Heli draait rond

  • Topicstarter Topicstarter thijsheli
  • Startdatum Startdatum
T

thijsheli

Guest
Ey ik heb een probleem met mijn heli (een Esky belt cp), als ik er mee ga vliegen doet hij in het begin gewoon goed, hij hangt bijna stil maar naar 1 minuut ongeveer begint hij keihard rond te draaien zonder dat ik hem erg naar links of naar rechts stuur.

En als ik hem dan opnieuw aansluit doet hij het weer goed alleen als ik dan even vlieg begint hij weer rond te draaien ( altijd tegen de klok in, ik weet ook niet waarom) , ook al als ik helemaal bij stuur blijft hij gewoon door draaien.

En de trimmer staat ook al goed want anders zou die in het begin ook gaan draaien.

Kan iemand mij helpen ? ik heb geen idee wat er aan de hand is
 
Best mogelijk is de rudder servo naar de kl..... gegaan, probeer de defecte tandwiel van de servo vervangen.
 
Ik heb ooit iets gehad wat hier op lijkt (met een Eco 8 ). Dat bleek een BEC-probleem te zijn. Te weinig stroom uit de BEC beschikbaar en het zaakje stopte ermee. gevolg: oncontroleerbare servo-uitslagen. En die op hol geslagen servo's stopten pas na ontkoppelen van de accu. Is het alleen de staart of schudt de swash ook?
 
als je nou eens begint met t volledig invullen van je profiel, dan kunnen mensen ook zien waar je woont,...

verder kan zoiets vanalles zijn, al denk ik niet da R.lim t goed heeft,...

gyro miss niet goed? welke zit erop?
 
Ey ik heb een probleem met mijn heli (een Esky belt cp), als ik er mee ga vliegen doet hij in het begin gewoon goed, hij hangt bijna stil maar naar 1 minuut ongeveer begint hij keihard rond te draaien zonder dat ik hem erg naar links of naar rechts stuur.

En als ik hem dan opnieuw aansluit doet hij het weer goed alleen als ik dan even vlieg begint hij weer rond te draaien ( altijd tegen de klok in, ik weet ook niet waarom) , ook al als ik helemaal bij stuur blijft hij gewoon door draaien.

En de trimmer staat ook al goed want anders zou die in het begin ook gaan draaien.

Kan iemand mij helpen ? ik heb geen idee wat er aan de hand is

Ja kan weer bijna alles zijn en zonder extra info door ons niet vast te stellen..

1. update je profiel met woonplaats.
2. Vertel eens wat over de geschiedenis van de heli.. (net nieuw, zo gekocht, crash gehad, juist verbouwd...)
3. Wat is je setup.. (welke gyro, servo, en andere veranderingen t.o.v. orgineel..)
4. wat gebeurt er na dat je weer (al draaiend) op de grond bent gekomen..
(kun je de staart servo nog bewegen, welke hoek staat de servo arm, brand het lampje op de gyro wel/niet)

Dus je hebt nu eigenlijk meer vragen als voor dat je dit draadje begon...

Ik heb hier ook een Belt-cp dus kan je wel wat vergelijk geven...
Ik heb ooit een soort gelijk probleempje gehad en toen stond de rev/nor op de gyro verkeerd. De grap dan is dat de gyro nog geen actie heeft hoeven doen omdat de zaak zo optimaal staat ingesteld maar na de eerste stuuractie gaat de gyro kompleet de mist in met de correctie.. resultaat opstijgen en hooveren en dan pas gaat het fout....

Suc6 Benno
 
Ik zet ook in op de gyro want ik wil niet dat vthert er alleen met de hoofdprijs vandoor gaat.

Verder kan ook ik alleen maar bevestigen wat anderen al hebben gezegd, details, details, details. Het is nu zoets van "dokter ik heb pijn". waar heeft u pijn?... Nou waar had u het gehad willen hebben dokter? Als u begrijpt wat ik bedoel.
 
Nee bericht #9 is de oplossing!!


Nog even voor topic starter:
Dat hij tegen de klok in gaat draaien kan logisch zijn als de rotor van de helicopter met de klok mee draait. De hekrotor geeft dan te weinig of geen "tegengas" waardoor de romp van de helicopter in tegengestelde richting van de rotor gaat draaien.

Het punt is dat dit verschillende oorzaken kan hebben:
* een defekte gyro.
* een verkeerd afgestelde gyro.
* een gyro die niet goed door de ontvanger wordt aangestuurt.
* er zit een gyro in die niet geschikt is voor dat type helicopter.
* verkeerde hekrotorbladen.
* verkeerd afgestelde hekrotorbladen.
* te slappe aandrijfriem van de hekrotor.
* schoon versleten aandrijfriem van de hekrotor.
* het achterste riemwiel is losgeraakt en slipt.
* het voorste riemwiel is losgeraakt en slipt.
* in geval van een direkt elektrisch aangedreven hekrotor kan dat motortje zwaar lopen.
* maar dat motortje kan ook aanlopen tegen een ander onderdeel.
* en er kan een verkeerd motortje in zitten.
* heeft de hekrotor een cardanaandrijving dan kan de cardanas krom zijn.
* of een van de cardanlagers loopt zwaar
* het tandwiel van de cardan is losgeraakt en slipt
* de servo voor de hekrotorverstelling werkt niet goed
* de zender geeft contant een maximum of minimum uitslag van de hekrotor door ongeacht hoe je de knuppel bedient.

Nu heb jij een helicopter met riemaandrijving voor de hekrotor, dus kan je alle direkte elektriche aandrijvingen en cardanmogelijkheden al wegstrepen, maar dan blijft er nog genoeg over om uit te kiezen.
 
Aan de lijst van jahre viking kan ik nog toevoegen:

* te lage rpm van hoofdrotor (en dus ook staartrotor)

Maar even een paar serieuze tips voor thijsheli:

1 Laat de machine niet opstijgen maar maak wel toeren, bedien nu het heckkanaal. Gaat de staart naar links als je links geeft en naar rechts als je rechts geeft? Ja, ga naar 2
2 Haal de gyro er eens tussenuit en herhaal het bovenstaande (niet opstijgen!). Maakt het verschil? Nee, zet de gyro terug en ga naar 3
3 Stijg 30 cm op en bedien de heck, tikje links en tikje rechts, paar keer en landen. Doet de heli wat tie moet doen? Corrigeert de gyro juist?
4 als de heli gaat tollen en je landt. kun je dan heck gewoon bedienen (staartrotor draait de bladen) of staat de heckservo 'vast'? Als de heck niet meer reageert (behalve als je de accu losmaakt en weer aansluit) dan ben er er redelijk zeker van dat het een BEC-probleem of een storing in de ontvanger is (of beiden, de ene veroorzaakt door de ander). Hoe loopt de antennedraad?

Met alvast antwoord op deze vragen kunnen we verder...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry jongens dat ik ff niet had gereageerd.. maaruh deze heli deed het eerst gewoon goed, daarna heb ik een crash gehad . Naja ik ben nog beginner dus heb ik hem laten repareren waar ik hem gekocht had ( in weesp) toen deed hij het weer helemaal goed

De eerste keer vliegen ging nog goed alleen de tweede keer vliegen begon hij ineens te draaien, Tussen die 2 vluchten was helemaal niks gebeurt, geen crash of zo en ik heb er ook niet aan zitten klooien.
Er zit gewoon de standaard gyro op, van E-sky ( ek2-0704)

En verder: ja het lampje brand van de gyro, ik kan de staart servo nog bewegen, en als ik hem al draaiend land dan Blijft de heli gewoon door gaan met draaien totdat de toeren laag zijn en als ik de accu dan los haal en weer aan sluit
dan doet hij het eerst goed en daarna begint hij weer te draaien.

Alles is nog zoals het orgineel van de helicopter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal is proberen of Ik de heck nog kan bedienen als ik ben geland, alleen nu is de accu leeg dus dat wordt ff wachten, Bedankt trouwens voor jullie reacties

Ik had problemen met m'n internet daarom kon ik niet reageren...
sorry daarvoor xD
 
sorry jongens dat ik ff niet had gereageerd.. maaruh deze heli deed het eerst gewoon goed, daarna heb ik een crash gehad . Naja ik ben nog beginner dus heb ik hem laten repareren waar ik hem gekocht had ( in weesp) toen deed hij het weer helemaal goed

De eerste keer vliegen ging nog goed alleen de tweede keer vliegen begon hij ineens te draaien, Tussen die 2 vluchten was helemaal niks gebeurt, geen crash of zo en ik heb er ook niet aan zitten klooien.
Er zit gewoon de standaard gyro op, van E-sky ( ek2-0704)

En verder: ja het lampje brand van de gyro, ik kan de staart servo nog bewegen, en als ik hem al draaiend land dan Blijft de heli gewoon door gaan met draaien totdat de toeren laag zijn en als ik de accu dan los haal en weer aan sluit
dan doet hij het eerst goed en daarna begint hij weer te draaien.

Alles is nog zoals het orgineel van de helicopter


Wat je nog snel kunt controleren is de belt spanning..
Mag niet te los zitten.. Controleren door de staart rotor vast te houden en de hoofdrotor rond draaien.. de belt mag dan niet makelijk over de tandjes springen..

als dat het niet is dan (en daar lijkt het sterk op) de Gyro of staart servo terziele..
Ik zet mijn geld op de gyro..

Heb je zondag tijd en mogenlijkheid om naar steenwijk te komen..
lossen we het daar voor je op..
Ik heb in de onderdelen box nog net zo'n gyro liggen die goed was toen jij van de king af kwam.. de servo's hebben we ook daar wel bij ons..

Wat is er zondag zou je kunnen vragen.. kijk effe op ..
esky-mini-micro-heli-meeting-steenwijk
Voorlopig zitten we daar met zo'n 15 piloten en ruim 30 heli's in de hal..

Benno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ik denk niet dat het de gyro is, dat andere wat je zei komt aardig overeen.
Als ik namelijk de staart rotor vast hou kan de hoofdrotor nog redelijk makkelijk draaien, dus de kracht wordt niet goed overgebracht naar de staart rotor denk ik.

Dus hij slipt een beetje, staat dat riempje naar de rotor dan niet strak genoeg? lijkt me sterk dat hij versleten is want zo lang heb ik hem nog niet ( paar weken) Of er zit zo'n riemwiel los. Ik ga het zo denk testen als m'n accu is opgeladen
 
Nou ik denk niet dat het de gyro is, dat andere wat je zei komt aardig overeen.
Als ik namelijk de staart rotor vast hou kan de hoofdrotor nog redelijk makkelijk draaien, dus de kracht wordt niet goed overgebracht naar de staart rotor denk ik.

Dus hij slipt een beetje, staat dat riempje naar de rotor dan niet strak genoeg? lijkt me sterk dat hij versleten is want zo lang heb ik hem nog niet ( paar weken) Of er zit zo'n riemwiel los. Ik ga het zo denk testen als m'n accu is opgeladen

Die riem kun je spannen door de 4 kruis schroefjes los te draaien waar de staart buis in de body geschoven zit.
Die schroejes en de stangetjes van de staart steunen even los maken..
de staart buis er uit trekken en de schroefjes weer aandraaien.
dan de staart steunen weer vast zetten...

Benno..

ps dit gebeurt wel vaker bij de belt-cp..
Als het irrie begint te worden moet je de staart buis er uit halen en 1 laagje plakband er om heen draaien.. en dan klemt hij weer veel beter..
 
Als je straks weer gaat vliegen, dan gaat hij weer draaien. Ga dan landen en haal NIET de accu los. Laat de heli een paar minuten staan en vlieg nog eens. Zien wat hij doet. Of het heeft te maken met die onderbreking van de stroombron.

Ik vermoed dat een elektrinisch onderdeel in de gyro of servo warm wordt en daardoor een signaal niet goed meer doorgeeft.
 
Ja bedankt voor de tips, De speedcontroller is pas vervangen die moet dan nog wel goed zijn. of die kerel heeft hem verkeerd aangesloten, In ieder geval ga ik morgen eerst even dat riempje strakker zetten en doen wat Jahre zei

Groete
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top