Caterpillar 330 DL

cat 330

hallo arie

ik heb ook sleepcontacten gebruikt ja , die heb ik ook zelf gemaakt , deze heb ik op een carbon buisje gezet , daar hangen 4 messing ringen op die met een draad naar de onderwagen gaan door de draaikrans , op de boven wagen staan dan de 4 contacten die mooi tegen de ringen aanduwen , en heb daar tot hier toe nog geen problemen mee gehad

maar dit word nu aan gepast naar 6 contacten daar ik men graver zou willen an sluiten op een 12V voeding om te kunnen graven op shows

grtjes joeri
 
Dus geen radiaal lager?
Hoe van je dan de zijwaardse krachten van de zwenk aandrijving op. Als dit staal op staal draait, loopt dit niet zo soepel en gaat op den duur vreten.
 
ik snap het even niet,kun je nog eens duidelijk uitleggen hoe jouw principe werkt Joeri?
Want zonder vertanding gaat het toch niet werken?

Wat de 12volt aansluiting betreft,gaat deze aansluiting direct naar de accu?In dat geval zal deze toch geladen worden en tevens stroom moeten leveren voor de pomp e.d.
Krijgt de ontvanger ook 12volt toegedient of gebruiken jullie hier een lager voltage voor?
IK zou hier graag wat uitleg over willen aangezien een en ander me nog niet helemaal duidelijk is.Ik heb al wel een bec aangeschaft.
 
ik snap het even niet,kun je nog eens duidelijk uitleggen hoe jouw principe werkt Joeri?
Want zonder vertanding gaat het toch niet werken?

Wat de 12volt aansluiting betreft,gaat deze aansluiting direct naar de accu?In dat geval zal deze toch geladen worden en tevens stroom moeten leveren voor de pomp e.d.
Krijgt de ontvanger ook 12volt toegedient of gebruiken jullie hier een lager voltage voor?
IK zou hier graag wat uitleg over willen aangezien een en ander me nog niet helemaal duidelijk is.Ik heb al wel een bec aangeschaft.

Hallo Arie,

Ik denk toch dat je voor de draaikrans een axiaal en een radiaal lager moet gaan gebruiken, want anders krijg op den duur problemen met het zwenken van de rupskraan, zeker als je er zwaar graafwerk met de rupskraan gaat doen.
 
cat 330

hallo arie

hier een tekening van de draaikrans , de tekening is snel getekend zodat ik het goed zou kunnen uitleggen



in het middelste gedeelte komt er langs de bovenzijde een 70/95 lager en daarop komt het bovenste deel

in het middenste gedeelte komt er ook lang de onderzijde een 60/85 lager , en dan komt daarop het onderste gedeelte , het onderste gedeelte word bevestigt aan het bovenste gedeelte

dit zijn de lagers die ik gebruik




wat het draaien betreft , er word op de onderwagen een tandwiel bevestigt , op de bovenwagen komt de motor met reductie die dan op het tandwiel loopt van de onderwagen

sorry als de tekening niet zo duidelijk is , maar ik ben een leek in dit soort dingen

grtjes joeri
 
Ja, dus dan heb ik het toch goed begrepen.
Maar door de aandrijving met het tandwiel, komen er ook dwars krachten op je draaikrans, immers het tandwiel zet zich af op het vaste tandwiel op de onderwagen.
Deze dwars krachten worden nu niet opgevangen door een lager.
Ik zou het onderste naaldlager welke eigenlijk geen echte functie heeft vervangen door een hoekcontactlager. Of deze vervangen door een radiaal dunringlager, echter deze kan niet veel axiale krachten hebben. Maar daar heb je het bovenste naaldlager weer voor.
 
hallo stefaan

ik heb geen flauw idee wat voor lagers dat zijn , is het mogelijn om een foto te plaatsen , dan kan ik het eens bekijken en eventueel de tekezningen aanpassen om dan met die soort lagers te werken

ik ben benieuwd

grtjes joeri
 
Ja, dus dan heb ik het toch goed begrepen.
Maar door de aandrijving met het tandwiel, komen er ook dwars krachten op je draaikrans, immers het tandwiel zet zich af op het vaste tandwiel op de onderwagen.
Deze dwars krachten worden nu niet opgevangen door een lager.
Ik zou het onderste naaldlager welke eigenlijk geen echte functie heeft vervangen door een hoekcontactlager. Of deze vervangen door een radiaal dunringlager, echter deze kan niet veel axiale krachten hebben. Maar daar heb je het bovenste naaldlager weer voor.

Maar Stefan die dwarskrachten zijn toch niet zo groot?heb jij foto's dan van de lagers die jezelf gebruikt
 
In mijn 2e graafmachine zit een dunringlager type 61822-2Z. Dit is wel een grote, maar ze hebben ze ook kleiner hoor.
Dit typenummer + ballbearing inkloppen op Google en je ziet hoe hij eruit ziet.
 
Maar Stefan die dwarskrachten zijn toch niet zo groot?heb jij foto's dan van de lagers die jezelf gebruikt


Hallo Arie,


Je kan ook een kegellager gebruiken (Wiellager) deze kan zowel axiale als radiale krachten aan, dan heb je probleem in een keer opgelost.

Deze Kegellagers (wielllagers) zijn er in allerlei maten, kijk maar een bij SKF of Koyo lagers.

Dit type lager ga ik ook gebruiken bij mijn nog te bouwen Caterpillar 385 CL
 
Een kegellager bouwt wel erg hoog, je hebt er n.l. twee van nodig. Deze zijn toch breder normale radiale kogellagers?
 
Een kegellager bouwt wel erg hoog, je hebt er n.l. twee van nodig. Deze zijn toch breder normale radiale kogellagers?

Hallo Stefan,

Tja, het is maar een idee hé, maar tegenwoordig zijn er al kegellagers van 8 mm hoog zijn, dus 2 x 8mm is voor mijn te bouwen CAT 385 CL is aanvaardbaar voor de draaikrans.
Want mijn draaikrans mag 25 mm hoog zijn, de echte is namelijk 350 mm hoog.
 
Hallo Piet.

8mm breed maar? oh dat is nieuw voor mij. Heb je een type nummer, kan ik even kijken.
Hebben ze die ook met een grote diameter? INA heeft trouwens ook cross contact bearings. Dit zijn dezelfde lagers die in de echte machines gebruikt worden. Ze hebben ze ook in kleinere maten. Bijv type SX011814 heeft de maat 70-90-10mm
Crossed roller bearings- SX
Misschien ook iets voor jouw Piet?
 
Maar waarom zijn 2 lagers nodig in een draaikrans??
De krans die ik in eerste instantie zou gaan gebruiken heeft gewoon een axiaal lager.deze draaikrans wordt in de bruder ombouw gebruikt.En dat is gewoon een degelijk ding hoor.
En in hoe zo'n tijdsbestek zou het lager defect moeten raken dan door de dwarskrachten?
Even een lagertje wisselen is toch ook geen probleem lijkt me.
Het punt waar ik nog een beetje mee zit is dat de diameter 'maar' 60mm is.ik weet niet of dat te klein is aangezien mijn bovenbouw wel iets groter en zwaarder gaat worden dan de bruder
 
Zoals je hebt kunnen zien bestaat een axiaal lager uit drie losse onderdelen.
Zonder een ander lager die deze op elkaar houd valt deze zou uit elkaar.
Als je voor een lager wilt gaan, neem dan een dunring lager.
http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br/618..-2RSR_FAG;a4Q4N6O3cJJ6
Deze is relatief goedkoop, en heeft zich al lang in de modelbouw wereld bewezen. Je kan ook een gewoon radiaal kogellager nemen, maar die is veel breder in verhouding met de diameter.
 
Laatst bewerkt:
en Arie nog wat verder gebouwd,
ben benieuwd naar de vorderingen.
Jammer dat ik je niet gezien heb in Zwolle want ik had mijn gravertje mee hoor
 
Back
Top