Hoekverdraaing flybar tov blad

Hallo, ff voor mij ter info/discussie:

is deze -absoluut gezien- dezelfde?
is deze lineair? bij een mechanisch goed afgestelde kop van de trex500.

maw: indien ik 0 graden op de bladen heb ingesteld en de flybar exact horizontaal staat (waterpas), en ik laat daarna de flybar een hoek maken van zeg 5graden...... is dan de pitch op de bladen ook 5 (of -5) graden ? en is dit een lineair verloop ?

mmmmmm ooit eens een discussie gehad ivm hetzelfde soort principe maar dan van krukashoek <--> afgelegde weg v/d zuiger.....
dat leverde na speurwerk een aardige formule op......

mvg, Z
 
Stel je een systeem voor zonder bladmixers, d.w.z. bladhevels alleen aangestuurd door flybar. Dan zie je dat de verdraaiing van rotorblad afhankelijk is van positie van heveltjes op de flybar, m.a.w. 5 graden levert geen vijf graden op. Hetzelfde verhaal kun je ook ophangen bij gebruiker van bladmixers.
Lineair alleen als ze een echt parallelogram opzetten (tekenening zou het erg verduidelijken, ik weet het)
In andere gevallen alleen lineair bij kleinere uitslagen zal het verband lineair zijn, bladhoek is factor maal flybar hoek. Bij grotere uitslagen niet meer omdat de hoeken te ver 'uit de haak' zijn. zelfde verhaal als bij krukas.
 
Om het iets te versimpelen ;)
Door de mixerarm zal de hoek van de flybar altijd groter zijn dan de hoek van het rotorblad :)
 
heb jij die factor/formule voor een trex500 Ron ? (dit ivm de elektronische pitchmeter uit Elektor) ...
Hoe ziet een Trex500 eruit? Nee, dus, die factoren heb ik niet, je zult met een lineaal aan de slag moeten en de verschillende (hevel)lengtes moeten meten.
 
Gisteravond nog ff aan de slag geweest.
1 sensor op de flybar en 1 op een mainblade.

midstick ingesteld.
flybar waterpas alsook de tailboom.

Nu de sensors meetwaarden genoteerd bij diverse flybar standen.
(mb = mainblade pitch, fb = flybar hoek)

mb fb correctie om tot mb pitch te komen
0 -1.8 +1.8
2 1.2 +0.8
4 4.3 -0.3
6 7.5 -1.5
8 10.5 -2.5
10 13.6 -3.6
12 16.8 -4.8

als je die laatste waardes uitzet tegen de mb waardes in een x-y grafiek dan bekom je een nagenoeg lineaire lijn.

met een vergelijking van y=-7/12+1.8 (y is dan de flybar meetwaarde correctie)
maar ik heb al gemerkt dat dit alleen geld voor midstick.

hoe de vergelijking nu aan te passen (indien dit al kan) voor de juiste correctie?

moet er een parameter bij ?

makkelijker is natuurlijk van 1 sensor op de bladen gebruik te maken en dan mbv een -fly bar lock- de flybar haaks op de mainshaft te fixeren.

ben benieuwd....

ps: in de aangeleverde software trekken ze de fb waarde van de mb waarde af....

mvg, Z
 
heeft de leverancier geen info over de flybarratio? En als je daar niets aan wilt verstellen, wat wil je dan bereiken?
Hooguit de bladhoek onder schuine stand van de flybar.
Dit alles is juist de reden om altijd bij een horizontale (haaks op mainas) flybar de pitch te meten.
 
wat wil je dan bereiken?
Hooguit de bladhoek onder schuine stand van de flybar.

Juist dat wil(de) ik bereiken...zodat ik niet de flybar waterpas hoef te houden, maar gewoon de 2 sensors op het blad en de flybar en gaan met die banaan........

Nu stel ik: heli waterpas, flybar waterpas (mbv de sensor) en dan lees ik de pitchhoek af...

mvg, Z
 
Volgens mij is het nooit interresant geweest voor de leverancier om die hoekverhouding te gaan bepalen. Pitch meten was gewoon altijd simpel met een haakse flybar.

Maar kun je niet zelf dit proefondervindelijk vaststellen.
Ik bedoel dat je een tabbelletje maakt waarin een bepaalde hoek (graden) van de flybar een bepaalde hoek op de rotobladen oplevert.
bv. hoeveel graden moet je de flybar houden om op het rotorblad een hoek van 1 graad te krijgen...hoever de flybar voor 2 graden enz...
Wellicht is er voor jouw type heli wel een bepaalde struktuur in de stand van de flybar en de hoek van de rotor (bv 5 graden flybar is 1 graad rotorblad)
Als je zoiets weet dan is dat wellicht om te zetten naar een electronische compensatie in die pitchmeter ?
Ben wel benieuwd of dat zou werken :)
 
Als er afstelmogelijkheden aan de rotorkop zitten is het zeker wel handig te weten welke nou wat is, in plaats van dat je dat zelf moet uitzoeken.
 
@ AVS, dat tabelletje staat een aantal posts terug.....maar dat klopt alleen als ik het in een formule/vergelijking omzet rondom 0graden pitch...dat schiet dus niet op ;)

@ Laurens, welke afstelmogelijkheden bedoel jij v/d kop ?

mvg, Z
 
ik lees net een paar duitse bladen door
en daar staan de bouw en de tuning gegevens van enkele
heli top piloten in
en daar staat dat het verschil tussen de flybar en rotorbladen
van 1:0,8 bij trex 700 en 1:0,85 bij hirobo eagle en 1:0,85 bij caliber 90
dus ik denk dat je dit bedoeld zo niet dan heb je misschien toch
wel wat aan deze gegevens.

gr martin
 
Back
Top