Idle switch esky belt cp zender.

  • Topicstarter Topicstarter maurice1810
  • Startdatum Startdatum
M

maurice1810

Guest
Wie kan mij vertellen of het makkelijk te doen is om de idle switch op de zender los te koppelen.
Dit om fratsen te voorkomen bij het per ongeluk omschakelen van deze switch.

maurice1810
 
Die knop zit er juist om fratsen te voorkomen..

Bij per ongeluk uitschakelen van de heli in volle vlucht kan nog geland worden met autorotatie (niet dat je die knop snel om zal zetten als je vliegt)

Als je met starten je idle switch om verkeerd om hebt staan, gaat de hel er vandaar zonder dat jij er erg in hebt, met alle gevolgen van dien.

Het is, naar mijn mening, beter om goed om leren te gaan met deze schakelaar.
 
die kan je gewoon overbruggen even kijken of hij in normaal stand doorverbind of onderbreekt kan je later altijd weer herstellen
 
Ik heb de zender opengeschroefd en een van de draadjes van de schakelaar losgehaald. Het per ongeluk omstoten van de schakelaar heeft mij al een hoofdtandwiel gekost. Gelukkig had ik de heli aan de tafel gezekerd anders was er nog veel meer gebeurd.
 
Dat betekent dus dat de schakelaar in de normaal stand onderbreekt?
 
Eigenlijk moet je om leren gaan met de aanwezigheid van deze switch.
Of ben je van plan ook je throttle stick te disablen? ;)
Als je binnen je heli aan het afstellen bent moet je altijd de motor los koppelen.
Voor je je heli van stroom voorziet moet je altijd een pre-flight check doen!
De heli niet aansluiten voordat je weet dat al je switches & je sticks goed staan.

Overigens schijnt het loskoppelen van deze schakelaar eenvoudig te zijn.

Ik ken het probleem van de E-sky zender en heb nu een computer zender.
Dit houd eigenlijk in dat ik de stand van meer schakelaars moet controleren voordat ik de heli aansluit.

Succes met het leren vliegen met de Belt en groeten,
Wilbert.

PS. Als Belt piloot ben ik altijd benieuwd waar de andere piloot ongeveer woont.
Waarom staat je woonplaats niet vermeld in je profiel?
 
Dat betekent dus dat de schakelaar in de normaal stand onderbreekt?

JA..
De meest verstandigste methode is door de draad van de midden pen los halen en aan de lege buitenste vast te solderen... Dan zit die draad weer vast en kan hij verder nergens tussen komen.. De schakelaar is dan buitenwerking en de stand is dan dus niet meer belangrijk.
En ja, Ook bij mij is het al fout gegaan met die schakelaar..
Koste mij een setje bladen en een pijnlijke hand..
Ik zie niet in hoe je zonder slowstart die schakelaar veilig kan omzetten tenzij je al stabiel hovert maar dan kun je er bijna niet bij...
Zeker voor beginners heb je niets aan de schakelaar voor de eerste 6 maand...

Benno
 
Iedereen moet lekker doen wat hij/zij makkelijk c.q. veilig vind.
Punt is wel dat ik hem actief laat, want hoe stel je anders je heli mechanisch juist af?
Je kunt je heli alleen goed afstellen door in idle-up te schakelen en dan alle link e.d. af te stellen (midden stick = 0 graden pitch, max = + 6 graden pitch, min = -6 graden pitch).
Het vliegt ook wat lekkerder (stabieler) in idle-up, maar uiteraard met als potentieel gevaar de -6 graden pitch. Gas dicht betekend dan dat je je heli kunt uitgraven. Ik zou ook opteren om ermee om te leren gaan, dat doe ikzelf ook. Zolang je maar van het feit bewust bent dat die schakelaar er zit is er niets aan de hand. Pre-flight check is een must! En dan weet je vervolgens ook HEEL snel die schakelaar te vinden als je hem nodig hebt.


@plantjes: Het is m.i. juist de bedoeling om de schakelaar in hover om te zetten (dat is in ieder geval wat ik doe). Anders zuigt je heli met -6 graden pitch alle rommel van de grond. Zolang je heli juist in afgesteld kun je deze rustig in hover omschakelen, zorg er echter wel voor dat je hoog genoeg zit om onverwachte pitch veranderingen op te vangen! Je loopt dan ook geen risico dat je gear gestript word.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iedereen moet lekker doen wat hij/zij makkelijk c.q. veilig vind.
Punt is wel dat ik hem actief laat, want hoe stel je anders je heli mechanisch juist af?
Je kunt je heli alleen goed afstellen door in idle-up te schakelen en dan alle link e.d. af te stellen (midden stick = 0 graden pitch, max = + 6 graden pitch, min = -6 graden pitch).
Het vliegt ook wat lekkerder (stabieler) in idle-up, maar uiteraard met als potentieel gevaar de -6 graden pitch. Gas dicht betekend dan dat je je heli kunt uitgraven. Ik zou ook opteren om ermee om te leren gaan, dat doe ikzelf ook. Zolang je maar van het feit bewust bent dat die schakelaar er zit is er niets aan de hand. Pre-flight check is een must! En dan weet je vervolgens ook HEEL snel die schakelaar te vinden als je hem nodig hebt.


@plantjes: Het is m.i. juist de bedoeling om de schakelaar in hover om te zetten (dat is in ieder geval wat ik doe). Anders zuigt je heli met -6 graden pitch alle rommel van de grond. Zolang je heli juist in afgesteld kun je deze rustig in hover omschakelen, zorg er echter wel voor dat je hoog genoeg zit om onverwachte pitch veranderingen op te vangen! Je loopt dan ook geen risico dat je gear gestript word.

Je hebt gelijk..
En weer een bewijs van zoveel piloten, zoveel meningen..
Trouwens is dacht dat je met de idle up schakelaar de pitch in balans zet. dus van +12 tot -12 en met idle down van +12 tot -6.
Dat betekend schakelaar om is vol gas en -12 pitch... Als dat je skid maar houd.. Maar goed ik wil je wel geljk geven als je steldt dat het beter is met die schakelaar te leren leven alleen dan ken ik er nog wel een paar..
Wat dacht je van een nieuwe zender kopen want je kunt beter leren met een vlakke throttle curve en dat kun je in de esky zender niet instellen...

Ik denk dat een nieuwe piloot het zich zo makelijk en veilig mogenlijk moet maken. En dat eenvoudige mods daar aan kunnen bijdragen zolang hij zich maar realiseert waar hij mee bezig is. Dat geldt ook voor de HH.
Die maakt het makelijker voor de beginner zolang hij maar realiseert wat dat ding doet en dat hij zich ook bekwaamt zonder HH.

Benno
 
ALS de soft start op de regelaar goed is ingesteld, kun je de idle up ook vanaf 0 inschakelen, mits je de stick dan centraal zet ipv onderin..

Maar idd, iedereen heeft een mening, de meesten doen het toch op hun eigen manier.
Voor de beginner is het dan zoeken naar een eigen manier die voor hun prettig werkt. persoonlijk zou ik het geheel lekker laten zoals het is en eerst leren vliegen.

Als je aan het afstellen bent, moet je eigenlijk een draad van de motor loshalen. Ben je ook het probleem met strippende tandwielen voor. Ook als je per ongeluk je zender uitzet heb je dan geen problemen.
 
ALS de soft start op de regelaar goed is ingesteld, kun je de idle up ook vanaf 0 inschakelen, mits je de stick dan centraal zet ipv onderin..

Maar idd, iedereen heeft een mening, de meesten doen het toch op hun eigen manier.
Voor de beginner is het dan zoeken naar een eigen manier die voor hun prettig werkt. persoonlijk zou ik het geheel lekker laten zoals het is en eerst leren vliegen.

Als je aan het afstellen bent, moet je eigenlijk een draad van de motor loshalen. Ben je ook het probleem met strippende tandwielen voor. Ook als je per ongeluk je zender uitzet heb je dan geen problemen.
Maar weinig esky esc's hebben een softstart...
En dan nog wil ik liever gecontroleerd gas geven met de stick dan met de idle up..
Alleen omzetten in mid air lijkt me de enige goede optie maar daar wil de beginner vast nog niet aanbeginnen.. Die heeft al zweet op z'n voorhoofd als de king 1 meter hoog voor hem hangt..
Zelfs ik zet de zaak nog liever even neer voordat ik zaken omschakel als stunt en HH.
en die schakelaars weet ik blindelings te vinden...

Benno
 
Hallo,

Ik ben een beginner, heb al met 4 kanaal gevlogen maar heb mij nu een Belt cp V2 gekocht.
Mijn vraag is voor wat die Idl up juist dient ( staat niet goed uitgelegd in handleiding)?

Ik had mijn helikopter al eens getest en schakelde tijdens het vliegen van N naar 1 over en natuurlijk draaide de motor door en is de eerst main gear de tandjes al af. Dat wordt dus al een nieuwe.

Kan er mij iemand uitleggen voor wat dat dient
Dank bij voorbaat,

Bert
 
je kunt natuurlijk de moeite nemen om dit topic door te lezen, maar als antwoord op je Vraag. deze schakelaar heb je nodig om op z'n kop (inverted) te kunnen vliegen. omdat je als beginner daar nog niet aan toe bent raad ik je aan de draden van deze schakelaar los te nemen als bescherming voor jou en de heli.
benno
 
als beginneling heb ik nu ook een esky belt cp (misschien niet een héél goed idee) en ik heb direkt mijn graupner mx12 zender erbij genomen
alles werkt en toen ik hem wou doen opstijgen gebeurde er niks, alles draait maar ik heb precies geen lift, hoe zou dat komen?
 
als beginneling heb ik nu ook een esky belt cp (misschien niet een héél goed idee) en ik heb direkt mijn graupner mx12 zender erbij genomen
alles werkt en toen ik hem wou doen opstijgen gebeurde er niks, alles draait maar ik heb precies geen lift, hoe zou dat komen?

Ik weet niet of je je mx12 wel goed hebt ingesteld..
Er is prima met een MX12 te vliegen..
Trek eens de motor draden los en kijk eens of je swash wel omhoog gaat als je gas geeft...
Standaard fout is dat de swash de verkeerde kant opgaat..
maar naar boven is meer pitch en dus meer hef vermogen..
Als je dan toch bezig bent..
Kontroleer nog een keer extra of je swash de juiste kant op beweegt als je de stuur stick beweegt..
als je achter de heli staat moet de swash dezelfde kant als de stick op kantelen..
En dus de swash omhoog gaan als je meer gas geeft...
bij mid stick moet de swah zo hoog staan dat de mixerarmen (er net boven) parralel staan en dan de blad hoek (pitch) op 0 graden (dus vlak en gelijk aan de flybar)
Meer gas is dus meer pitch is dus een positive bald hoek..
minder gas is dus een negative bladhoek..
Wel even de pich curve controleren dat die van 0 naar 100% linear gaat.,..

Benno
 
Back
Top