan een nadeel zijn. Je zegt dat je een bril hebt met +1 (dichtbij) en een bril voor veraf. Een multifocale bril kan dan ook een optie zijn. Boven in het glas voor veraf beneden om te lezen. Dat heeft voordelen maar ook nadelen (bijvoorbeeld trap af lopen). Als je het nog niet weet zou ik voor een gepolariseerde voorzet bril gaan. Kost bijna niets (bij aliexpress nog geen €10). Na verloop van tijd weet je wat voor jou prettig is.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zojuist behoorlijk geschrokken van de prijzen van Serengeti. 670 tot 970 euro.
    Inmiddels contact gehad met een gepensioneerde opticien.
    Hij adviseert een Drivewear. Ik ga daar eens naar googelen. Ik draag overigens nog geen bril voor veraf, alleen met vliegen dus een zonnebril op sterkte van +1. Leesbrillen heb ik van 1 tot 3, afhankelijk van de afstand.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ook ik heb hele goede ervaringen met Zurich. Vooral het ontbreken van zijdelijngs invallend licht, dat anders allerlei hinderlijke lichteffecten veroorzaakt, maakt het beeld vele malen beter.
    Jammer genoeg is de aanschaf niet echt wat je noemt eenvoudig.
    Ik zie op de website van die zaak in Aken niet het type dat ik zoek en bovendien weet ik niet meer welke lens-donkerte ik had. Dus online kopen is geen optie.

    En aangezien ik mijn figuren op een vaste plek t.o.v. de wind vlieg, kan het zomaar zijn dat ik dan recht tegen de zon in kijk. Daarbij hielp deze bril enorm. Helaas 3 jaar geleden spoorloos verdwenen.

    Maar zoals gezegd, ik zou een beetje dichter bij huis e.e.a. eerst willen uitproberen om mijn vroegere combinatie (blauw spiegel / grijze lenzen) terug te vinden.
    Deze had ik gekocht op het WK 2004 bij de trade show voor $35
    [​IMG]
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb contactlenzen dus zonnebrl(len) zonder sterkte.
    Voor in de auto en soms met vliegen heb ik een Serengeti waar ik voor die doelen zeer over tevreden ben. Licht bruin van kleur, niet polariserend.

    Alleen voor in de bergen en met F3F vliegen in het algemeen heb ik de Julbo Zebra.
    Deze heeft een meekleurende lens die ik daarom tot even na zonsondergang nog op kan hebben wat nodig is bij een goede (dus flinke) wind en schermt de wind ook goed af. Belangrijkste is nog wel dat in de bergen de Serengeti te weinig contrast geeft in donkere partijen. Een carbon model tegen een donkere rotsformatie is niet te zien met mijn Serengeti. Bij de wat meer gele Julbo Zebra is het contrast onder dat soort condities veel beter.

    Al met al is de Serengeti kwaliteit (en prijs) wel wat hoger.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Update: De glazen van een Transitions Drivewear kosten samen 612 euro. Een voudig montuur van ongeveer 125 euro krijg je er bij. Serengeti heeft vorig jaar hun prijzen aanzienlijk verhoogd.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een Zürich wordt lastig, want ik draag geen gewone bril voor veraf. Van lieverlee zal ik daar niet aan ontkomen.
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    of je nu brildrager bent of niet maakt voor de Zuricher niet uit, die bril kun je altijd opzetten, en is in verschillende kleuren te verkrijgen, ik gebruik de Magenta versie.

    upload_2017-3-29_16-4-23.png
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Heb je je ogen eerst ergens laten meten, om de sterkte te bepalen?
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Die bril gaat over de normale bril heen neem ik aan ?
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    ik draag al 40 jaar een bril op sterkte, ben nu onder controle van oogartsen. Het opmeten van je ogen kan elke kwaliteits opticien.

    Voor de Zuricher in het plaatje is dat niet nodig. Die zet je zo over de bril heen. En als je geen brildrager bent kun je hem gewoon ook opzetten. Kijk ook de foto van Bruno.....hij is geen brildrager.....
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben zeer tevreden met een vliegbril van George de Jong in Amsterdam.
    Deze is bij mij niet op sterkte maar volgens mij heeft Gerben er 1 op sterkte laten maken.
    Ik ging naar binnen voor een Serengeti (mede omdat je bij George 10% korting krijgt als je KNVvL lid bent) maar na wat Serengetti's proberen kwam George met een andere bril.
    Wow, het contrast was geweldig, ik kon wolken zien die ik met de Serengeti niet zag (ideaal voor thermiek).
    En de prijs.. een fractie van de Serengeti.

    Dus kijk hier even:
    http://vliegbril.nl/
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zou het bijna vergeten, maar iedereen natuurlijk heel erg bedankt voor de tips tot nu toe.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een vriend wees mij op Eyelove, wat zich ophoudt in een aantal drogisterijen. De prijzen zijn laag, maar of het echt goed is?
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb hem al een email gestuurd. Zonnebrillen op sterkte kunnen zomaar 3x zo duur zijn als zonder.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou... ;)
    [​IMG]
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb trouwens ooit eens een zonnebril gehad, ding was 5 euro.
    Dat was een geweldig ding, ik kon gewoon ermee tegen de zon in kijken, bijna een lasbril.
    En enkele jaren geleden had Lidl of zo ook brillen met 3 sets glazen.
    Het hoeft niet altijd duur of van een bepaald merk te zijn.
    Zurich brillen vind ik er niet uitzien en het is maar gewoon plastic voor 59 euro.
    American Quality.... ja.. net zo goed als Harley Davidson, dat altijd stuk gaat?

    GJ
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.837
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De eerder genoemde piloot werkt niet meer bij George de Jong. Zijn opvolger wijst op Carl Zeiss als goed alternatief voor Serengeti, dat door velen als de top wordt gezien.
    Ik ga ook eens kijken bij EyeLove.
    Drivewear is ook nog in de race.
     

Deel Deze Pagina