emhw pitts 2.43m probleempje met setup rrs powerbox!!!

Mijn vader is reeds een tijdje bezig met het bouwen van een emhw pitts met een span van 2.43m.

ziehier enkel fotos
n1052269732_30157978_9017.jpg

Bovenste Vleugel met servo en kanaal voor de bedrading
n1052269732_30157967_5372.jpg

De romp
n1052269732_30157968_5714.jpg

n1052269732_30157970_6382.jpg

n1052269732_30157972_7024.jpg

n1052269732_30157974_7671.jpg

Richtingsroer bespannen
n1052269732_30157975_8002.jpg

Het hoogteroer bespannen
n1052269732_30157981_30.jpg

Bovenste vleugel bespannen
n1052269732_30157966_5055.jpg

wielkapjes gespoten + onderste vleugel bespannen
 
Laatst bewerkt:
1e probleem,na de zomer in de doos gezeten te hebben, zijn er vreemde diepe sporen verschenen in alle gespoten onderdelen(wielkappen,motorkap):(:confused:
opnieuw spuiten dus.......
n1052269732_30157994_90.jpg
 
Volgend probleem:
En hiervoor heb ik jullie hulp nodig!!!!!

Daar de DA150 195 mm lang is komt de plaat waar de propellor tegenkomt veel te ver naar voor tov de motorkap.
De motorsteun is volledig standaart gemaakt zoals voorzien op het plan.
Wanneer we de motorkap iets naar voren monteren onstaat er een ruimte tussen vuurpaneel en motorkap.Ook is deze ruimte onderaan veel groter en boven kant bijna nihil.
Op de foto kunnen jullie zien hoe er rondom het vuurpaneel een ring balsa gekleefd is om deze spatie dicht te maken.(de romp word dus iets langer)
n1052269732_30157983_901.jpg

n1052269732_30157963_4115.jpg


Kan dit kwaad dat de totale lengte van de romp hierdoor een cm langer wordt?Of zouden jullie eerder de motordrager inkorten wat gezien de de reeds uitgevoerde werken een hele karwei zal zijn(hout bekleed met glasvezel en epoxy)

Wat ook raar is,is dat wanneer de spatie tussen motorkap en vuurpaneel onder bijna 1 cm is en boven gelijk het vuurpaneel komt.
n1052269732_30157982_564.jpg

volgens een lat boven op de romp staat deze echter evenwijdig met de bovenrand(lijn van voorkant cockpit naar voorkant vliegtuig)Ofwel wil dit zeggen dat de motoras naar boven wijst ofwel is de motorkap slecht gemaakt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Bestaat er een gemakkelijke methode om de exacte hoek te meten waarin de motor werkelijk staat?(moet 3.5° rechts hebben en 1° naar onderen)

ALLE TIPS ZIJN MEER DAN WELKOM!
 
Ofwel wil dit zeggen dat de motoras naar boven wijst ofwel is de motorkap slecht gemaakt.

Of, heeft de echte Pitts ook een motorkap die aan de onderkant iets schuin naar voren loopt?

Maar was het makkelijker het motorspant (vuurpaneel? :confused:) wel vertikaal / haaks te zetten?

(Een 1 centimeter langere romp lijkt mij geen probleem . . .)

Sterkte!

(Wel een monster, zeg! 8O)


jan.
 
Je motordom is te lang voor de DA-150 .

Je hat de motor en kap voor het glassen moeten passen .

Hoe kom je met het CG uit ?

Model 1cm langer is geen probleem maar ook het gewicht van de motor gaat 1cm naar voren . :(

Ik zou de dome gaat aanpassen aan je motor .
En dan de motor domp en zijstelling aan de motorkap gaan uitrichten .

Ik bouw in moment een Funtana van EMHW weer nieuw op waar ook de dome aan de motor moet worden aangepast .

Misschien heb je ook iets aan dit draadje :EMHW Pitts Scale 1/2.1 - RC Groups

Mvg Johan
 
Of, heeft de echte Pitts ook een motorkap die aan de onderkant iets schuin naar voren loopt?

Maar was het makkelijker het motorspant (vuurpaneel? :confused:) wel vertikaal / haaks te zetten?

(Een 1 centimeter langere romp lijkt mij geen probleem . . .)

Sterkte!

(Wel een monster, zeg! 8O)


jan.

Vuurpaneel (motorspant ?:confused: nee die spant niet!:D)staat haaks....
Dus daaraan ligt het niet.

Je motordom is te lang voor de DA-150 .

Je hat de motor en kap voor het glassen moeten passen .

Hoe kom je met het CG uit ?

Model 1cm langer is geen probleem maar ook het gewicht van de motor gaat 1cm naar voren . :(

Ik zou de dome gaat aanpassen aan je motor .
En dan de motor domp en zijstelling aan de motorkap gaan uitrichten .

Ik bouw in moment een Funtana van EMHW weer nieuw op waar ook de dome aan de motor moet worden aangepast .

Misschien heb je ook iets aan dit draadje :EMHW Pitts Scale 1/2.1 - RC Groups

Mvg Johan

Idd had ook gezegd met de dome en motorkap te wachten tot de motor er was maar dit is dus niet gebeurt ...
Misschien maar een nieuwe bouwen dan.Ken jij een goede manier om de hoek van de motor na te meten?

Het draadje kenden we al.Leuke fotos trouwens.
 
Ken jij een goede manier om de hoek van de motor na te meten?
Als je aan de motorschot (wat haaks ingebouwt daarvoor moet zijn) een alu driehoek lijst horizontaal houd en een driehoek lijst op de aluring van de propelloropname kan je het verschil meten .

Driehoek lijsten van de Gamma gebruik ik hiervoor , ze zijn 1 meter lang .

Bij 3,5 graat moet het verschil 61 mm zijn.
Bij 1,0 graat (lijsten vertikaal) 17,5 mm.

Nieuwe motordom gelijk met de graden ingebouwt bouwen en hem 5mm te kort bouwen om nog een correktie te kunnen geven met ringen .

Kijk ook even naar de winkel die in de kap is ingebouwt .

Ik heb eens bij een 2m Ultimate een balsa ring opgelijmt om een grotere zijstelling in te kunnen bouwen .

Als de dome er weer op zit eerst de kap er op zetten met plakband en zo de motor op zijn plaats schuiven zodat de spinner precies in de midden zit.
dan de gaten aantekenen en boren .

Model hier voor hoogkant tegen een muur ophangen is het makkelijkst als je plaats er voor hebt . ;)

Ook het glassen van de dome pas doen als alles past .

Mvg Johan
 
Ik zou de oplossing eerder zoeken in de juiste motor. Hij is nu gebouwd zoals op tekening, ik neem aan dat die tekening is afgestemd op een bepaalde motor. Als je die motor koopt, past het dus gewoon.

Je andere vraag.. je kunt voor de instelhoeken van de vleugel een meter kopen, ik heb hierzelf een meter voor van Robart. Voor een toestel met deze afmetingen, moet je wel de 'lange balk' er seperaat bij bestellen.

Hiermee kun je je toestel goed opstellen zodanig dat de instelhoeken koppen. Als je dat eenmaal gedaan hebt, kun je die meter op de motor-as bevestigen en dan meet je de domp.

De zijstelling kun je dan meten door de romp een kwartslag te draaien, te zorgen dat de hartlijn recht ligt, en dan wederom zo meten.

rob404.jpg


Waarschijnlijk zou je een klein beetje moeten klussen om dit ding op de motoras bevestigd te krijgen, daar hij uitgaat van een enkele as met draad en moer, maar dat moet op te lossen zijn.
 
Even een opmerking van mij.
Door de zijwaartstelling van de motor raakt de voorkant bij de spinner
uit het midden.
Door de motor wat meer na de zijkant teplaatsen op het motoerdom komt de spinner toch weer in het midden.
Of de hele motordome iets na de zijkant zetten.
Of lossen jullie het op door de motor kap ook wat zijwaart stelling tegeven.

Trouwens wel een mooie bak.

Groeten Han.
 
En jammer dat Harald zijn Firma verkocht heeft . :confused:

Mvg Johan
idd,we zijn deze nog in hofgeisnar gaan afhalen.
Hij was toen al bezig met het zelf maken van een zeilboot om de wereld mee rond te trekken.Een man met veel vlijt en kennis.

Afhalen zal in nu iets moeielijker worden daar de rit na de overnemer +700km enkel geworden is....
 
Bedankt voor je reply.Toch nog enkele vraagjes:
Kijk ook even naar de winkel die in de kap is ingebouwt .
wat bedoel je met "de winkel"?


Als de dome er weer op zit eerst de kap er op zetten met plakband en zo de motor op zijn plaats schuiven zodat de spinner precies in de midden zit.
dan de gaten aantekenen en boren .
Model hier voor hoogkant tegen een muur ophangen is het makkelijkst als je plaats er voor hebt . ;)

Indien je de romp niet verticaal kunt hangen(met snuit naar boven)lukt dit toch niet of begrijp ik het mis?Je kunt deze anders toch niet op zijn plaats houden zonder bevestigingen?


Mvg Johan
 
Heb hier zo'n dingetje liggen,Voor vleugels ideaal!
Voor de motor echter zo ik niet weten hoe aan te pakken.
Langs 1 kant op de as plaatsen,maar waar de andere kant?Dan moet je aan de achterkant van de motor ook exact het midden van de as hebben en dit is praktisch onmogelijk te bepalen.
 
Het staat in de handleiding van het ding beschreven. Als je goed kijkt op de foto zie je dat er aan het rechter stuk plastic een uitsteeksel zit met een inham waar de motoras in past.

Je hoeft de andere kant niet vast te maken, zolang die ene kant maar wel goed zit.

Het werkt in de praktijk goed hoor, alleen zul je in jouw geval wat meer werk hebben om het ding aan de motor bevestigen.

Johan's methode werkt natuurlijk prima, maar is geen meetmethode.. het is de methode om een motor in een bepaalde hoek te krijgen. Je moet het daarna nog controleren, en dat kan met dit ding.

Bedenk je ook dat het niet op de 100ste graad nauwkeurig hoeft. Je moet de domp en zijstelling naderhand toch vliegend controleren en waar nodig bijstellen.
 
Heb hier zo'n dingetje liggen,Voor vleugels ideaal!

Ik heb de mijne verkocht .

Ik reken het uit en meet het dan na .

Als een model nul graad moet hebben en je doet dat met een instelmeter kan je heel snel een kwart graad in de min zitten en dat is heeeel lastig vliegen .

De EMHW kappen hebben een ingebouwde zij - en dompstelling .


Deze is van de Funtana .

En ophangen doe ik de modellen in het trapgat voor de motor aanpassing . (gaat wel een 3m kist in . :D )


Of lossen jullie het op door de motor kap ook wat zijwaart stelling tegeven.

Normaal nooit bij zulke kisten .
De motor naar de zij verplaatsen (+- 12 mm)
Je past de motor aan de kap aan niet omgekeert .

Mvg Johan
 
Spijtig dat er zo weinig reaktie komt....
Ondertussen nieuwe motordome gemaakt en motor uitgemeten.
2 kapjes zijn herspoten elk met 1 ander soort lak en nieuwe pot verf.
Steeds komen de willekeurige strepen weer zoals te zien in voorgaande closeup foto van de motorkap.
Teneinde raad gaat mijn vader ze nu herspuiten zonder te lakken.
Niet zo mooi,maar ja....

Heeft niemand anders dit fenomeen ooit meegemaakt?
 
Wat betreft de motoruitlijning; klinkt misschien wel hard maar toch zeg ik het;
het is FOUT om eerst de motor te monteren en dan de motorkap. Monteer altijd EERST je MOTORKAP en ga aan de hand hiervan de motor uitlijnen. Romp verticaal zetten en je kan de motor zo op z'n plaats schuiven, zeker aangezien deze een perfect vlakke achterkant heeft.
Wanneer je de motokap eerst op het model monteerd, dan kan je zorgen dat ze mooi de lijn van de romp volgt. Overal eens goed langsheen kijken. Wanneer dit gedaan is, dan kan je de motor monteren. Het aanbrengen van de verf en decals (witte lijnen) doe ik steeds pas na het bespannen. Dan kan je 100% zeker zijn van de uitlijning van die mooie witte lijnen.

Spuitwerk: welke verf heb je gebruikt? Bij eerder spuitwerk met dezelfde verf geen probleem? Juiste verharder? Juiste hoeveelheid? Watergedragen lak (moeilijker)?
 
een update
n1052269732_30177995_5060.jpg

Motorkap terug helemaal blank geschuurd(wegens vreemde diepe sporen in de vorige verflaag) en nieuwe verf en lak gaan kopen(+200€:mad:)
Ook nieuwe dome gemaakt zodat motor iets achteruit komt en de motorkap dus iets beter aansluit op de romp.
n1052269732_30177996_5445.jpg

fotootje van het plan van de romp....Er ligt een meter op van 2m en deze is niet lang genoeg....:D
n1052269732_30178000_6971.jpg

Fotootje van de propellor....Zo maar even + 80cm:mrgreen:



Vraagje over het uitbalanceren.
Al mijn vorige 2-dekkers balanceerde ik ondersteboven met het zwaartepunt dat meestal ergens op de onderste vleugel lag(volgens plan)
door deze ter hoogte van dit zwaartepunt te ondersteunen.
Nu bij deze pitts echter ligt volgens het plan het zwaartepunt enkele cm's voor de onderste vleugel...???
Dus door hem ondersteboven te hangen zal dit niet meer lukken vrees ik.
Dan maar op de bovenste vleugel balanceren of is er een andere manier?

Mvg,
Luc
 
Motorkap terug helemaal blank geschuurd(wegens vreemde diepe sporen in de vorige verflaag) en nieuwe verf en lak gaan kopen(+200€:mad:)


De verf heeft ondertussen al meer gekost als de bouwdoos . :D

Spuiten van wielkappen en motorkap doe Ik altijd als het model verder klaar is .

Mvg Johan
 
Back
Top