Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Al enige tijd ben ik op zoek naar een project voor na mijn andere projecten . . .

Omdat ik zweven én bouwen met balsa zo mooi vindt ben ik op zoek naar een houtbouw zwever. En het liefst eentje met een wat grotere spanwijdte, zo rond de 4 meter. Om dat te vinden in volledig balsa is best nog wel lastig. Maar ik heb nu een tekening besteld van de Countryman van Mike Trew bij VTH.

Via Google probeer ik wat meer over deze zwever te weten te komen. Het blijkt dat er niet echt veel te vinden is. Daarom de vraag of er forumleden zijn die meer van deze zwever weten. Alvast dank voor de info.

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt:
mag t een schaalzwever zijn???
en oud?

kheb nog wel enkele die leuk zijn van vliegbeeld.

L Spatz 55 von Schadl Modellbau (L-spatz)

deze ken ik bijna allemaal in 4meter zwevers.

Grunau Baby (grunau baby)

deze is vooral bekend in de 2m versie denk ik, maar hij bestaat perfect in 4m.(deze op de foto is 4,5m span)

http://www.nimsa.co.uk/ask13.jpg
ook een mooi toestel.

http://www.fraquet.co.uk/coxtor/ASK18a.JPG
deze is eerder mijn favoriet van de rest...

en deze is de (LO100)
vind ik ook wel iets hebben.
http://www.cnc-modellbautechnik.de/bilder/kunden/kaltenbrunner/01_Lo.jpg
 
want van de zwever die jij opgeeft ken ik persoonlijk niets van ;) en kvind t ook geen mooie kist. (persoonlijk)

ik vind een echte balsa zwever moet een old skool look hebben.

alles van voor 1960 vind ik vet.
als je dan toch in balsa wil bouwen kan je even goed een mooie oud momumentje bouwen ;) zoals de mensen die een minimoa gebouwd hebben zullen beamen.
 
Iedere heug zijn meug zeg ik dan maar. Dank voor je reactie, de kisten die je laat zien zijn inderdaad mooi.

Ik realiseer me nu dat ik in de eerste mail niet heb genoemd dat ik een motor in de neus wil hebben om hem op hoogte te krijgen. Ik ben liever niet afhankelijk van anderen (slepen) of een elastiek (lagere hoogte).

Electromotor inbouwen kan natuurlijk ook met een schaalzwever maar ik vindt het eigenlijk wel zonde om het beeld daarmee aan te tasten. Daarom liever een echt voor de rc ontworpen zwever.
 
Dat is inderdaad een goeie, heb het item wel gelezen maar ook volledig overheen gelezen blijkbaar... :sleeping:. Ik begrijp dat er een (gerestaureerde) tekening is. Kopietje zou geweldig zijn!

En als het ontwerp van begin jaren 80 is dan kan hij ook mee op 17 mei .

Jacob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugelbevestiging

Ben begonnen met het voorbereiden van de bouw van de Countryman:
countryman.jpg


De bestanden van de Jan van Gent, ook een 4 meter balsa zwever, heb ik ontvangen van Jakkie Takkie, ook een mooie grote jongen. Omdat 2 kisten tegelijk bouwen me net even teveel van het goede is moest ik een keuze maken Het silhouet van de Countryman vindt ik dan net even wat mooier. De 'high aspect ratio', oftewel de slanke vleugels zorgden voor een voorkeur voor de Countryman.

De eerste uitdaging dient zich dan meteen al aan, de vleugelbevestiging. Op tekening staat een Graupner wing strip, oftewel een rechthoekig stuk staal. Dat was toen (begin jaren 80) de standaard, nu denk ik er aan om te gaan werken met koolstof buis. Ik wil graag een lichte en uiteraard sterke constructie. De rest van de opbouw van de kist ben ik wel mee vertrouwd, koolstof en bevestiging er van niet.

Vraag is daarom: wie heeft er tips&trucs en adressen.
 
Laatst bewerkt:
Het begin is er

Onlangs heb ik de tekeningen van de Countryman gekopieerd. 1 kopie om te verknippen en op te bouwen en 1 voor aan de muur voor het overzicht:
SV105803.JPG


Vandaag maar eens voorzichtig begonnen met het maken van de de eerste delen voor de Countryman: het hoofdspant, de beginrib, vaste deel van het kielvlak.

De originele bouwwijze zegt dat de vleugel in 4 delen wordt opgebouwd, ik maak er 2 vleugelhelften van. Betekent wel dat elke helft zo'n 1,90 meter lang zal worden. Zulke lange vuren latten voor de liggers zijn er niet, dus dan moeten deze uit kortere delen samengesteld worden. Na overleg met Alex (Alex Söntgerath) over hoe hij dit opgelost heeft heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en ben met de liggers van 2 meter lengte gestart. Dit zijn de onderdelen van vandaag op de bouwplank:
SV105802.JPG


Op de achtergrond liggen trouwens de te strippen vleugels van mijn opknapper.

Groet,

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een stapje

Vandaag wat tijd gevonden om het richtingsroer vorm te geven:
SV105804.JPG


Verbinding wordt middels 'hol-bol' gemaakt, dit geeft eem mooie gladde aansluiting:

SV105805.JPG
 
Leuk dat je interesse toont, ik ben nog niet verder. Heb het erg druk met mijn werk, mijn kinderen en natuurlijk de ASW die ik aan het opknappen ben.

Is wel grappig dat je juist vandaag hier naar vraagt omdat vandaag de laatste apparatuur (brushless motor, ESC, LiPo en servo's) zijn binnengekomen. Waarschijnlijk krijg ik volgende week weer tijd om verder te gaan met de ASW en de Countryman komt dan daarna. Mijn doel is om die in de herfst nog te laten vliegen. Of ik dat haal wordt spannend!

Jacob Bos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi project!

Hoe heb je de achterlijst van het stabilo zo mooi hol gekregen?
Wat voor motorcombinatie en servo's gaan er in komen?

Ik heb zelf onlangs een 4 meter opknapkist opgehaald en ben van plan om daar ook brushless in te bouwen.
 
Ronde achterlijst is gemaakt van rond balsa. Met de schaaf afschaven tot je halverwege bent. Voor de holle kant het ronde balsa omwikkeld met schuurpapier en schuren maar!

Motor weet ik nog niet. Vuistregel is 10% van het gewicht. Ik heb nog geen idee waar ik op uit ga komen. Servo's idem dito. Bouwen met voortschrijdend inzicht heet dat geloof ik . . .

Wat voor 4m opknapper heb jij? Volledig balsa? Ben nieuwsgierig, al een draadje geopend op dit forum?

Jacob Bos
 
afmeting hoofdligger

Hallo Jacob,
Mooie kist, lijkt me best veel werk. Ideaal om een lange winter mee door te komen. En de aanhouder wint altijd...
Maarre een vraagje. Wil een bestaande zwever nabouwen maar dan met een grotere spanwijdte. Ben op zoek naar afmetingen van de hoofdligger van grotere toestellen. Zou je me de afmetingen van jou kist kunnen doorgeven?
Alvast bedankt en veel succes met de bouw. Volg het draadje op de voet.

Leo.
 
Grote zwevers, elektromotoren....daar moet ik me even mee bemoeien natuurlijk.
6 tot 7% van het totale vliegklare gewicht is ruim voldoende. In mijn ASW20 zit ik op 5,2% en dat gaat heel rap omhoog.

Wordt mooi Jacob :-)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jacob,

bedankt voor de tip over het hol schuren van de achterlijst, ga ik zeker proberen!

We zijn er nog niet achter welke merk/type mijn zwever is, draadje staat hier: nog-een-projectje-erbij-4-meter-zwever-maar-welk-merk

En nee het is niet een volledig balsa model, de romp is GFK, vleugels styrofoam ingedekt met Abachi.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hahahahaha ja ik zat goed, ik zit er nu weer op en de tranen biggelen over mijn wangen. Je hebt er niet teveel voor betaald maar je kunt hem beter niet gebruiken hoor. Dat gaat niet lukken in je ASW. In je Countryman op 4 of 5 cellen misschien net maar zelfs daarvoor is hij eigenlijk niet geschikt.
 
Back
Top