Extreme Flight yak 54 88"

Tis ni omdat er made in china opstaat dat het gemaakt is door chinezen. Ik ken genoeg volk dat productie lijnen opstart in china met techniek en know how uit europa. Het enigste wat die chineesjes dan doen is asambleren en inpakken, puur band werk dus.

Zo is dat... er worden veel arf's in china gemaakt... maar de modellen die in USA (of ergens anders ontwikkeld zijn steken er met kop en schouders bovenuit (sebart, extreme flight, ...
 
"veel arf's" is een behoorlijke understatement. Verrweg het grootste gedeelte van wat er aan balsa ARF's wordt aangeboden komt uiteindelijk uit China. Alleen al in de provincie Shandong zitten zo'n 300 fabrieken en fabriekjes en je komt daar dan ook alle gevestigde merken tegen.

De grote verschillen zitten uiteindelijk in het ontwerp wat gebruikt wordt , de materialen die gespecificeerd worden en de kwaliteitscontroles die afgedwongen worden, zowel in de fabrieken als door de verdeler die er uiteindelijk zijn naam sticker opplakt.

Het is interessant om te zien wat het prijsverschil is tussen de lokale kostprijs en waarvoor de producten uiteindelijk in de winkels liggen.

Heb geen illusie over wat er allemaal nog meer uit China komt. Ook de gevestigde namen in modelelektronica en motoren laten veel complete zaken of componenten hier maken. "made in USA" of "made in Germany" heeft wat dat betreft niet zo heel veel meer te betekenen.

By the way, de al eerder genoemde DL-50 is niet zo maar een slecht uitgevoerde en presterende kopie. Kan uit eigen ervaring zeggen dat het ding het zeker verdient om eens geprobeerd worden.

Roald
 
Tof dat er iemand reageert, die met eigen ogen ziet hoe het er daar aan toe gaat.

De DL 50 is NU een goede motor.
Bij de eerste series braken de bevestigingspunten v/d motoren af, scheurden de uitlaten, carb. problemen,...
Deze kinderziektes zijn er nu uitgehaald en de DL 50 zou nu idd zelfs beter zijn dan de DA 50
Iets krachtiger, betere midrange en voor de helft v/d prijs v/e DA!
Eén dezer dagen zou de DL 100 op de markt verschijnen.
Ik hoop voor hun dat ze niet dezelfde fouten maken als bij de 50.
 
Ik zou het wel aandurven zo'n DL50, maar ben bang dat bij een eventuele verkoop het toestel niet zoveel meer waard is met die motor......

Grt.
 
Toestel is niet zoveel waard als met een DA50 nee ;) De DL50 heb ik liever dan een DA50.... scheelt flink in kosten :)
 
Toestel is niet zoveel waard als met een DA50 nee ;) De DL50 heb ik liever dan een DA50.... scheelt flink in kosten :)

Das waar, maar mijn keuze is al gemaakt, MVVS58:) (hoewel, mocht ik een leuke DA tegen het lijf lopen, je weet maar nooit....)

Grt.
 
Ik zou het wel aandurven zo'n DL50, maar ben bang dat bij een eventuele verkoop het toestel niet zoveel meer waard is met die motor......

kostprijs DL50 : 370 dollar = +/- 250 euro
Kostprijs DA50: 595 euro

Als je in verkoop 2de hands 60% van de nieuwprijs terugkrijgt mag je al heel tevreden zijn. Dus effe rekenen
DL50 in verkoop = 250*.6= 150euro
DA50 in verkoop = +/- 350 euro

Hieruit volgt
Verlies op DL50 = 100euro
Verlies op DA50 = 245euro

Dus bij aankoop DL50 is er 145 minder verlies of winst afhankelijk van hoe je het bekijkt.
Over welke motor het beste is ga ik me niet uitspreken, heb geen van beide. Wilde enkel eens het verlies/winst duidelijk maken bij verkoop van de motoren.
 
kostprijs DL50 : 370 dollar = +/- 250 euro
Kostprijs DA50: 595 euro

Ik snap je redering wel, deels heb je ook wel gelijk, maar een DA50 haal ik liever in de VS of ergens nog verder, scheelt ook weer een hoop:)

Maar ik ben benieuwd naar de eerste tests in NL van de DL, ik wil het wel zien.....

Grt.
 
eerste hand ervaring uit nl is wle handig maar de reacties verder weg zijn uitstekend. Dat zegt toch ook wel iets.......
 
Goede tip Hans, hij is ook maar 1530 gram, maar ik verwacht dat de 58 toch net dat beetje extra power zal hebben? Njah, ik kijk het allemaal nog wel even aan, al wil ik wel binnen 2 weken de knoop doorgehakt hebben:D

Grt.
 
Ik snap je redering wel, deels heb je ook wel gelijk, maar een DA50 haal ik liever in de VS of ergens nog verder, scheelt ook weer een hoop:)

Maar ik ben benieuwd naar de eerste tests in NL van de DL, ik wil het wel zien.....

Grt.
Bij ons op de club is de eerste DL-50 een feit. Zal van de zomer mee gevlogen worden.

De eerste tests op een proefstand zijn reeds gebeurd en gingen zeer goed. Motor start gemakkelijk, draaid mooi en neemt zeer vlot op. De motor ziet er kwalitatief ook zeer goed uit, maar dat is afwachten hoe hij het gaat doen tov een DA-50. Ik verwacht dat ze beide niet moeten onder doen voor elkaar.
Geen enkele motor is perfect, de meeste DA-50's op de club hebben ook hun problemen (soms niet willen starten, cilinders die afbreken,...) dus prijs/kwaliteitsverhouding zal de DL-50 wel goed zijn.
Het grootste probleem met de DL-50: waar stuur je hem heen als je stukken hebt.
 
Moet je een motor kopen die niet stuk gaat of met goede garantie (en terug kopel adres).

ZDZ60RV is ook licht en heeft meer vermogen... en rammelt niet zo :p

Niet, gewoon een nieuwe bestellen:rolling:

Grt.
 
Met ZDZ weet je in ieder geval zeker dat je in 80% van de gevallen een probleemmotor in huis haalt, dan nog liever die DL....

Grt.
 
DL 50 heeft zich toch al echt bewezen. Gelijke prestaties aan de DA 50 en de kwaliteit is iedereen zeer tevreden over. Verglijk deze motor niet met die andere chinese troep, dis is een motor die door mensen met verstand is opgebouwd en verbeterd :)
 
yak 54

Ik begin binnenkort ook aan de Yak 54

Mijn set-up zal worden:

DA-50
2x FP 2100mA over Digiswitch direct op Futaba 2,4 Ghz (8kan)
Servo's : 5x hs-7955TG + 1 gas servo

Zal deze flightcontrol set-up problemen kunnen geven, omdat alle vermogen nu over de ontvanger gaat.?
Ik spaar zo wel een DPSI uit, welke met 2,4 Ghz niet nodig is mbt storingen.

Welke uitlaat is nu de beste? ( BMB-Krumscheid-carbon pipe ES composite )
Waar koop ik de geschikte uitlaatbocht (header)?
 
Back
Top