modelbouwforum onder druk van sponsors ?

  • Topicstarter Topicstarter 3w_flyer
  • Startdatum Startdatum
Bovenstaande poster omschrijft het misschien wat cru, maar ik sluit me wel bij hem aan.
Het is een ieder vrij om hier te zijn (of niet), en als het je niet aanstaat hoe het gaat is er geen verplichting om te blijven.
Ik neem m'n petje af voor Robert en de zijne voor de hoeveelheid tijd die hier belangeloos in gestoken wordt :thumbsup:
Mijn motivatie zou al lang ver onder het nulpunt zijn gekomen door al dit soort "zeik" topic's met ongegronde verdachtmakingen.
 
is het niet mogelijk een systeem te hanteren net als op tweakers etc? dan heb je een neutraal overzicht van de webshops. en hou je het buiten het forum.
 
Ik vraag me nog steeds af welke de "klachten" zijn.

Daar wordt tot op heden nog altijd over gezwegen. Winkelbespreking ??? no way, het draadje gaat over welke shippingmethode gebruiken vanuit het buitendland. Dat nu toevallig HC gekozen wordt doet niet terzake.

dus bij deze aan alle mods, wie en wat waren de klachten. Ik neem aan dat dit geen geheim is ?

Ach, misschien wel omdat het ondertussen rete-irritant wordt om het zoveelste draadje te lezen over hetzelfde onderwerp binnen enkele dagen
Sommige mensen zouden eerst eens moeten leren de zoekfunctie te gebruiken;)
 
maar gelukkig zijn daar nog altijd meneer Hezik en Coenen die complotten zien, ruiken en dat willen openbaren aan de onnozelen

Mag ik vragen waar je dat vandaan haalt? Ik heb nergens iets over een complet gezegd hoor. Ik begrijp dat je 'iets' tegen mij hebt, mogelijk is dat ook gebaseerd op dingen die ik helemaal niet geschreven heb?

De sluitpost in dat topic geeft duidelijk aan waarom ie op slot is en geheel onwaar is hij niet. Mijn mening is dat de mods meer en beter hadden kunnen bijsturen, maar dat is mijn mening en dus niet 'de waarheid'.

Dit topic is gewoon de zoveelste storm in een glas water :)

@3W flyer: ik heb het topic gelezen en het zou, zoals ik al zei, omgemod kunnen worden naar een topic over bestellen in het buitenland (alleen is die er al) maar de vraag van de topicstarter is toch echt heel specifiek naar United Hobbies.

Wat betreft de werkzaamheden van Robert en consorten.. het mes snijdt aan meerdere kanten. Het is ontzettend mooi dat zij er zoveel moeite in steken en daar profiteren wij allemaal van, dus een keer niet klagen zou leuk zijn, maar andersom is het ook waar; veel gebruikers hier steken er ook tijd in en zonder gebruikers zou het werk van Robert ook voor niets geweest zijn.

We moeten elkaar dus dankbaar zijn :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maja verbieden van winkelbesprekingen haalt mss een stuk uitdaging weg zo, meer manage-en is toch leuker als botweg verbieden??
 
Nieuwe optie in het forum: Posts plussen en minnen.

Veel weblogs en fora gebruiken die optie. Als een bepaalde post meer dan bijv. 10x een min heeft gekregen, verdwijnt deze permanent. Posts die extra plusjes krijgen kunnen misschien in een bonussysteem opgenomen worden. ;) Dat draagt in ieder geval bij aan beter overwogen posts en een gebruiker kan ook enigszins modereren. 8)
 
@Zore: geloof me, dat is al ruimschoots voltooid verleden tijd.

Ooit, vroeguh :D is er een hoofdstuk "winkelbesprekingen" geweest.
De mod's van toen (en ja, daar was ik er één van) hadden elke avond onze handen vol om de ruzie's (geen discussies maar ruzie's!) en de verdachtmakingen, klachten en vuilspuiterij aldaar in een beetje fatsoenlijke banen te leiden.
Iedereen die ook maar iets te miepen had op een modelbouwshop gooide daar z'n frustratie neer in plaats van terug naar de winkel te gaan en dáár z'n beklag te doen.

En voor die mensen die nu nog meer klachten hebben: daar hebben we een uiterst handige nummertjes-automaat voor, even geleend van de Modelbouwberg:
signcomplaintwz6.jpg
 
Nieuwe optie in het forum: Posts plussen en minnen.

Een gevaarlijk systeem. Ik zou alleen geselecteerde gebruikers laten plussen en minnen dan, zeker als er ook topics verdwijnen.

Wat je dan gaat krijgen, zeker op dit forum, is vriendenclubjes die de posts van iemand die ze om welke reden dan ook niet aardig vinden, gaan zitten 'wegminnen'.

Je raakt er ook diepgang mee kwijt, immers juist de mensen met soms een minder populaire mening zullen dan weggejaagd worden, terwijl juist die groep erg belangrijk is om een beetje diepgang in de discussies te krijgen.
 
Das niet zo'n handig ding Roel.. want nu heb ik nummer 1 gepakt (die hing er) en ik heb nu wel nummer 1 dus jullie moeten mij het eerst te woord staan, maar jullie kantoor is nu wel opgeblazen.. waarom weet ik niet.. maar ik heb nummer 1 nog.. dus.. ;)
 
Een gevaarlijk systeem. Ik zou alleen geselecteerde gebruikers laten plussen en minnen dan, zeker als er ook topics verdwijnen.

Wat je dan gaat krijgen, zeker op dit forum, is vriendenclubjes die de posts van iemand die ze om welke reden dan ook niet aardig vinden, gaan zitten 'wegminnen'.

Je raakt er ook diepgang mee kwijt, immers juist de mensen met soms een minder populaire mening zullen dan weggejaagd worden, terwijl juist die groep erg belangrijk is om een beetje diepgang in de discussies te krijgen.
Maar wat je nu ook ziet is dat juist de mensen die de diepgang moeten creëren of hun "kennis en kunde" ventileren soms ook keer op keer dezelfde discussie starten (betrap ik mezelf soms ook op :oops:).

*damn, dit draadje gaat ook die kant op* ;)
 
Das niet zo'n handig ding Roel.. want nu heb ik nummer 1 gepakt (die hing er) en ik heb nu wel nummer 1 dus jullie moeten mij het eerst te woord staan, maar jullie kantoor is nu wel opgeblazen.. waarom weet ik niet.. maar ik heb nummer 1 nog.. dus.. ;)
*zoekt naar nummer 2* :cry: :lol:
 
Het sluiten van het bewuste draadje heeft absoluut niets te maken met druk van sponsoren.

En 'klachten' is een te groot woord, er zijn 2 gebruikers geweest die dit draadje hebben gerapporteerd, vervolgens wordt er even gekeken of er wat loos is en wat blijkt, er wordt een winkel besproken en dat is sinds het herhaaldelijk uit de klauwen liep niet meer toegestaan.

Als iemand wil bespreken hoe je in Azie iets besteld noem dan eventueel meerdere winkels en ga niet teveel op 1 winkel door, dan is er geen sprake van een winkelbespreking.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer me al een hele tijd afzijdig te houden in dit soort discussies maar ik had ook het gevoel dat bovenvernoemde topic te snel werd afgesloten. Dat er geen winkelbesprekingen mogen gehouden worden hier kan ik heel goed begrijpen en dat de grens tussen een "bespreking" en het uitwisselen van ervaringen heel dun is snap ik ook wel maar mij lijkt er toch ook een "sturing" aan de gang te zijn om de forumsponsors te vriend te houden. Dit is louter een subjectief gevoel en het zou me niet verwonderen moest ik me vergissen maar ik heb dat gevoel nu eenmaal. Het is natuurlijk jammer dat de Nederlandse (en Belgische) winkeliers hun omzet zien kelderen als de modale modelbouwer gaat inzien dat rechtstreeks in China, Taiwan, Japan, ... bestellen altijd loont! Als je gemiddeld 2 x per maand naar je LHS op 25Km moet rijden en er 50 euro per bezoek spendeert kan je voor 160 euro in China bestellen en dan krijg je het nog netjes afgeleverd. Laat de lokale modelbouwwinkels maar kits en arf's verkopen. Daarvoor loont het nog (net) niet om ze rechtstreeks uit het verre oosten te betrekken. En voordat er iemand begint te schermen met "garantie", "advies" en "ondersteunen van de lokale economie". Ik heb gemerkt dat garantie bij de LHS ook om te lachen is. Alles moet eerst terug naar de fabrikant of de service dienst opgestuurd worden. Onze gele broeders malen er niet om en sturen in 90% van de klachten gewoon een nieuw item op. Advies? Als je je lokale handelaar 35MHz mx12's ziet verkopen aan de botenjongens weet je ook genoeg. Of als hij een acromaster wilt aansmeren aan een 12-jarige die nog nooit een zender in zijn handen heeft gehad, louter omdat hij op dat moment geen EZ*'s in stock had weet je ook genoeg. Ik wil natuurlijk wel de lokale economie steunen maar dan wens ik wel een meerwaarde voor een meerprijs. En die kunnen ze mij op dit moment echt niet (meer) geven!
 
Laatst bewerkt:
Tsja, wel blijft het zo dat het direct kopen in Azië en de VS een vorm van oneerlijke concurrentie is. Winkeliers proberen alles op legale wijze te leveren, mede omdat er een zogenaamd niet-bestaande kartelvorming is op verlies van dealerschap als je als winkelier wel direct uit het buitenland haalt buiten de officiële importeur om. 8O

Maar wat wel steekt is dat bepaalde onderdelen, vooral kits en elektronica, inclusief verzenden, heffingen etc. even veel kost als een winkelier het hier officieel moet inkopen. Die winkelier moet ook een boterhammetje verdienen, bij voorkeur met wat boter en beleg, en heeft een bepaalde winstmarge gewoon nodig. Gevolg is dat producten tot meer dan het dubbele kosten. Gelukkig voor de winkeliers zakt de dollarkoers weer aardig en wordt het weer minder aantrekkelijk. Wat dan nog resteert is de soms retetrage levertijden van Nederlandse distributeurs. Iets uit Azië of de VS ligt binnen 4 tot 8 dagen op de mat en de winkelier moet tot 3 maanden wachten en veel bellen om zijn spullen te krijgen. Tegen die tijd is de helft van het seizoen voorbij.

Gelukkig ben ik deels moraalridder en overleg regelmatig met de lokale winkelier of hij iets kan leveren en op basis van gunning koop ik bij hem als het nog enigszins binnen bepaalde grenzen valt of snel leverbaar is (morgen hebben is altijd beter dan 8 dagen wachten ;)).
 
Tsja, wel blijft het zo dat het direct kopen in Azië en de VS een vorm van oneerlijke concurrentie is. Winkeliers proberen alles op legale wijze te leveren, mede omdat er een zogenaamd niet-bestaande kartelvorming is op verlies van dealerschap als je als winkelier wel direct uit het buitenland haalt buiten de officiële importeur om. 8O

Wat is er oneerlijk aan? Ik mag dan al 42, Belg EN Limburger zijn (kan het nog erger???:roll:) maar zelfs ik heb al begrepen dat er geen grenzen meer zijn. Vroeger was het al spannend om een TV in Duitsland te gaan kopen of om in Luxemburg te gaan tanken maar die tijdligt gelukkig toch al lang achter ons. Of ik nu iets online bestel aan de andere kant van de wereld of bij mij om de hoek, daar is totaal geen verschil in. Diegene die verkoopt verdient iets, die veel verkoopt verdient veel. Jammergenoeg brengt dat ook mee dat diegene die niets verkoopt ook niets verdient maar ik ga niet werken om mijn centjes uit te geven aan diegene die niet begrijpt dat er gewoonweg een grote verschuiving aan de gang is en dat hun plaats ingenomen is door een veel grotere speler. Dat is nu eenmaal eigen aan een mondiale economie en dan gebeuren er nu eenmaal verschuivingen. Tegenwoordig sluiten auto-dealerships bij de vleet maar komen er wel weer meer bakkers en buurtsupermarktjes bij. De Aziatische webshops hebben dit ook wel in de gaten en proberen zich nu te verankeren in een bepaalde niche. De tijd dat er servo's tussen de DVD-spelers, kunstbloemen, poppenhuisverlichting en staafmixers werden aangeboden ligt toch ook al weer een tijdje achter ons. Ik heb een goed zicht op de wijze waarop een (HK-)Chinees handel drijft en daar kunnen wij allemaal nog iets van leren. Zij hebben zich al aangepast aan ons. Nu wij nog...... Maar daar hebben we het precies moeilijker mee want we begrijpen niet echt wat zij doen en ervaren hun prijszetting en hun communicatie al snel als agressief.
 
Ik heb dit draadje nog helemaal niet gezien, zie het nu pas omdat ik in ene de topictitel zag... Ik schrok nogal... Laat mij dit zeggen (en neem dat van mij aan) Wij zullen nooit "onder druk van" een topic sluiten... Veel meer woorden wil ik er niet aan vuil maken, ook al zien sommigen spoken die er niet zijn.

Robert
 
Back
Top