vorderingen
Hier weer een kleine update,
Na veel vallen en opstaan met betrekking tot het startsysteem heb ik nu een soort systeem dat goed functioneerd. Alleen wat dan weer jammer is is dat de motor nog steeds niet wil optoeren.
Ik heb voor het startsysteem een borstelloos motortje gebruikt met een regelaar, aangestuurd door een servotester. Dit motortje zit bevestigd aan soort van houdertje dat precies in de inlaat schuift van de motor met een ligte klempassing. Op die manier heb ik mijn handen vrij voor andere dingen. Ik heb nog pogingen gedaan met een speed 400 motortje maar deze geven ongeveer het zelfde resultaat als het aanjagen met perslucht, terwijl de borstelloze motor veel meer vermogen heeft. De reden dat de speed 400 het niet haalt komt denk ik door de extra lagers en wellicht de grotere weerstand van de compressor.
Ik heb gister nog een poging gedaan om te starten op kero maar het resultaat was meer iets van een uit de hand gelopen bbq dan een turbine. Op gas blijft de vlam mooi binnen, vervolgens de brandstof pomp gestart op het laagste toerental en het resultaat is ongeveer een vlam van zo'n cm of 30 de uitlaat uit. Alsof het gas te weinig doet en de kero te veel. En optoeren doet de motor niet. De mogelijke oorzaken kunnen eigenlijk van alles zijn. Van compressor tot turbine. Wel opvallend is dat na demontage van het turbine gedeelte aan de verkleuring van de ngv's en de turbines eigenlijk op te maken is dat deze nauwlijks heet geworden zijn. Alleen de ngv's zijn licht verkleurd naar ongveer ligt geel. Ik had verwacht dat juist de ngv's en de turbineschoepen toch wel enige verkleuring zouden moeten hebben.
Voor het verdere verloop ga ik nog een aantal testjes doen met de compressor om na te kunnen gaan wat de opgeleverde druk is bij verschillende toerentallen.
Ergens heb ik het idee dat het nog wel even gaat duren voordat de motor een beetje begint te werken. Ook zullen er misschien nog wel veel dingen veranderd moeten worden. Maar voorlopig gaan we gewoon door, de aanhouder wint.
gr. Jos
Hier weer een kleine update,
Na veel vallen en opstaan met betrekking tot het startsysteem heb ik nu een soort systeem dat goed functioneerd. Alleen wat dan weer jammer is is dat de motor nog steeds niet wil optoeren.
Ik heb voor het startsysteem een borstelloos motortje gebruikt met een regelaar, aangestuurd door een servotester. Dit motortje zit bevestigd aan soort van houdertje dat precies in de inlaat schuift van de motor met een ligte klempassing. Op die manier heb ik mijn handen vrij voor andere dingen. Ik heb nog pogingen gedaan met een speed 400 motortje maar deze geven ongeveer het zelfde resultaat als het aanjagen met perslucht, terwijl de borstelloze motor veel meer vermogen heeft. De reden dat de speed 400 het niet haalt komt denk ik door de extra lagers en wellicht de grotere weerstand van de compressor.
Ik heb gister nog een poging gedaan om te starten op kero maar het resultaat was meer iets van een uit de hand gelopen bbq dan een turbine. Op gas blijft de vlam mooi binnen, vervolgens de brandstof pomp gestart op het laagste toerental en het resultaat is ongeveer een vlam van zo'n cm of 30 de uitlaat uit. Alsof het gas te weinig doet en de kero te veel. En optoeren doet de motor niet. De mogelijke oorzaken kunnen eigenlijk van alles zijn. Van compressor tot turbine. Wel opvallend is dat na demontage van het turbine gedeelte aan de verkleuring van de ngv's en de turbines eigenlijk op te maken is dat deze nauwlijks heet geworden zijn. Alleen de ngv's zijn licht verkleurd naar ongveer ligt geel. Ik had verwacht dat juist de ngv's en de turbineschoepen toch wel enige verkleuring zouden moeten hebben.
Voor het verdere verloop ga ik nog een aantal testjes doen met de compressor om na te kunnen gaan wat de opgeleverde druk is bij verschillende toerentallen.
Ergens heb ik het idee dat het nog wel even gaat duren voordat de motor een beetje begint te werken. Ook zullen er misschien nog wel veel dingen veranderd moeten worden. Maar voorlopig gaan we gewoon door, de aanhouder wint.
gr. Jos