rotorkop t stuk

Hallo mensen,

Gisteren had ik een onderwerp met verschillende punten vandaar deze vraag alleen nogmaals omdat ik geen antwoord heb. Hoe kun je precies zien of het t stuk van de rotor krom is of niet. Bijvoorbeeld na een crash. Ik zou dat graag uit belangstelling willen weten. De headpin was voor mij het uitgangspunt maar die is niet altijd centraal geboord. Maw die kan wiebelen terwijl de as en het tstuk niet verwrongen zijn. Althans volgens medelezers. De as leg je op een glasplaat maar met de trex700 kan dat overigens niet. Die as is voorzien van een clip in het midden. Graag discussie over het Tstuk.

loges:confused:
 
Je kunt de afstand meten tussen bladtip en staartbuis, die moet bij beiden bladen gelijk zijn.
 
Je kunt de afstand meten tussen bladtip en staartbuis, die moet bij beiden bladen gelijk zijn.

Dat snap ik niet. Je bladen moeten dan perfect recht op elkaar staan. Een tiende mm verschil is dan al gauw een cm. Er moet een andere manier zijn....of ik begrijp het niet
 
Dat snap ik niet. Je bladen moeten dan perfect recht op elkaar staan. Een tiende mm verschil is dan al gauw een cm. Er moet een andere manier zijn....of ik begrijp het niet

als je as recht is headbutton eraf halen en rondraaien, dan zie je het zo
> dus wel zonder bladen eraan
 
als je as recht is headbutton eraf halen en rondraaien, dan zie je het zo
> dus wel zonder bladen eraan


Nwolsink, ik begrijp je niet. Wat zie ik dan zo? Dat het gaatje ogenschijnlijk stil staat? Graag een wat uitgebreider commentaar. Hoe meer toeren hoe stiller het lijkt, jaja. Snelheid verdoezelt alles....
Nee ik wil weten op lage snelheid hoe ik kan zien dat mijn t stuk niet verwrongen is. Kijken aar de contouren van de tkop? kijken of het ogenschijnlijk recht staat? Graag toelichting. Alsvast bedankt voor je reactie. Ik wil werkelijk weten hoe jij (jullie) dit zien en beoordelen teneinde daar zelf wijzer van te worden.....
 
Laatst bewerkt:
Het T stuk, ( centerhub) gaat vrijwel nooit krom. Daarom lijkt het mij stug dat dit bij jou zo is. Als ik twijfel, en dat heb ik ook weleens gedaan, toerde ik de heli op en toerde hem zo langzaam mogelijk af, zodat de bladen mooi recht blijven staan. Daarna kun je de afstand tussen bladtip en staartbuis meten. Als je hub krom is, krijg je daar een groot verschil.
 
Nwolsink, ik begrijp je niet. Wat zie ik dan zo? Dat het gaatje ogenschijnlijk stil staat? Graag een wat uitgebreider commentaar. Hoe meer toeren hoe stiller het lijkt, jaja. Snelheid verdoezelt alles....
Nee ik wil weten op lage snelheid hoe ik kan zien dat mijn t stuk niet verwrongen is. Kijken aar de contouren van de tkop? kijken of het ogenschijnlijk recht staat? Graag toelichting. Alsvast bedankt voor je reactie. Ik wil werkelijk weten hoe jij (jullie) dit zien en beoordelen teneinde daar zelf wijzer van te worden.....

Gaatje moet idd stil blijven staan en daarnaast idd kijken naar de contuoren vd de kop, maar nogmaals dat T stuk gaat niet zomaar krom, dan moet je wel heel hard crashen.

Is mij bji de 500 wel gelukt met een inverted crash op het dak van mijn huis :D
 
Je bedoeld dit ding?

hn7005.jpg


Hoe wil je die krom krijgen?
Volgens mij breekt het eerder dan dat dit krom is.
Ik ben een crash ervaringsdeskundige. Maar ik heb de dit deel nog noooooit kapot gekregen.

En als het al krom vanuit de fabriek was had HeliHenk er ook niet mee kunnen vliegen.
 
hallo,
Ik denk ook niet dat deze korte uitvoering krom kan gaan, maar als je het wil controleren kan dat ,ik moet dit ook altijd doen met een sylphide kop.
men neme een draaibank, zet een hoofdas erin en klok deze uit ,daarna hub erop en met meetklokje controleren
gr Cees
 
Ook een Centerhub kan krom.
Zet de centerhub op een rechte as en draai de as in het rond.
Je kunt de rechte as met de centerhub erop ook even in een boormachine doen.
Wat Cees al zij is het uitklokken, de manier om zeer precies te zien wat er aan de hand is.
 
Zoals ik in het vorige draadje al zei lijkt het me stug dat het Tstuk krom zal zijn.
Sterker nog...volgens mij heb je een gloednieuwe heli en nog niet echt ermee gevlogen..althans niet gecrashed ?
Het klopt wat je zegt over de mainshaft...die heeft in het midden een soort flens zitten waardoor je deze niet over de glasplaat kunt rollen. Stop de as in een accuboormachine en draai de boormachine langzaam....je zal direkt zien of de as krom is of niet.
Hetzelfde kun je doen met de feateringshaft....alhoewel die wel op een glasplaat kan kun je die net zo goed even in een boormachine stoppen.
Als ik twijfel dan doe ik die boormachine-truuk en je ziet gegarandeerd of de as krom is of niet.

Nogmaals ik denk niet dat je Tstuk krom is. Juist je mainshaft en featringshaft buigen waardoor alle energie van een crash vaak al weg is voordat het Tstuk er iets van merkt.
 
Zoals ik in het vorige draadje al zei lijkt het me stug dat het Tstuk krom zal zijn.
Sterker nog...volgens mij heb je een gloednieuwe heli en nog niet echt ermee gevlogen..althans niet gecrashed ?
Het klopt wat je zegt over de mainshaft...die heeft in het midden een soort flens zitten waardoor je deze niet over de glasplaat kunt rollen. Stop de as in een accuboormachine en draai de boormachine langzaam....je zal direkt zien of de as krom is of niet.
Hetzelfde kun je doen met de feateringshaft....alhoewel die wel op een glasplaat kan kun je die net zo goed even in een boormachine stoppen.
Als ik twijfel dan doe ik die boormachine-truuk en je ziet gegarandeerd of de as krom is of niet.

Nogmaals ik denk niet dat je Tstuk krom is. Juist je mainshaft en featringshaft buigen waardoor alle energie van een crash vaak al weg is voordat het Tstuk er iets van merkt.


Met deze laatste opmerking ben ik het eens. Het antwoord op mijn vraag is denk ik reeds gegeven. De headpin en het geboorde gat zijn niet 100% conisch. Daardoor zwalkt de headpin. In mijn beleving zou die wel recht en stik moeten staan. Mijn conclusie daaaraan was dat het t stuk verwrongen moest zijn, wat overigens niets met Helihenk te maken zou hebben. Ik heb al meer direct af fabriek producten in huis gehad die niet deugden.
De opmerking over de boormachine ben ik het niet mee eens. Mijn boormachine kop is niet 100% recht.


loges
 
Back
Top