Heli geen macht

Hallo,
Na een nieuwe heckservo te plaatsen,die was stuk hij nam alle spanning weg zodat er niets bewoog aan de heli als ik met de sticks bewoog.Nu met de nieuwe heckservo kan ik vliegen maar heeft de heli geen macht meer.Ook met een andere servo geprobeert ,juist hetzelfde.Heb de thro-curve verhoogt,was iets beter maar kan de motor zo plat trekken.Dit had ik voordien niet.Heb de zender nog eens bekeken ofdat er geen veranderingen waren in het programma,maar niets te zien.Zou het te maken hebben met dat die kappotte servo die alles heeft kortgesloten?Kan de instelling van de motorregelaar verandert zijn?Heb de lipo's gemeten en heb op de drie cellen elk ongeveer 4 volt.Mijn andere lipo juist hetzelfde.Als ik ze op de lader aansluit zijn ze na 10 min. geladen, i.p.v. 1uur.Dus leeg zijn ze nog niet,omdat ik vroegtijdig (na 1min.) stop want de heli draai veel te traag.
grt.


mx-12/t-rex-450/2xlipo 2200 11,1v
 
Hoe staat je pitch (mechanisch en curve ) en je Tcurve?

Welke gyro? Volle lipos horen op 4.20 te staan (bij benadering).
Probleem heb je in beide standen van de gyro?

Staartservo heb je op 4,8 volt lopen? Of mag die op 6?
 
thro-curve 0/34/65/83/100
pitch-curve 26/44/73/90/100
Nu juist de thro-curve verandert naar 0/39/79/93/100
Dit was iets beter, maar het ging voordien wel voor het voorval met die kappotte servo.
 
En je pitch staat mechanisch op? Regelaar even na kijken is indd geen slecht idee. Op zich zou hij wel nog moeten vliegen met een iets andere instelling tenzij er een gov aanstaat ( als die erop zit ) of een brake.
 
ik heb dit ook eens voor gehad, en was idd de regelaar.
gewoon de regelaar programmeren met volle lipo en alles is terug goed
 
Mech-pitch staat op -3 +10
Regelaar herprogrammeert juist hetzelfde.
Vlieg met T-rex 450.Zouden de lipo's kunnen stukgaan door een kapotte servo?
Met volle lipo's Krijg ik hem van de grond maar dat is ook alles.
 
Laatst bewerkt:
Naja je hebt toch gevlogen met 1 lipo toen je servo vast hing? En dan nog, eerder gaat je ESC/BEC eraan dan je lipo.

Probeer even te vliegen met een lipo van een vriend ofzo, weet je zeker dat het daar in iedergeval niet aan ligt.

Kent de regelaar de uiterste van je zender voor de T curve? Maar je hoort dus na 1 min de toeren afnemen? Of gaat na 1 min de staart raar doen maar blijven de toeren hetzelfde?
 
Zal dat morgen eerst eens proberen te vliegen met iemand anders lipo,omdat mijn 2 lipo's al erop gestaan hebben met die kortgesloten servo.Het begon met de staart die wegdraaide,kon hem nog juist op de grond zetten.Wist toen nog niet dat het door die servo was dat de heli en servo's niets wilde doen.Daarom met alle 2 lipo's geprobeert,maar er gebeurde niets.Dus ze hebben er ook een tijdje opgestaan,om te kijken wat er scheelde,toen ik de heckservo los maakte gingen alle andere servo's terug.Zo ontdekte ik dat het die heckservo was.Nu met een nieuwe servo's erop te zetten ,gaat het vliegen,de bewerkingen gaan maar na 1a2 minuten vliegen is het alsof ik aan de laatste 15 seconden aan het vliegen ben ,geen macht meer alsof de lipo plat is.Als ik de regellaar programmeer heb ik de uiterste punten moeten aangeven met de stick.Maar eerst nog eens proberen te vliegen met een anders lipo.
 
Laatst bewerkt:
Met andere lipo gevlogen ,juist hetzelfde.Dus aan de lipo ligt het niet.Zal nu een andere motorregellaar en motor bestellen.De motor die er nu inzit is nog geen brushless motor.Misschien dat deze geen toeren meer kan halen vanaf die wat gedraaid heeft.Motorregellaar herprogrammeert alles ging vlot,dus normaal gaat die dan nog denk ik.
 
Koen69,

ben je er zeker van dat er in deze heli "geen" brushless motor zat ?? Heb je de heli nieuw of okkazie gekocht. Misschien eens interessant om het type motor te vermelden die nu momenteel in je heli zit !

Voor zover ik weet worden deze heli's altijd aangeboden met brushless motoren en regelaars.

Grtz,
Dirk
 
Staat niets opgeschreven,zeker geen align.Motorkleur metaalrood.Regellaar van castle creation,waarvan ik de gegevens teruggevonden heb phoenix-25.T-rex 450(x),nog een van die eerste,servo op 90 graden op de swashplate.Daarom denk ik dat het geen brushless is.Hij was in de winkel al elkaargestoken,dat gaat zo als je er nog niet veel vanaf weet ,dan steken ze zoiets in je handen.Heb er nu al een 30 uren mee gevlogen,in 7 maanden.
 
Als er geen brushless in zit dan zou dit natuurlijk ook een merkbaar effect kunnen hebben. Hoewel, zou je dit niet meteen vanaf het begin moeten merken en niet pas na 1 minuut vliegen?
 
Héél simpel om te zien welk type motor het is: 2 draden van regelaar naar motor= brushed (geborsteld) en 3 draden = brushless (borstelloos)....
Zou me wel heel erg verwonderen moest het een geborsteld exemplaar zijn....;)

Dit nog:als je de rotor een "zetje" geeft (zonder aandrijfaccu natuurlijk), hoe lang (sekonden) draait ie dan na.? Draait alles soepel? Ligt de staartriem niet te vast, hoofdtandwiel en motortandwiel genoeg speling tussen, enz...?
Als er ergens teveel weerstand is dan wordt het stroomverbruik een pak hoger maar in dit geval moet er toch iets ernstigers aan de hand zijn.....Misschien toch een probleem met motor en/of regelaar.....
Eigenlijk ben ik wel eens nieuwsgierig naar de spanning van de lipo als de helie niet meer naar omhoog wil. Is ze dan werkelijk leeg of is het de regelaar die "denkt" dat ze leeg is en de power terugregelt. Zou dus eventueel ook een verkeerde instelling (cut-off voltage, aantal cellen)) van de regelaar kunnen zijn. Daarom wou ik wel eens weten hoeveel spanning dan nog op de lipo staat....
Langs de andere kant natuurlijk veranderen instellingen van een regelaar niet zomaar spontaan, ook niet als een geblokkeerde servo tijdelijk meer stroom gaat trekken en eventueel het BEC-gedeelte van de regelaar gaat overbelasten. Maar dit is MIJN gedacht en niet dat van een electronica-specialist hé..;)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn 3 draden aan de motor.Dus brushless ,nog iets bijgeleerd.Gevlogen met align lipo 11,1v 1800mah,bijna een halve meter hoog,maar raakt niet op toeren,moeten stoppen geen toeren genoeg.Spanning na vliegen,12V.Motor zeer heet.Andere lipo gevlogen 2200mah na het vliegen nog 11,84v.Ging beter maar max. 1min. vliegen met genoeg toeren en dan moest ik stoppen geen toeren genoeg.Ook een andere lipo gebruik van vriend,juist hetzelfde.Zal nu eens vergelijken met een andere heli hoe soepel die draait.
 
haal anders eens de Pinion van de motor of het tandwiel van de hoofdas etc, kijken of hij niet heet word omdat er iets aanloopt. Dus enkel de motor laten draaien.
 
Hoi, de lipo's zijn dus bijlange nog niet leeg en je hebt al verschillende exemplaren getest die hetzelfde resultaat geven... Het zou wel heel vreemd zijn moesten ze allemaal stuk zijn dus daar gaan we maar niet van uit hé..;)

Motor zeer heet is zeer slecht voor z'n magneten. Een paar keer en je kan hem weggooien.....

Wordt alleen de motor te heet dan zou het eventueel aan de timingsinstelling van de regelaar kunnen liggen. Volgens de handleiding van je regelaar (phoenix-25) zou die best op de middelste "setting" staan (=Standard Advance). Kan natuurlijk ook dat je regelaar en/of motor niet goed meer zijn...

Worden zowel de motor, regelaar en lipo heet dan scheelt er toch echt iets mechanisch waardoor het motortje te veel stroom gaat trekken. Dus kijk of alles soepel draait en nergens teveel weerstand is.

Deze problemen (geblokkeerde servo, geen vermogen), zijn die zomaar "ineens" opgedoken of heb je iets verandert aan je helie of ben je gecrashed oid..??
 
Laatst bewerkt:
Plots in de lucht begon de staart rechts naar links te slaan,1 meter boven de grond,en dan volledig naar links.Heli stond dan juist op de grond.Misschien iets te hard.De heli reageert niet meer.Andere lipo opgezet,juist hetzelfde.Heckservo afgekopelt,heli reageert terug.Besluit:heckservo stuk,kortsluiting in servo.Nieuwe servo geplaatst,draaid en vliegt,maar niet lang.Dacht dat het aan de lipo's lag vanwege de kortgesloten heckservo.Deze avond aan de rotor gedraaid gaat vlot.Nu eens aan het tandwiel gedraaid die rechtstreeks tegen de motor komt,ik voel gekraak.Dus zit hem in de main gear,de overgang tussen die twee grote tandwielen.Zal ze eens van elkaar scheiden en kijken wat er in zit die op het gevoel kraakt.Ook nog eens de motor alleen doen draaien.We zijn er bijna.Alvast bedankt voor jullie helpende reactie.grt.
 
settings van mijn motorregellaar phoenix-25:
9v 12-14 cell nicad,12-16 cell nimh or 3 cell lithium packs/
insensitive (high over-current treshold,will shut down after a slight delay/
brake disabled helicopters/
governor mode-low rpm range/
standard advance timing (5°-20°)/
soft cutoff(throttle down at low voltage or over-current)/
soft start recommended for most setups,governor mode soft start,slow spool up/

Motor alleen laten draaien na 2 min. komt heet.Motortandwiel maakt veel lawaai als hij tegen het ander tandwiel draaid.
 
settings van mijn motorregellaar phoenix-25:
9v 12-14 cell nicad,12-16 cell nimh or 3 cell lithium packs/
insensitive (high over-current treshold,will shut down after a slight delay/
brake disabled helicopters/
governor mode-low rpm range/
standard advance timing (5°-20°)/
soft cutoff(throttle down at low voltage or over-current)/
soft start recommended for most setups,governor mode soft start,slow spool up/

Motor alleen laten draaien na 2 min. komt heet.Motortandwiel maakt veel lawaai als hij tegen het ander tandwiel draaid.

Gehad met een trex 450, governor modes moet uit. met een gov moet je zowiso met een vlakke throttle curve werken. Doe je dit niet gaat hij erg warm lopen en raare dingen doen
 
Back
Top