vibraties na monteren kasama rotorkop

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend mijn E-620 voorzien van een Kasama rotorkop i.p.v. de standaard.
Vol goede moed de heli op laten toeren en los getrokken om alles goed te kunnen uittesten.
Tot mijn grote verbazing had ik ineens last van een erge vibratie in de heli en heb hem na een paar bochten maar weer neergezet.
Tot op heden heb ik het probleem nog niet kunnen vinden vandaar mijn vraag aan jullie.
Iemand dit eerder meegemaakt of heeft iemand een idee?
Wat heb ik zelf tot op heden veranderd/getest:
- Geen last tot ca. 1600 toeren
- Dempers vervangen
- Flybar instellingen aangepast
- Gyro instelling aangepast
- Andere bladen gemonteerd
Dit had geen resultaat.


Tot het moment van de upgrade naar deze kop had ik geen enkel trillinkje en vloog op 1900rpm op de kop.

Mischa
 
Dan begrijp ik in eerste instantie niet waarom je die andere kop hebt gekocht. En de oplossing lijkt me ook simpel, de orginele kop weer monteren, Kasama terugbrengen!

Greetz, Aldert
 
Dit probleem steekt bij mijn 620 ook af en toe de kop op.

Dit kan (mede) veroorzaakt worden doordat het frame niet meer stijf genoeg is; loop alle frame-bouten en -schroeven goed na, vervang bij voorkeur de kunststof 6-kant bussen (frame spacers) in het frame door de metalen variant (PV0567).

Waarschijnlijk overbodig maar toch: Zorg voor een soepele maar spelingvrije passing van alle ball-links. Probeer ook eens een nieuw hoofdtandwiel. Ook kan je experimenteren met de rode of de blauwe dempers.

Ondanks al deze maatregelen heb ik deze trillingen bij sommige toerentallen soms nog steeds.

Veel succes, Jan
 
Waarschijnlijk had de oude kop iets meer flexibiliteit dan de nieuwe.
Alles stijf maken is niet ideaal, dan krijg je dit soort problemen.

Waarschijnlijk zit het nu in de demping, ga je die losser maken, krijg je wéér andere problemen.

Maargoed, de heli heeft bling, dat dan weer wel.;)
 
NoJoy en Rheli alvast bedankt voor het meedenken.

Dempers, tandwiel, hoofdlagers, etc. Tja, het wordt echt zoeken denk ik.
Ga zo weer testen en zal jullie opmerkingen en adviezen zeker meenemen.

Zal beginnen met het nalopen van alle schroef/boutverbindingen aangezien ik merkte dat daar de eerste verbetering valt te halen.

Dat er trillingen op een bepaald toerental kunnen ontstaan wanneer je alles stijver maakt, begrijp ik en zal dit misschien moeten accepteren. Alleen deze trilling is vanaf 1600 tot ............. en echt veel te veel van het goede.

Als ik wat vind zal ik het laten weten.

Groeten,
Mischa
 
Het is m.i. onwaar dat je meer trillingen krijgt bij meer aluminium onderdelen in een kop.
Trillingen worden veroorzaakt door onbalans.
Met meer kunststof maskeer je de onbalans, maar laat je hem niet mee verdwijnen ;)
Paddle gewicht, demper kwaliteit, flybar afstanden, balans van de hoofdbladen, tracking, gelijke soepelheid/speling van links en lagers, etc.etc.
Dat zijn invloeden op de balans van een kop.
Als je dit allemaal goed nakijkt dan heb je theoretisch een trillingsvrije kop die waarschijnlijk directer en beter stuurt.
Kasama levert topkwaliteit en mooie ontwerpen volgens mij, dus denk ik dat hij vast en zeker beter te krijgen is als de originele kop.
Het is niet alleen maar bling wat er blinkt.

Eric
 
Het is m.i. onwaar dat je meer trillingen krijgt bij meer aluminium onderdelen in een kop.
Trillingen worden veroorzaakt door onbalans.
Met meer kunststof maskeer je de onbalans, maar laat je hem niet mee verdwijnen ;)
Paddle gewicht, demper kwaliteit, flybar afstanden, balans van de hoofdbladen, tracking, gelijke soepelheid/speling van links en lagers, etc.etc.
Dat zijn invloeden op de balans van een kop.
Als je dit allemaal goed nakijkt dan heb je theoretisch een trillingsvrije kop die waarschijnlijk directer en beter stuurt.
Kasama levert topkwaliteit en mooie ontwerpen volgens mij, dus denk ik dat hij vast en zeker beter te krijgen is als de originele kop.
Het is niet alleen maar bling wat er blinkt.

Eric


Inderdaad hier heb je 99% kans de oorzaak te vinden. dus bladen van je heli halen en opspinnen.. kijken wat hij doet..trilt hij nog? .. paddles eraf en again etc. etc.

succes!
 
Net het volgende getest.
Standaard grips gemonteerd, geen verschil. Dit getest aangezien je de lagers met krimptechniek in de kasama grips moet plaatsen.
Rode dempers vervangen voor blauwe, geen verschil
Nu de flybar maar aan een inspectie onderworpen, is iets krom, 1mm kromming in het midden wanneer je hem op een vlakke tafel draait.
Ter info, ik gebruik de lichtere groene paddels.

Flybar zal ik vervangen. mogelijk vangen de plastic flybar control arms dit verschil op.

Voordat ik alles weer assembleer zal ik de stappen nemen die jullie beschrijven.

Allemaal in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Wordt vervolgd.

Mischa
 
Huidige stand van zaken.

Nieuwe flybar gemonteerd en plastic blade grips, geen trillingen.
1 probleem getackeld.
Plastic blade grips vervangen voor de metal grips, weer trillingen.(wel minder)
Ook hier zit dus iets niet goed, ga dit vanavond aanpassen.

Het zijn dus 2 problemen die nu hopelijk beide verholpen zijn. Zowel een iets kromme flybar en waarschijnlijk speling op 1 lager in de blade grips kunnen je humeur knap tarten.

Kan gelukkig weer fladderen.
 
Back
Top